صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۹:۳۷ - ۰۱ مهر ۱۳۹۹

حسین فریدافشار دبیر جامعه اسلامی علوم پزشکی کاشان//////////////////

/
کد خبر : 517317

حسین فریدافشار


دبیر جامعه اسلامی علوم پزشکی کاشان


 


بدون شک شیوع ویروس کرونا تاثیر عمده ای بر آموزش عالی در تمام کشور های جهان داشته است و کشور ما هم از این موضوع مستثنی نبوده است.
این موضوع دلایل مختلفی دارد، یکی از این دلایل بحث اینترنت، کیفیت و سرعت آن است که سبب شده بسیاری از دانشجویان در نقاط محروم نسبت به دانشجویان مناطق برخوردارتر بهره مساوی از اینترنت و در نتیجه آموزش نداشته باشند.
از دیگر دلایل این مسئله بی توجهی، کم کاری و بی مسئولیتی برخی اساتید به این نوع آموزش و بی نظمی آنها در ارائه مطالب در زمان مقرر بود که در نتیجه باعث سردرگمی دانشجویان شده بود.


همچنین عدم آشنایی ، موافقت و همکاری آنها با این روشِ جدیدِ آموزش معضل دیگری بود که سبب افت سطح سواد و دانش دانشجویان شد،که در این زمینه میتوان به این مسئله توجه کرد که برخی از اساتید بدون هیچگونه توضیحی به قرار دادن چند اسلاید در سامانه ها برای آموزش مطالب اکتفا می‌کردند که شاید از مهم ترین دلایلی باشد که کیفیتِ آموزش و درک و فهم مطالب را تا حد زیادی کاهش و همچنین رفع اشکال دانشجویان را با مشکل مواجه کرده بود.


از سوی دیگر به دلیل اینکه این شرایط قبلا از سوی دانشگاه ها تجربه نشده، در نتیجه کارایی روش های استفاده شده برای رفع نیاز آموزشی دانشجویان از قبل مشخص نشده بود و طبیعتا هر روشی که مورد استفاده قرار گیرد نقاط ضعف و قوت خود را در هنگام استفاده بروز می‌دهد در نتیجه زمانی کافی، نیاز است تا بهترین روش ها برای آموزش مجازی تشخیص داده شود و مورد استفاده قرار گیرد.
البته بعضی از دانشگاه ها صرفا به آرامش و راحتی اساتید در این مدت توجه کرده اند و با آگاه شدن از مشکلات سامانه ها در هنگام استفاده و نحوه تدریس ضعیف برخی اساتید، برای تغییرات و بهبود وضع اموزشی و امتحانی تلاش چندانی نکردند که اعتراضات دانشجویان را نیز بدنبال داشت.
البته بودند اساتیدی که بسیار منظم و با مسئولیت پذیری بالا وظیفه ی خود را به بهترین نحو به انجام رساندند.


لازم به ذکر است با توجه به ایجاد فضای آموزشی جدید و عدم وجود تجربیات قبلی و برای بهبود همه جانبه فضای آموزشی باید درک متقابلی بین دانشجویان، دانشگاه و اساتید وجود داشته باشد و برای آزمون و خطای اولیه ی استفاده از این فضا از سختگیری های بیش از حد،کاسته شود تا همگام با هم و ّبا آرامش بتوان موارد را برطرف و وضعیت علمی را بهبود بخشید


 


انتهای پیام/4118/


انتهای پیام/

ارسال نظر