صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۱:۲۲ - ۱۶ مهر ۱۳۹۹

جبران بی‌تدبیری از جیب مردم/ خدمات نمی‌دهیم اما گران می‌کنیم

این اولین بار نیست که در یک سال گذشته بلیت وسایل حمل‌‌و‌نقل‌عمومی قرار است گران شود. این در حالی است که هیچ خدماتی برای رفاه حال مردم به سامانه حمل‌و‌نقل عمومی اضافه نشده است.
کد خبر : 521431

به گزارش گروه رسانه‌های‌دیگر خبرگزاری آنا، تجربه می‌گوید که گرانی برای بار دوم موجب نارضایتی مردم خواهد شد. این در شرایطی است که مشکلات اقتصادی هم برای مردم روز‌به‌روز بیشتر می‌شود. رییس شورای شهر قبلی در واکنش به گران کردن بلیت وسایل حمل‌‌و‌نقل‌عمومی گفته است: انجام این کار در بودجه تأثیری ندارد زیرا هزینه‌های مترو بیشتر از این‌هاست و با پول بلیتی که مردم می‌پردازند مشکلی حل نمی‌شود، اما خود شورای شهری‌ها اعتقاد دارند وضعیت مترو و اتوبوسرانی بحرانی است. دولت تا به اینجا به وظایف خود عمل نکرده است و درصدی که برابر این لایحه افزایش پیدا می‌کند، خیلی زیاد نیست.


حال حمل‌ونقل عمومی در پایتخت اصلاً خوب نیست. کافی است نگاهی به وضعیت مترو و اتوبوس‌های فرسوده کنید. جالب است خود شورای شهری‌ها هم بارها این موضوع را اقرار کرده‌اند اما برای حل آن هیچ اقدامی انجام نداده‌اند. شاید به این خاطر است که شورا از وظیفه خودش که خدمات به شهر است دور شده و قصد دارد در سیاست نقش داشته باشد.


آقای محسن هاشمی‌رفسنجانی چندی پیش گفته بود که دو سال است از وضعیت هشدار در مورد سیستم حمل‌ونقل عمومی عبور کرده‌ایم. این صحبت‌های محسن هاشمی از این رو بیان می‌شود که بالای ۸۰‌درصد اتوبوس‌های تهران فرسوده هستند و سنی بیش از ۱۰‌سال دارند.


هاشمی می‌افزاید: سری نخست قطارهایی که در متروی تهران مورد استفاده قرار گرفتند، به عمری بیش از ۲۰‌سال رسیده‌اند که قاعدتاً باید مورد تعمیرات اساسی و نوسازی قرار بگیرند که متاسفانه به‌دلیل کمبود اعتبارات و ناوگان، این اتفاق رخ نداده است؛ این موضوع امکان سانحه را افزایش داده و در واقع آن، سیستم دیگر ایمنی ندارد.


و اما در مورد اتوبوس‌های دو کابینه باید گفته شود،  اتوبوس‌های دوکابین که این روزها بخش عمده ترافیک حمل‌ونقل تهران را به دوش می‌کشد، در زمان مدیریت شهردار و شورای شهر قبل از چین خریداری شده و هزینه خرید حتی یک اتوبوس را دولت به شهرداری نداده است. شهرداری آن زمان خودش مستقیم اتوبوس‌ها را خریداری و حتی هزینه گمرک و سود بازرگانی را پرداخت کرد.حالا در این شرایط این سؤال پیش می‌آید که گران کردن بلیت مترو و اتوبوس‌ها برای کدام خدمات است؟ برای اتوبوس‌های فرسوده یا مترویی که حتی در شرایط کرونا نتوانست یک واگن به واگن‌هایش اضافه کند؟


 10‌رأی موافق برای گران کردن بلیت مترو و اتوبوس


ابتدای هر سال شهرداری برای افزایش کرایه حمل‌و‌نقل عمومی لایحه‌ای به شورای شهر می‌فرستد و در صورت تصویب این لایحه در شورا و هیات تطبیق فرمانداری برای اجرا ابلاغ می‌شود. هر چند در میانه این رفت و آمدها همیشه بحث بر سر درصد گرانی‌ها داغ بوده‌است، اما حداقل با همه کمبودها و در نظر نگرفتن شرایط سخت معیشتی مردم، این روند در سال یک بار اتفاق می‌افتاده‌است، اما حالا حتی در گران شدن کرایه حمل‌ونقل عمومی شورای‌شهر این بدیهی‌ترین اصل را هم نادیده گرفته و پس از گران شدن کرایه حمل‌ونقل عمومی در اواسط خرداد بازهم قصد دارد کرایه اتوبوس، مینی‌بوس و مترو را افزایش دهد. از قرار، اعضای پارلمان شهری فوریت لایحه نرخ جدید و افزوده شده بلیت مترو و اتوبوس در تهران را با 10رأی موافق و پنج رأی مخالف تصویب کردند.


پر کردن جای خالی از جیب مردم


در چند‌ماه گذشته کم نشنیده‌ایم که اوضاع حمل‌ونقل عمومی در پایتخت بحرانی است، اینکه «سیستم حمل‌ونقل عمومی تهران در آستانه فروپاشی است».


«وضعیت بحرانی حمل‌ونقل‌عمومی» کلیدواژه ثابت گلایه‌های مدیریت شهری از دولت است، دولت رابطه‌اش با شهردار بر سر ماجرای ملک جماران شکرآب است، شهرداری پول تأمین هزینه‌های نوسازی ناوگان حمل‌ونقل عمومی را ندارد و دولت هم بدهی‌اش را در این حوزه به شهرداری نمی‌دهد؛ چاره این ماجرا اما از نگاه اعضای شورای‌شهر پر کردن این خلأ از جیب مردم است، محمد علیخانی، رییس کمیسیون حمل‌ونقل و عمران شورای‌شهر تهران هم گفته درصد افزایش نرخ بلیت مترو و اتوبوس و مینی‌بوس زیاد نیست!


او در توجیه این تصمیم همان حرف‌های این چند ماه گذشته را تکرار کرده‌است، اینکه وضعیت مترو و اتوبوسرانی بحرانی است یا اینکه  دولت تاکنون به وظایف خود در قبال حمل‌ونقل عمومی عمل نکرده‌است.


البته در ادامه تصویب این فوریت رییس کمیسیون حمل‌ونقل و عمران شورای‌شهر تهران حساب کرده‌است که با این تغییر ۳۰‌میلیارد به درآمد مترو اضافه و حدود ۲۰تا ۲۵میلیارد تومان هم به درآمد اتوبوسرانی اضافه می‌شود.


با پول بلیت مشکلی حل نمی‌شود


اعضای شورای شهر چهارم از این موضوع حسابی تعجب کرده‌اند چرا‌که به نظر آن‌ها این کار فقط فشار آوردن به مردم است. مهدی چمران درباره اصلاحیه نرخ بلیت مترو و اتوبوس، اظهار کرد: انجام این کار در بودجه تأثیری ندارد زیرا هزینه‌های مترو بیشتر از این‌هاست و با پول بلیتی که مردم می‌پردازند، مشکلی حل نمی‌شود.وی با اشاره به اینکه تحقق این امر فقط به مردم فشار وارد می‌کند، ادامه داد:« دولت به نهادهای متضرر شده به جز شهرداری تهران کمک کرده است، مسوولان مدیریت شهری نیز باید پیگیر موضوع باشند، بایستند و از دولت کمک مالی را دریافت کنند.»


عضو سابق شورای اسلامی شهر تهران تصریح کرد: «البته دولت نیز کسری بودجه بالایی دارد ولی مسوولان شهری هم برای دریافت کمک یا زورشان نمی‌رسد یا رودربایستی دارند ولی وقتی بودجه‌ای را تقسیم می‌کنند باید بین همه به تساوی باشد و به شهرداری تهران نیز رقمی پرداخت شود.»


یا بلیت گران شود یا خدمات کم شود  


محمود میرلوحی که این روزها اظهارات جالبی درباره واگذاری املاک دارد و حسابی خودش را با اتهام‌های قدیمی سرگرم کرده است اعتقاد دارد بلیت مترو در تهران بالای 13‌هزار تومان است و سهم سک سومی مسافران از این رقم چهار هزار تومان است. که با‌توجه به شرایط اقتصادی مردم نمی‌توانیم درخواست چنین رقمی را داشته باشیم. عضو کمیسیون برنامه‌و‌بودجه شورای شهر تهران که یکی از موافقان افزایش نرخ کرایه اتوبوس و مترو است، در ادامه اظهار داشت:  «اگر قیمت بلیت مترو و اتوبوس افزایش پیدا نکند باید خدمات کاهش پیدا کند.» انگار کسی نیست که از ایشان بپرسد دقیقاً از کاهش کدام خدمات صحبت می‌کنند؟


محمود میرلوحی، عضو کمیسیون برنامه‌و‌بودجه شورای شهر تهران درباره طرح افزایش قیمت بلیت اتوبوس و مترو در تهران گفت: حمایت از حمل‌و‌نقل‌عمومی در حوزه صرفه‌جویی در مصرف سوخت در قانون حمل‌و‌نقل ریلی و عمومی دائماً تأکید شده است اما متأسفانه مدت‌هاست آن حمایتی را که قانون و دولت باید در مجلس و بودجه کشور از این بخش داشته باشد نتوانسته انجام دهد و از زمان ریاست جمهوری احمدی نژاد دو میلیارد دلار بودجه به مترو اختصاص داده شد که او این بودجه را پرداخت نکرد و باتوجه به اینکه نیمی از تخصیص این‌گونه اعتبارها در کشور به تهران می‌رسد - در مابقی استان‌ها ۱۱مترو بیشتر وجود ندارد و خیلی از آن‌ها هنوز به مرحله تهران نرسیدند- عملاً یک میلیارد از این مبلغ به تهران می‌رسید که واگذار نشد.


او ادامه داد: در مورد صدور اوراق قرضه و مشارکت نیز بر‌اساس قانون، دولت باید در صورت انتشار اصل و سود ۵۰‌درصد را تضمین کند و بپردازد. تجهیزاتی مانند واگن را دولت در گذشته تضمین کرده است.


مسائل متعدد و مختلفی در این حوزه بوده است که تا‌کنون هیچ‌یک عملی نشده و اکنون نیز بیماری همه‌گیر کرونا درآمدهای شهرداری را از یک طرف به نصف رسانده و از طرف دیگر هزینه‌ها دو برابر شده است.


میرلوحی گفت: فکر می‌کردیم از محل یک میلیارد دلاری که از صندوق توسعه برای مبارزه با کرونا گرفته شد دست‌کم سهمی به شهرداری تهران که در خط مقدم این مبارزه است پرداخت می‌شد که این اتفاق نیفتاد. در حال حاضر چاره‌ای نداریم جز اینکه به مردم پناه ببریم تا شاید صدای‌مان از این طریق به مردم و دولت برسد.


منبع: صبح نو


انتهای پیام/


انتهای پیام/

برچسب ها: شورای شهر گرانی
ارسال نظر