تعداد زیاد مراکز آموزش عالی، نیاز جامعه را پاسخ نمیدهد
به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، برنامه «گفتگوی علمی» رادیو گفتوگو با موضوع آیا رشتههای دانشگاهی منطبق با نیاز جامعه هستند یا خیر؟ با حضور غلامرضا کیانی عضو هیئتعلمی دانشگاه تربیت مدرس و معاون آموزشی دانشگاه فنی و حرفهای کشور به روی آنتن رفت.
غلامرضا کیانی به رویکردهای جذب دانشجو اشاره و اظهار کرد: آموزش عالی میتواند با سه رویکرد مستقل و تلفیقی از آنها به گسترش، اصلاح و آمایش خود بپردازد. رویکرد نخست تقاضامحور است و پس از انقلاب اسلامی، بر این اساس یعنی تقاضای اجتماعی پیش رفتهایم. رویکرد دیگر عرضه محور است و آموزش عالی بهتناسب توانایی که در بخشهای مختلف دولتی و غیردولتی وجود دارد، فارغ از نیاز و تقاضا، خود را عرضه میکند.
وی افزود: رویکرد سوم این است که کشورها بر اساس آمایش نیازهای آتی خود و بر مبنای نیازهای دانش و ایجاد اشتغال، اقدام به گسترش آموزش عالی میکنند. البته همه این موارد را میتوان بهصورت تلفیقی انجام داد و در حقیقت میتوان هر سه رویکرد را در یک سیستم آموزش عالی پیادهسازی کرد.
عضو هیئتعلمی دانشگاه تربیت مدرس با اشاره به اینکه آموزش عالی پس از انقلاب احساس کرد یک تقاضای اجتماعی برای ورود به دانشگاه وجود دارد، عنوان کرد: در کنار این تقاضا، نیازهای کشور نیز ایجاب میکرد، آموزش عالی را گسترش دهیم.
وی اظهار کرد: در این راستا منابع کشور را هم در بخش دولتی و هم در بخش غیردولتی وابسته به دانشگاه آزاد توسعه دادیم بهگونهای که تا مرز بیش از سه هزار مرکز آموزش عالی در زیر نظامهای مختلف حرکت کردیم. امروز بر اساس آمار رسمی کشور، دو هزار و ۳۳۰ مرکز آموزش عالی در بخشهای مختلف دولتی و غیردولتی داریم.
معاون آموزشی دانشگاه فنی و حرفهای کشور با تصریح بر این موضوع که کشور نیازمند این تعداد مراکز آموزش عالی نبوده است، عنوان کرد: تعداد زیاد مراکز آموزش عالی در حقیقت، جهت دادن منابع کشور به سمت مراکز آموزش عالی دولتی و غیردولتی بوده است و نتیجه موردنظر را نیز به دست نیاوردهایم.
انتهای پیام/4084/
انتهای پیام/