دانشآموختگان فقه و مبانی حقوق اسلامی چه آیندهای دارند؟/ تشریح وجه تمایز رشته فقه و حقوق
گروه استانهای خبرگزاری آنا ـ حسین بوذری؛ بيرجند از گذشته مهد علم، هنر و فرهنگ بوده و مشاهير زیادی را ازجمله عبدالعلی بيرجندی رياضيدان و ستارهشناس، محمدحسن گنجی پدر علم جغرافيای ايران و پروفسور کاظم معتمدنژاد پدر علم ارتباطات ايران در خود پرورش داده است.
این شهر از قدیم پیشرفتهای بسیار خوبی داشته، بهطوریکه بیرجند دارای سازمان آبرسانی بوده و بنگاه آبلوله بيرجند بهعنوان نخستین سازمان آبرسانی ايران شناخته میشد. همچنين بیرجند نخستین شهر ایران بود که در سال 1302 و پيش از تهران از لولهکشی آب شهری برخوردار شد.
بعد از راهاندازی دانشگاه آزاد اسلامی واحد بیرجند در سال 1364 دانشجویان زیادی در مقطع کاردانی و کارشناسی جذب این دانشگاه شدند و از سال 1378 نیز دانشجویان مقطع کارشناسیارشد پذیرش شدند.
تاریخ آغاز پذیرش دانشجو در مقطع دکتری تخصصی دانشگاه آزاد اسلامی واحد بیرجند نیز به سال 1395 برمیگردد و نخستین فارغالتحصیل این مقطع کسی نیست جز آرزو حسینزاده در رشته فقه و مبانی حقوق اسلامی.
خبرنگار آنا به مناسبت فارغالتحصیلی حسینزاده در رشته فقه و مبانی حقوق اسلامی گفتگویی را با این دانشآموخته ترتیب داده است که مشروح این گفتگو در پی میآید:
آنا: دانشگاه آزاد اسلامی بیرجند چه ظرفیتها و توانمندیهایی دارد؟
حسینزاده: بیرجند از قدیم مهد علم و فرهنگ بوده و توسعه کمّی و کیفی دانشگاه آزاد اسلامی بیرجند و تنوع رشتههای تحصیلی، توانمندیهای علمی، فرهنگی، پژوهشی و کادر مجرب هیئت علمی و امکانات رفاهی، این دانشگاه را به بستری مناسب برای تحصیل علاقهمندان طالب علم و دانشجویان تبدیل کرده است.
علم فقه چیست و چه کاربردی دارد؟
دانشگاه آزاد اسلامی بیرجند با ظرفیت بسیار قوی و امکانات و توانمندیهای گسترده به واحدی موفق برای ظهور و بروز استعدادها و خلاقیتهای نسل جوان و دانشجو تبدیل شده است.
آنا: مقطع ارشد را در چه سالی گذراندید و چرا دانشگاه آزاد اسلامی بیرجند را برای تحصیل در مقطع دکتری انتخاب کردید؟
حسینزاده: سال 1392 در مقطع کارشناسیارشد رشته فقه و مبانی حقوق اسلامی واحد علوم و تحقیقات (سابق) خراسانجنوبی پذیرفته شدم و صرفاً با علاقه و علم این رشته را انتخاب کردم و از آنجا که آن زمان در بیرجند سکونت داشتم، این دانشگاه را انتخاب کردم.
طی مدت تحصیل از استادان مجربی در گروه فقه و مبانی حقوق اسلامی و حقوق استفاده کردم و درخواستهای مکرری نیز مبنی بر دایرشدن رشته دکتری داشتیم که به نتیجه رسید.
وضعیت شغلی و آینده دانشآموختگان دکتری رشته فقه و مبانی حقوق اسلامی را چگونه ارزیابی میکنید؟
حسینزاده: علم فقه اصولاً به وظایف و حقوق انسان در برابر خداوند و سایر اجزای هستی میپردازد؛ بنابراین در رشته فقه و مبانی حقوق اسلامی مسائل گوناگون اقتصادى، اجتماعى و سياسى جامعه با مراجعه به احكام و حقوق اسلامى مورد بررسى و مطالعه قرار میگيرد و وظایف و حقوق انسان از دیدگاه شریعت الهی مشتمل بر رابطه میان انسان و خدا، رابطه انسانها با یکدیگر یا وظایف انسان نسبت به خود و طبیعت بررسی میشود.
رشته فقه و مبانی حقوق اسلامی، مسائل و دیدگاههای حقوقی دانش فقه را از منظر دانش حقوق و بالعکس بررسی میکند و اصولاً هدف از این رشته تربیت استادان مورد نیاز دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی در رشتههای الهیات و حقوق، تربیت محققان و پژوهشگران مورد نیاز مراکز علمی و تحقیقاتی و تربیت نیروی مورد نیاز دستگاه قضائی کشور عبارت است.
دانشجویان رشته فقه و علوم اسلامی چگونه موفق شوند؟
فارغالتحصیلان رشته فقه و مبانی حقوق اسلامی میتوانند در مشاغل قضاوت، وکالت، سردفتری دفتر اسناد رسمی، دفاتر طلاق و ازدواج و مشاوره حقوقی و حتی بهعنوان استاد دانشگاه مشغول به کار شوند.
دانشآموختگان این رشته بهدلیل گذراندن چند واحد اصول فقه در تحلیل و استنباط احکام و قوانین بسیار تواناتر هستند و غیر از زبان انگلیسی تسلط خوبی به زبان عربی دارند که اساس این رشته است.
آنا: فقه و مبانی حقوق اسلامی چه تفاوتی با حقوق دارد؟
حسینزاده: گرایش فقه و مبانی حقوق اسلامی، وظایف و حقوق انسان را از دیدگاه شریعت الهی بیان میکند، حقوقی که از روی حکمت و بر روی محور مصالح خردمندانه بوده و در زمینه رابطه میان انسان و خدا، رابطه انسانها با یکدیگر یا وظایف انسان به خود و طبیعت است؛ بنابراین میتوان متوجه تفاوت میان رشته فقه و مبانی حقوق اسلامی و رشته حقوق در مفهوم عام آن شد.
رشته حقوق اصولی را بیان میکند که از نظر عقل و عرف بشری رعایت آنها در زندگی برای ایجاد نظم و امنیت لازم است. اصولی که امکان دارد طبق تشخیص عقل، مصلحت موقت اما فوری داشته باشد؛ اما فقه بیانگر مصالحی است که در تکامل انسان تأثیر دارد؛ بنابراین از نظر حقوق اسلامی، اصول و قوانین نباید تنها عامل نظم و امنیت باشد؛ بلکه باید انسان را نیز به کمال برساند. از این بابت احکام فقهی ممکن است که اعتبار جاودانه داشته باشند.
آنا: چه توصیهای به دانشجویان جدید که در رشته فقه و علوم اسلامی تحصیل میکنند دارید؟
حسینزاده: دانشجویان جدید باید با علاقه، علم و آگاهی وارد رشته خود شوند که اگر این مورد لحاظ شود، حتماً موفق خواهند بود. نکته دوم اینکه حضور منظم در کلاسها بسیار مهم است و دانشجویان باید در کلاسهای درس حضور داشته باشند.
نتبرداری از سخنان استادان، مطالعه کتب معرفی شده و اکتفانکردن صرف به جزوات و مرور مطالعه دروس بسیار مهم است؛ چراکه با توجه به حجم سنگین دروس و زمان محدود دانشجویان با مشکل مواجه خواهند شد.
سازماندهی و مدیریت زمان و ملزم کردن خود به فرآیند مطالعه بسیار مهم است و در مقاطع تحصیلات تکمیلی در کنار آموزش، کار پژوهش و تحقیق نیز از اهمیت بسیار ویژهای برخوردار است.
آنا: شما که تجربه تحصیل در دانشگاههای دولتی و آزاد را دارید چه تفاوتی در شیوه تدریس مشاهده کردید؟
حسینزاده: واقعاً تفاوتی ندیدم؛ البته به جز هزینهها، وقتی هدف کسب علم باشد دانشگاه آن مهم نیست، دانشجو باید به غیر از اخذ مدرک که متأسفانه به هدف مهم تبدیل شده، فردی باسواد در حوزه آموزشی خود باشد.
آنا: اکنون چند مقاله ISC دارید؟
حسینزاده: سه مقاله ISC دارم که دو مقاله در مجلات داخلی و یک مقاله در مجلات خارجی به چاپ رسیده است و با درجه عالی از پایاننامه خود دفاع کردهام.
آنا: شغل شما چیست؟
حسینزاده: در دانشگاه علوم پزشکی مشهد شاغل بوده و دارای دو فرزند هستم. با توجه به دشواریهای مسیر دانش و علم، موفق شدم دوره دکتری تخصصی را سپری کنم.
پدرم عضو هیئت علمی دانشگاه و بنیانگذار گروه پرستاری مامایی دانشگاه آزاد اسلامی بیرجند است. مادرم نیز ماما هستند. همسرم در رشته حسابداری دانشگاه آزاد اسلامی تحصیل کرده است. یک دخترم اکنون دانشجوی رشته دامپزشکی بوده و دختر دیگرم نیز دانشآموز دبیرستان سمای واحد مشهد است.
انتهای پیام/4078/4062/
انتهای پیام/