قدردانی از گذشتگان؛ نیروی محرکه برای شکلگیری تلاشهای آتی در راستای اعتلای فرهنگ جامعه
به گزارش خبرنگار خبرگزاری آنا، در همایش «بررسی آرا و اندیشههای ابوعلی فارسی (نحوی) فسوی» سخنرانان و صاحبان مقالات علمی به بررسی ابعاد علمی، شخصیتی و مذهبی ابوعلی فارسی فسوی و بررسی اهمیت و جایگاه علم تفسیر، نحو و لغت در اسلام پرداختند.
دبیر اجرایی این همایش در توجیه ضرورت برگزاری این نشست بیان کرد: بخشی از تلاش بشر در گرامیداشت و یادبود افراد موثر در تاریخ و فرهنگ جامعه تابع نیاز انسان به هویت و اصل و ریشه است.
دکتر نوشاد قاسمی ادامه داد: در دنیای امروزی که بحران هویت یکی از ناگواریها و منشأ بسیاری از ناکامیهای بشر به شمار میآید عدم توجه به شناخت و شناساندن مفاخر علمی و فرهنگی یک جامعه زمینه را برای شکلگیری یک خلا فرهنگی آماده میسازد و این خلاء فرهنگی خود میتواند زمینه ساز بسیاری از آسیبهای اجتماعی و فرهنگی متعدد در یک جامعه باشد.
وی افزود: در حالی که شناخت و شناساندن کسانی که در گذشته مایه فخر و مباهات یک ملت بودهاند از طریق ایجاد یک عزت نفس ملی، افراد جامعه را به سوی پذیرش فرهنگ خود و تلاش برای اعتلای فرهنگ خود و مقاومت در برابر فرهنگ بیگانه سوق میدهد. علاوه بر این قدردانی از تلاشهای گذشتگان نیروی محرکهای برای شکل گیری تلاشهای آتی برای اعتلای فرهنگ یک جامعه فراهم خواهد ساخت و افراد را به سمت به جای گذاری اثری مثبت از خود سوق خواهد داد.
در ادامه حجت الاسلام طهماسبی، امام جمعه فسا و دبیر علمی همایش به تبیین شخصیت و جایگاه علمی ابوعلی فارسی، به ویژه جایگاه برجسته ابوعلی فارسی در علم تفسیر و نحو و ارائه شواهدی در خصوص تاثیر پذیری عالمان برجسته از آرای ابوعلی فارسی پرداخت.
در ادامه سخنرانان و صاحبان مقالات انتخاب شده از سوی هیات داوری به بررسی موضوعات محوری همایش پرداختند و در پایان از مقاله دکتر صفدر شاکر با عنوان« آرای کلی کلامی ابوعلی نحوی» و مقاله مسلم امینینژاد با عنوان « سبک و روش ابوعلی نحوی در تفسیر قرآن» به عنوان مقالات برگزیده همایش تجلیل شد.
در همایش «بررسی آرا و اندیشههای ابوعلی فارسی (نحوی) فسوی» دکتر مهرداد کریمی رئیس واحد فسا، دکتر دوگانی نماینده مردم شهرستان فسا در مجلس شورای اسلامی، شهردار، اعضای شورای اسلامی شهر و سایر مدیران معاونان نهادها و موسسات این شهر و استادان، کارکنان ودانشجویان واحد فسا حضور داشتند.
انتهای پیام/