صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

ورزش

سلامت

پژوهش و دانش

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

علم +

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۴:۵۵ - ۰۷ مهر ۱۳۹۹
چالش‌های انجمن‌‌‌های علمی 56/ قدمگاهی در گفتگو با آنا:

رویکرد جدید دانشگاه آزاد استفاده از علم برای رفع مشکلات جامعه است/ عدم مشوق‌های لازم برای دبیران انجمن‌های علمی

رئیس باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شرق گفت: می‌توان به رویکرد جدید دانشگاه آزاد اسلامی امیدوار بود که دانشگاه را از حوزه علم‌محور بودن به استفاده از علم در رفع مشکلات جامعه و موانع محیط‌های صنعتی سوق داده است.
کد خبر : 518249

به گزارش خبرنگار حوزه تشکل‌های دانشگاهی گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، تولید علم یکی از مسائل مهم و راهبردی برای کشور محسوب می‌شود که عصاره آن می‌تواند از دلِ دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی و تحقیقاتی بیرون بیاید؛ انجمن‌های علمی دانشجویی از جمله تشکل‌هایی هستند که می‌توانند به طور جدی به موضوع تولید علم وارد شوند و فعالیت آن‌ها کمتر رسانه‌ای می‌شود.
اهمیت دادن به نقش دانشجویان در توسعه علم و فناوری کشور و توجه کافی نکردن نهادهای متولی در پرداخت سطحی به ترویج و توسعه علم در جایگاه حقیقی آن، خبرگزاری آنا را بر آن داشت تا در راستای سیاست ذاتی خود در سلسله گفتگوهایی پای صحبت رؤسای دانشگاه‌ها، اساتید، نخبگان و دانشجویان عضو انجمن‌های علمی بنشیند و با ارائه راهکارهایی به مسائل و چالش‌های این انجمن‌ها بپردازد.
در این گفتگو میزبان صدیقه قدمگاهی، عضو هیئت علمی گروه شیمی و رئیس باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شرق هستیم که در ادامه مشروح این گفتگو را می‌خوانید.




بیشتر بخوانید:


انجمن علمی می‌تواند زمینه‌ساز تولید علم باشد/ آشنا نبودن دانشجویان با ماهیت انجمن‌های علمی




رویکرد جدید دانشگاه آزاد استفاده از علم در رفع مشکلات جامعه است


آنا: دانشگاهیان چگونه می‌توانند به تولید علم کمک کنند؟


قدمگاهی: دانشگاه از دیرباز محل رشد و بالندگی علمی نسل جوان بوده و همچنان نیز این رسالت خطیر را بر دوش می‌کشد. وجود اساتید برجسته در حوزه‌های مختلف علمی، فرآیند تولید علم و در کنار آن به‌کارگیری علم در صنعت را تسریع کرده است و دانشگاهیان می‌توانند نقش مهمی برای کمک به تولید علم کنند. در این خصوص می‌توان به رویکرد جدید دانشگاه آزاد اسلامی امیدوار بود که دانشگاه را از حوزه علم‌محور بودن به استفاده از علم در رفع مشکلات جامعه و موانع محیط‌های صنعتی سوق داده است.



دانشجو و استاد باید برای تولید علم، تمرکز خود را بر روی پژوهش‌های دانشگاهی با رویکرد حل مسائل کشور بگذارند تا بتوانند به ارتقای پیشرفت علم و فناوری ایران کمک کنند و ایران اسلامی را به جایگاه بالای علمی در دنیا برسانند.


انجمن‌ علمی می‌تواند بستر مناسبی برای رشد و بالندگی دانشجویان و پلی میان دانشگاه و صنعت باشد


آنا: نقش انجمن‌های علمی دانشجویی در پیشرفت علمی کشور چیست؟


قدمگاهی: انجمن‌های علمی می‌توانند بستر مناسبی برای رشد و بالندگی دانشجویان به‌خصوص افراد مستعد و با انگیزه و پلی میان دانشگاه و صنعت باشند؛ در واقع تقویت مهارت‌ها و تخصص دانشجویان می‌تواند خلأ بین دانشگاه و صنعت را پر کند و این مهم می‌تواند از طریق تقویت انجمن‌های علمی التیام بخشیده شود.


انجمن‌های علمی نقش بسیار مهمی در پیشرفت علمی کشور می‌توانند ایفا کنند و افزایش نشست‌های علمی، تخصصی و پژوهشی می‌تواند در این راستا کمک خوبی کند.



آنا: رویکرد آموزش عالی را در خصوص حمایت کردن از انجمن‌های علمی دانشجویی چگونه ارزیابی می‌کنید؟


قدمگاهی: دانشگاه آزاد اسلامی در خصوص حمایت از انجمن‌های علمی دانشجویی سبقه خوبی از خود بر جای گذاشته است و حضور پر افتخار و نتیجه‌بخش تیم‌های دانشگاه آزاد اسلامی در مسابقات ملی بیانگر این مطلب است.


نظام آموزش عالی کشور باید انجمن‌های علمی دانشجویی را بیشتر از گذشته تقویت کرده و زمینه هم‌افزایی انجمن‌ها با یکدیگر را فراهم کنند. وقتی همدلی میان انجمن‌ها فراهم شود کارهای علمی و پژوهشی رونق بیشتری می‌گیرد.


عدم مشوق‌های لازم برای دبیران انجمن‌های علمی مهم‌ترین چالش‌ این انجمن‌هاست


آنا:  آسیب‌ها و چالش‌های انجمن‌های علمی دانشجویی چیست؟


قدمگاهی: عدم تخصیص بودجه کافی، نبود امکانات و فضای مناسب برای تعامل مناسب‌تر اعضا با یکدیگر و عدم مشوق‌های لازم برای اساتید مشاور و دبیران انجمن‌های علمی از مهم‌ترین چالش‌های این انجمن‌هاست که باید توسط مسئولان مربوطه رفع شود.



لزوم کاهش بوروکراسی اداری و تقویت بنیه مالی انجمن‌های علمی


آنا: چه راهکاری برای تقویت انجمن‌های علمی در دانشگاه‌ها وجود دارد؟


قدمگاهی: عملکرد کارآمدتر انجمن‌های علمی همچنان بسیار جای کار دارد. کاهش بوروکراسی اداری، تقویت بنیه مالی انجمن‌ها و حمایت جامع‌تر از اساتید مشاور می‌تواند در این خصوص راه‌گشا باشد و به تقویت انجمن‌های علمی کمک کند.


اقدامات مؤثر دانشگاه آزاد تهران شرق برای تقویت ارتباط دانشگاه با صنعت


آنا:  برای اینکه انجمن‌های علمی دانشجویی فارغ از برگزار کردن کارگاه‌ها و سمینارهای آموزشی به تولید علم و حل مسائل کشور از طریق علم روی بیاورند، چه کاری باید انجام دهند؟


قدمگاهی: ارتباط مؤثرتر دانشگاه با صنعت می‌تواند دانشگاه را از حوزه یک مرکز تولید علم‌محور به یک محل پرورش افراد کارآمد منطبق بر نیازهای جامعه ارتقا دهد. در این خصوص دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شرق در عمل به انجام این رسالت، قدم‌های کارآمد برداشته است که این تعاملات مناسب منجر به اخذ پروژه‌های برون‌دانشگاهی شده است.



6 انجمن علمی به واحد تهران شرق اضافه می‌شود


آنا: چه تعداد انجمن علمی در دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شرق فعال است و عمده فعالیت‌های آنان در چه زمینه‌هایی است؟


قدمگاهی: دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شرق در حال حاضر دارای سه انجمن علمی فعال در رشته‌های مکانیک، حسابداری و ارتباطات است که سالانه به‌طور منظم به برگزاری سمینار، کارگاه‌های آموزشی، بازدیدهای علمی و شرکت در مسابقات ملی-استانی می‌پردازد. در این خصوص باید از تلاش‌های بدون چشم‌داشت اساتیدی چون حسین افشار، زهره حاجی‌ها و نازنین ملکیان کمال تشکر را کنم. به‌زودی و در پناه الطاف خداوند امیدواریم چهار انجمن رشته‌ای و دو انجمن بین رشته‌ای دیگر به واحد تهران شرق اضافه شود.


انتهای پیام/4118/


انتهای پیام/

ارسال نظر