چگونه با کمک ابزار دیتاک پرسونای مشتریان را برمبنای داده طراحی کنیم؟
به گزارش گروه رسانههای دیگر خبرگزاری آناکسب وکارها اگر ندانند مشتریان آنها چه نیازها، رفتارها و الگوی خاصی دارند در طراحی محصول، تولید محتوا، تبلیغات و ... با مشکل مواجه میشوند. در واقع هنر کسب وکارهای موفق این است که تصویری واضح و شفاف از کسی داشته باشند که قرار است بر روی دکمه خرید و سفارش محصول کلیک کند. به همین خاطر امروزه یکی از وظایف جدی و مهم تیم بازاریابی کشف و طراحی پرسونای مشتریان است.
اگر کسب وکارها بدانند مشتری آنها چه کسی است و چه انتظاراتی در مسیر سفر مشتری ممکن است پیش بیاید برای نبرد در بازار رقابت، رویکرد بهتر و مناسبتری اتخاذ خواهند کرد.
کسب وکارها باید تصویر شفاف، مشخص و کاملاً مینیمال از مشتریان خود را ترسیم کنند و تمامی فعالیتها و برنامههای بازار خود را با توجه به همین تصویر و متناسب با اطلاعات و دادههای ارائه شده در این گزارش برنامه ریزی و اجرا کنند.
امروزه به دلیل وجود رقابت شدید بین کسب وکارها، طراحی پرسونا، نیازمند استراتژیها و رویکردهای کاملاً متمایز است، چرا که دقت در طراحی پرسونای مشتری و کسب اطلاعات درست به تصمیم گیری بهینه و صحیح مدیران ارشد کمک میکند.
در عصر حاضر طراحی پرسونا براساس دادههای درون و بیرون سازمان انجام میشود و مسلماً استفاده از ابزارهای تخصصی در این راه به سازمانها کمک شایانی خواهد کرد. در این مقاله به صورت مفصل به این سوال پاسخ میدهیم که در عصر رقابت، چرا طراحی پرسونا مهم است و کسب وکارهای امروزی چگونه از تکنولوژی برای ایجاد مزیت رقابتی پایدار استفاده میکنند.
پرسونا چیست؟
پرسونای مشتریان، مدل ذهنی از تجسم یک فرد با مشخصات معین، گذشته و رفتاری که میتواند داشته باشد، است و تمامی ابعاد یک مشتری فرضی را مورد بررسی قرار میدهد. پرسونای مشتری باید دارای جزئیات روانشناختی فراوانی باشد، تا بتوانیم خود را جای کاربر قرار داده و از نظر او محصول تولید شده را مورد بررسی قرار دهیم. این کار باعث میشود طراحی محصول و ارائه خدمات به مشتری بیشترین تطبیق را با نیاز او داشته باشد.
به طور ساده میتوان بیان کرد که پرسونای مشتری شرح جامع و کاملی از خصوصیات، ملاحظات و حالتهای روحی مشتری مورد نظر کسب وکار است. پرسونای خریدار بر اساس اطلاعات دموگرافیک، سرگرمیها، تاریخچه شغلی، علایق، فعالیتهای اصلی و ... مشتریان شکل میگیرد.
مزیت طراحی پرسونای مخاطب این است که به وضوح، مشتریان هدف را مشخص میکنید و در این حالت قادر خواهید بود پیامهای بازاریابی خود را به افرادی برسانید که میدانید مایل به استفاده از محصولات یا خدمات شما هستند. این امر پیش نیاز بازاریابی مبتنی بر شخصیسازی بوده که برای کسب وکارها از اهمیت بسیاری برخوردار است.
عدم درک صحیح از مشتری هدف، در حوزهها و بخشهای مختلفی از سازمان، بحرانها و چالشهای متعددی ایجاد کرده و هزینه بازاریابی را افزایش میدهد. زیرا:
- تیم طراحی محصول درک درستی از ویژگیها و امکانات مورد نیاز مشتریان ندارد و احتمال اینکه محصول منطبق با نیاز مشتریان نباشد بالاست.
- تیم تولید محتوا در فرآیند تولید و توزیع محتوا با مشکل مواجه میشود و نمیتواند محتوای اثربخش و متناسب با نیاز مشتری تولید کند و در جای درست توزیع کند.
- طراحی پیامهای تبلیغاتی و انتشار آنها در کانالهای توزیع با مشکل مواجه میشود، چرا که پیام تبلیغاتی باید بر اساس درک درستی از مشتریان طراحی شود.
پرسونای داده محور
پرسونای داده محور امروزه از الزامات کسب وکارهایی است که مفهوم رقابت و مشتریگرایی را درک کردهاند. چرا که دقت، سرعت و کارایی آن بیشتر است. متخصصین معتقدند پرسونای مشتری تنها در صورتی کارایی و اثربخشی دارد که نشات گرفته از دادههای حقیقی داخل و بیرون سازمان باشد.
موتور محرکهی پرسونای درست و مفید، دادههایی است که با زبان ریاضی و پیروی از الگوریتمهای کارآمد، از آنالیز عمیق مشتری به دست آمدهاند و به کمک آنها میتوان شماتیک مورد انتظار را از وی رسم کرد.
در عصر دیجیتال و با توجه تغییراتی که در کسب وکارها مشاهده میشود، فرآیند طراحی پرسونا را میتوان به کمک دادهها، حرفهای و دقیق پیادهسازی کرد.
در عصر حاضر به کمک دادههای موجود در شبکههای اجتماعی، وب سایتهای خبری و محتوایی، میتوان واکنش، فعالیتها و رفتارهای مشتریان هدف را بهتر سنجید و به کمک تحلیل دادههای درون سازمانی و پردازش دادههای استخراج شده از سیستمهای اطلاعاتی سازمان، پرسونای مشتری کارآمدتری را خلق کرد.
در صورتی که مدیران بازاریابی با تکیه بر تکنولوژی به سمت طراحی پرسونا حرکت کنند میتوانند به اهداف و فعالیتهای زیر دست پیدا کنند:
- آنچه که مشتری به آن فکر میکند و انجام میدهد را میتوانند به درستی تشخیص دهند و بهترین و دقیقترین کانال هدف خود را متناسب با آن معرفی کنند.
- با تحلیل دادههای موجود در شبکههای اجتماعی و رصد آنها میتوانند از تغییرات و حالت دقیق پرسونای خود خبر داشته باشند و به صورت لحظهای و با توجه به شرایط با آنها ارتباط برقرار کنند.
- با کشف افکار و اعمال مشتریان خود به میزان دقیق بودن پرسونا و نکاتی که به بهبود و ارتقای آن کمک میکند دست پیدا کنند.
- تغییرات، روندها و موارد پیش بینی نشده از پرسونای مشتری را سریعتر از رقبا درک کنند و متناسب با آن عکس العمل نشان دهند.
به همین خاطر است که شرکتها و سازمانهای موفق به سمت طراحی پرسونایی میروند که بتواند در برابر چالشها و موقعیتهای مختلف انعطاف و دقت بالایی داشته باشد. این مسئله زمانی که سازمان در مسیر رشد حرکت میکند و چندین محصول مختلف و پرسونای متفاوت دارد حساستر و پراهمیت میشود.
بنابر گزارشها و شواهد، خلق پرسونا، با استفاده از هوش مصنوعی و تحلیل داده به وسیله دیتا ماینینگ و کلان داده، به ترند غالب شرکتهای جهانی تبدیل شده است و عموماً با برونسپاری توسط شرکتها و سازمانهای متخصص در این زمینه انجام میشود.
ابزار دیتاک راهی برای طراحی پرسونا
ابزار دیتاک میتواند به سازمانها و برندهایی که قصد دارند با رویکرد داده محور بازاریابی خود را مدیریت کنند و با تکیه بر هوشمندی سازمانی برنامههای بازاریابی را طراحی کنند، در مسیر تحقق اهدافشان کمک کند.
در واقع به وسیله ابزار دیتاک میتوان دانش و اطلاعات نهفته در شبکههای اجتماعی، وب سایتهای خبری و محتوایی را استخراج کرد و پرسونای مشتری متناسب با واقعیت را طراحی کرد.
به کمک این ابزار کسبوکارها میتوانند از منافع و مزایای زیر برخوردار شوند:
- درک بهتر رفتار و نحوه واکنش مخاطبان هدف با ترندها، موقعیتها و برندهای مشابه
- تحلیل محتوای تولید شده توسط کاربران توییتر، اینستاگرام و تلگرام و... با هدف درک چرایی و چگونگی رفتار و واکنشهای آنها
- درک نحوه تاثیرگذاری و واکنش کاربران نسبت به محتوا و وقایع خاص جامعه به منظور شناخت عمیقتر و بیشتر آنها
- شناخت و آنالیز احساسات کاربر در مواجه با مشکلات، چالشها، خدمات یا محصولات رقبا با تکیه بر تحلیل محتوا
- کشف و رصد محتواهای تولید شده توسط مخاطبان با هدف درک عمیق افکار و روحیات کاربر و پیدا کردن دغدغههای ذهنی او
بوسیلهی ابزار دیتاک میتوان پرسونای مشتری دقیق و کاملاً متناسب با شرایط روز را طراحی کرده و به صورت لحظهای رفتار کاربران و مشتریان هدف را رصد و مورد ارزیابی قرارداد.
شرکت دانش بنیان دیتاک با بهرهگیری از 9 سال تجربه و فعالیت اجرایی در حوزه هوش مصنوعی و تحلیل دادههای شبکههای اجتماعی و تکیه بر محصولات و دانش کاربردی خود میتواند به طراحی و آنالیز پرسونای مشتریان دلخواه شما کمک کند. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد نحوه استفاده از ابزار دیتاک میتوانید هم اکنون با مشاوران دیتاک ارتباط برقرار کنید و پاسخ سوالات خود را از آنها بخواهید.
ابزار دیتاک به کسب وکارها کمک میکند مشتری فرضی خود را به خوبی طراحی کنند و از مشکلات، دغدغهها و دیدگاههای آنها در لحظه آگاه باشند. این امر منجربه این شده که کسب وکارها درک شفاف و واضحی از آنچه مشتری میخواهد داشته باشند و فرآیندهای طراحی محصول، تولید محتوا، تجربه کاربری و تبلیغات را به نحو احسن مدیریت و اجرا کنند.
انتهای پیام/4127
انتهای پیام/