صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۲۱:۵۴ - ۰۲ مهر ۱۳۹۹

چرا اغلب تایرها سیاه رنگ هستند؟

رنگ اغلب تایرهای اتومبیل سیاه است؛ پدیده‌ای که به دلیل رنگ سیاه کربن قابل توضیح است ولی با جایگزین شدن سیلیس چرا هنوز لاستیک‌ها سیاهند؟
کد خبر : 517674

به گزارش گروه علم، فناوری و دانش‌بنیان، رنگ اغلب تایرهای اتومبیل سیاه است؛ پدیده‌ای که به دلیل رنگ سیاه کربن قابل توضیح است ولی با جایگزین شدن سیلیس چرا هنوز لاستیک‌ها سیاهند؟


پیش‌تر کربن به عنوان یک ماده تقویت کننده استحکام لاستیک عمل می‌کرد و تقریباً یک سوم از جرم یک تایر۱۰ کیلوگرمی را تشکیل می‌داد. بقیه جرم تایر هم از پارچه و فلز ساخته می‌شد.


اما امروزه این ماده با سیلیس جایگزین شده است که هم از استحکام بیشتری برخوردار است و هم در سطوح مرطوب چسبندگی بهتری دارد. همچنین مصرف سوخت را نیز ۲۰ درصد کاهش می‌دهد.


البته کربن به مقدار کم همچنان در تولید تایرها استفاده می‌شود و مسئول سیاه کردن آنهاست. ولی اگر کربن به طور کامل از اجزای تشکیل دهنده تایر حذف شود، رنگ آن پس از ترکیب سیلیس سفید رنگ و لاستیک و سایر مواد شیمیایی رنگ بژ به خود می‌گیرد.


از کربن سیاه رنگ در تهیه رنگ‌های خوراکی و جوهر مورد نیاز دستگاه‌های فتوکپی نیز استفاده می‌شود.


انتهای پیام/4129/


انتهای پیام/

برچسب ها: تایر کربن لاستیک
ارسال نظر