صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

ورزش

سلامت

پژوهش

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

علم +

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۰۰:۱۰ - ۱۳ آبان ۱۳۹۹
چالش‌های انجمن‌های علمی 62/ حامد آتشی در گفتگو با آنا مطرح کرد؛

بی‌مهری وزارت آموزش‌وپرورش نسبت به دانشگاه فرهنگیان/ رواج مدرک‌گرايی موجب غفلت دانشجویان از تولید علم می‌شود

دبيركل انجمن‌های علمی دانشجويی دانشگاه فرهنگيان مشهد گفت: رواج مدرک‌گرايی و منفت‌طلبی‌ مادی برخی دانشگاه‌ها موجب شده است که برخی از دانشجويان سردرگم و بی‌انگيزه و از تولید علم غافل شوند.
کد خبر : 521285

به گزارش خبرنگار حوزه آموزشی و پژوهشی گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، تولید علم یکی از مسائل مهم و راهبردی برای کشور محسوب می‌شود که عصاره آن می‌تواند از دلِ دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی و تحقیقاتی بیرون بیاید؛ انجمن‌های علمی دانشجویی از جمله تشکل‌هایی هستند که می‌توانند به طور جدی به موضوع تولید علم وارد شوند و فعالیت آن‌ها کمتر رسانه‌ای می‌شود.
اهمیت دادن به نقش دانشجویان در توسعه علم و فناوری کشور و توجه کافی نکردن نهادهای متولی در پرداخت سطحی به ترویج و توسعه علم در جایگاه حقیقی آن، خبرگزاری آنا را بر آن داشت تا در راستای سیاست ذاتی خود در سلسله گفتگوهایی پای صحبت رؤسای دانشگاه‌ها، اساتید، نخبگان و دانشجویان عضو انجمن‌های علمی بنشیند و با ارائه راهکارهایی به مسائل و چالش‌های این انجمن‌ها بپردازد.
در این گفتگو میزبان حامد آتشی گلستانی، دبيركل انجمن‌های علمی دانشجويی دانشگاه فرهنگيان پرديس شهيد بهشتی مشهد هستیم که در ادامه مشروح این گفتگو را می‌خوانید.




بیشتر بخوانید:


لزوم کمک گرفتن از اساتید سایر دانشگاه‌ها برای انجام پروژه‌های تحقیقاتی در راستای تولید علم/ ارتباط دانشجو و استاد باید در مجامع دانشجویی افزایش پیدا کند




رواج مدرک‌گرايی موجب غفلت دانشجویان از تولید علم می‌شود


آنا: تولید علم از طریق انجمن‌های علمی چگونه محقق می‌شود؟


آتشی: توليد علم در صورتی محقق می‌شود كه در برنامه‌ریزی‌های هدفمند و كلان كشور، توجه مناسبی به امر پژوهش و فناوری صورت بگیرد. كشوری در جهان دیده نشده است كه بدون رشد و توسعه علمی به توسعه پايدار در ابعاد مختلف دست پیدا کند، لذا دانشگاه نقش اصلی در تربيت نيروی علمی جوان متخصص دارد؛ اما متأسفانه رواج مدرک‌گرايی و منفت‌طلبی‌ مادی برخی دانشگاه‌ها موجب شده است که برخی از دانشجويان سردرگم و بی‌انگيزه و از تولید علم غافل شوند.



انجمن‌های علمی با ايجاد پيوند میان دانشگاه و صنعت نقش بسزایی در پيشرفت علمی كشور دارند


آنا: نقش انجمن‌های علمی دانشجویی در پیشرفت علمی کشور به چه میزان است؟


آتشی: انجمن‌های علمی دانشجويی با ايجاد پيوند میان دانشگاه و صنعت می‌توانند نقش بسزایی در پيشرفت علمی كشور داشته باشند. قطعاً زمانی علوم دانشگاهی و مبانی تئوريک برای بشريت مفيد خواهد بود كه اين علوم تبديل به فناوری شوند و در خدمت صنعت و توليد قرار بگيرند.


بی‌مهری وزارت آموزش‌وپرورش نسبت به دانشگاه فرهنگیان


رویکرد نظام آموزش عالی را در خصوص حمایت کردن از انجمن‌های علمی دانشجویی چگونه ارزیابی می‌کنید؟


آتشی: متأسفانه يكی از بزرگترين مشكلات انجمن‌های علمی دانشگاه فرهنگيان عدم بودجه كافی است. علی‌رغم توجه رهبر انقلاب به دانشگاه فرهنگیان، این دانشگاه مورد بی‌مهری وزارت آموزش‌وپرورش قرار گرفته است و درحالی كه از دانشگاه‌های دولتی كشور محسوب می‌شود اما سرانه رفاهی دانشجويی به اين دانشگاه تعلق نمی‌گیرد؛ نبودن فضايی برای تبادل نظرات و تعاملات علمی میان انجمن‌های علمی دانشگاه‌های كشور از ديگر مسائلی است كه از سوی وزارت آموزش‌وپرورش جدی گرفته نمی‌شود.



برخی مسئولان فقط در جمع‌بندی گزارش‌های سالانه از انجمن‌های علمی ياد می‌‌کنند!


آنا: آسیب‌ها و چالش‌های انجمن‌های علمی دانشگاه فرهنگیان چیست؟


آتشی: دانشگاه فرهنگيان در سال ٩٧ در رتبه سوم بيشترين مقالات در میان دانشگاه‌های كشور قرار گرفت و این دستاورد بزرگی برای خانواده فرهنگيان كشور است اما اگر همت مجدانه انجمن‌های علمی و تلاش دانشگاهیان نبود آيا اين مهم به دست می‌آمد؟!


متأسفانه برخی از مسئولان فقط زمانی كه نوبت به جمع‌بندی گزارش‌های سالانه می‌رسد از انجمن‌های علمی ياد می‌‌کنند! برخی از مسئولان شعار معلم پژوهشگر سر می‌دهند و اعتلای علمی معلم را از مهم‌ترين وظایف او می‌دانند اما در عمل با وضع قوانين پيچيده و عدم حمايت كافی، راه را برای انجام فعاليت‌های علمی دانشجويان علاقه‌مند ناهموارتر از هميشه می‌كنند.



يكی از مهم‌ترين مسائل پيش روی انجمن‌های علمی نداشتن سازوكار و قوانين مناسب جهت افزايش ميل و رغبت دانشجويان برای حضور در انجمن‌های علمی است. متأسفانه گواهی‌های حضور و ابلاغیه‌های انجمن‌های علمی دانشگاه فرهنگيان در نظام رتبه‌بندی معلمان جايگاهی ندارد!


یکی دیگر از چالش‌های انجمن‌های علمی، وجود قوانين محدودكننده‌ای است كه برای برگزاری يک كارگاه يا گردهمايی ساده باید از مسئولان بسياری مجوز گرفته شود! همچنین بودجه کافی به انجمن‌ها تخصیص داده نمی‌شود و دانشجويان باید از جیب خود هزينه كنند.


تعدادی از برنامه‌های انجمن‌های علمی به دليل عدم بودجه كافی لغو می‌شود. به‌عنوان مثال تيم رباتيک دانشگاه فرهنگيان شهيد بهشتی مشهد در سال تحصيلی 97-96 در مسابقات ملی رباتيک حائز رتبه چهارم كشور شد اما متأسفانه نبود بودجه كافی در سال تحصيلی گذشته تمام اميد اين تيم را نااميد كرد. در سال گذشته انجمن‌های علمی از ساده ترين پذيرايی در همايش‌ها محروم بودند و پرداخت هديه‌ای بسيار ساده برای استاد از جمله دغدغه‌های انجمن‌های علمی بود. در حالی كه دانشجويان مشاهده می‌كردند برخی مراسم‌های خاص در دانشگاه به بهترين و با كيفيت‌ترين شكل ممكن برگزار می‌شود!



راهکارهای تقویت انجمن‌های علمی چیست؟


آنا: چه راهکاری برای تقویت انجمن‌های علمی در دانشگاه‌ها وجود دارد؟


آتشی: اگر نقشه و برنامه جامع متناسبی با اهداف انجمن‌های علمی تدوين شود بسياری از انجمن‌ها را از حالت انفعال خارج خواهد كرد. باید متناسب با توانمندی‌های اعضا تقسيم وظايف صورت بگیرد. همچنین به‌طور ماهانه عملكرد انجمن مورد نقد و بررسی قرار بگيرد و از انتقاد و پيشنهاد ساير دانشجويان نيز استفاده شود.


از دیگر راهکارهای تقویت انجمن‌های علمی، وضع قوانين انگيزه‌بخش برای ورود دانشجويان به انجمن علمی است. باید مسائل علمی روز مورد بررسی انجمن‌ها قرار بگيرد و مسائلی كه بارها حل شده‌اند و در عصر اطلاعات برای نسل جوان تازگی ندارند، كمتر پرداخته شود.



آنا: برای اینکه انجمن‌های علمی دانشجویی فارغ از برگزار کردن کارگاه‌ها و سمینارهای آموزشی به تولید علم و حل مسائل کشور از طریق علم روی بیاورند، چه کاری باید انجام دهند؟


آتشی: خلاقيت و ايده‌های نوين بايد وجه تمايز انجمن‌های علمی با ساير انجمن‌ها باشد. همچنين ايجاد پيوند میان دانشگاه و صنعت كه همت مسئولان را نيز می‌طلبد موجب شكوفايی انجمن‌های علمی در عمل  می‌شود.


آنا: نحوه آشنایی و علاقه شما به حضور و فعالیت در انجمن‌ علمی چگونه آغاز شد؟


آتشی: علاقه به علم نانو موجب شد که از ابتدای حضور در دانشگاه فرهنگيان با اطلاع‌رسانی کارهای علمی از سوی انجمن علمی نانو، در اين انجمن عضو شوم و در سال‌های بعدی به‌عنوان دبير انجمن علمی نانو در خدمت دانشجويان علاقه‌مند به این رشته باشم. در سال تحصيلی 98-97 به‌عنوان دبيركل انجمن‌های علوم پايه انتخاب و در سال تحصيلی 99-98 از سوی دبيران انجمن‌های علمی دانشجويی به عنوان دبيركل انجمن‌ها انتخاب شدم.


اقدامات انجمن‌های علمی دانشگاه فرهنگیان مشهد


آنا: درباره انجمن‌های علمی دانشگاه فرهنگیان مشهد توضیح دهید.


آتشی: تعداد انجمن‌های علمی دانشجويی دانشگاه فرهنگيان پرديس شهيد بهشتی مشهد در سال گذشته به 20 انجمن ارتقا يافت. از جمله فعاليت‌های انجمن‌های علمی می‌توان به كسب رتبه چهارم مسابقات ملی رباتيک در سال 97 اشاره كرد. همچنين انجمن علمی فيزيک دانشگاه نيز در همان سال عنوان برترين انجمن علمی فيزيک كشور را میان دانشگاه‌های فرهنگيان كشور كسب کرد و بابت این افتخارات از توحید عاشوری، دبيركل وقت انجمن‌های علمی دانشگاه فرهنگیان مشهد تشکر می‌کنم. همچنين طی سال‌های اخير در نمايشگاه هفته پژوهش كه همه ساله در نمايشگاه بين‌المللی مشهد برگزار می‌شود انجمن‌های علمی دانشگاه فرهنگيان رتبه برتر کسب می‌کنند.



برگزاری سمينارهای متعدد استانی، همكاری در برگزاری جشنواره‌های برتر تدريس در سطح كشور و برپايی نمايشگاه‌ها، بازديدهای متعدد، وبينارهای علمی، همكاری در برگزاری جلسات ضمن خدمت فرهنگيان، همكاری با انجمن‌های علمی دانشگاه فردوسی مشهد، برگزاری ميزگردهای علمی، رونمايی از اختراعات، كتاب‌ها و مقالات اساتيد و دانشجويان از دیگر فعاليت‌های انجمن‌های علمی دانشجويی دانشگاه فرهنگيان پرديس شهيد بهشتی مشهد است.


انتهای پیام/4118/


انتهای پیام/

ارسال نظر