صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

ورزش

سلامت

پژوهش

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

علم +

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۰۹:۲۴ - ۰۴ آذر ۱۳۹۴

دانشگاه آزاد اسلامی، پیشگام عملی کردن پیشنهاد رهبر معظم انقلاب برای تجاری‌سازی ایده‌های دانشجویان می‌شود/ حضور صاحبان صنایع در جلسه‌ دفاع پایان‌نامه

«دانشجویان دکتری دانشگاه آزاد اسلامی واحد نجف آباد، موظف شده‌اند دو هفته پیش از دفاع پایان نامه‌هایشان، مراکز صنعتی یا مراکز اداری و اجرایی که به‌نوعی در ارتباط با موضوع پایان‌نامه‌هایشان است را به جلسات دفاع خود دعوت کنند.»، این خبری است که دکتر سید محمد امیری، رئیس این واحد دانشگاهی اعلام کرده است.
کد خبر : 51604

غزال ساکی- گروه دانشگاه خبرگزاری آنا: کمتر از دو هفته قبل بود که مسوولان آموزش عالی سراسر کشور میهمان رهبر معظم انقلاب و شنونده دغدغه‌های ایشان در خصوص دانشگاه‌ها و نهضت علمی کشور بودند.


در این دیدار علاوه بر وزرای علوم و بهداشت، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی و معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری، روسای دانشگاه‌های دولتی و آزاد سراسر کشور نیز حاضر شده بودند تا مدیریت آموزش عالی کشور، تمام و کمال گرد هم آمده و موضوعات مهم فعالیت‌ها و مشکلات دانشگاه‌های کشور را به بررسی بنشینند.


اما یکی از نکاتی که رهبر انقلاب در این دیدار به آن اشاره و ایده‌ای نیز در خصوص آن مطرح کردند، بحث مهم و قدیمی «ارتباط دانشگاه و صنعت» بود که با وجود ضرورت آن، هنوز به میزان انتظار جامه عمل نپوشیده است.


حضرت آیت‌‌الله خامنه‌ای در بخشی از بیانات خود اظهار کردند: « مسئله‌ی بعدی -که ناچارم اینها را کوتاه و خلاصه عرض بکنم- مسئله‌ی شغل تحصیل‌کردگان ما است. خب، یکی از راه‌های ایجاد اشتغال برای تحصیل‌کردگان ما، همین مسئله‌ی ارتباط صنعت و دانشگاه است. صنعت و دانشگاه باید ارتباط پیدا کنند؛ هم برای صنعت خوب است، هم برای دانشگاه؛ برای دانشگاه، هم برای مدیریّت دانشگاه خوب است، هم برای دانشجو؛ این هنوز در کشور راه نیفتاده. بنده اطّلاع دارم از کارهایی که انجام گرفته و آقای دکتر فرهادی هم بعضی‌هایش را گفتند؛ مثلاً در زمینه‌ی مسائل دفاعی که مستقیماً بنده آنجا وارد هستم میدانم، همکاری‌های خیلی خوبی در زمینه‌ی مسائل دفاعی با دانشگاه‌های مختلف وجود دارد، قراردادهایی بسته‌اند، کارهای خوبی دارد انجام میگیرد، منتها اینها کافی نیست؛ بنده شنیده‌ام ندیده‌ام که در کشورهای پیشرفته، در جلسه‌ی دفاع دانشجوها، صاحبان صنعت می‌آیند شرکت میکنند، دفاع را گوش میکنند؛ از همانجا که این [دانشجو] دارد دفاع میکند، با او قرارداد میبندند؛ یعنی این‌جور دانشجوی فارغ‌التّحصیل آماده‌ی‌به‌کار را میقاپند. صنعت ما هم بایستی به این معنا توجّه بکند. این کار هم فعّالیّت لازم دارد؛ این فعّالیّت آقایان وزرا را در دولت لازم دارد؛ بنشینند با مسئولین صنعت، مسئولین بخش خصوصی، بخش دولتی، کاری کنند که به‌طور واقعی و به معنای حقیقی کلمه و به‌صورت جامع، یک همکاری بین دانشگاه و صنعت کشور [انجام بگیرد]. فقط هم صنعت نیست؛ بخشهای گوناگون مدیریّتی خصوصی و دولتی احتیاج به تحقیقات دانشگاهی دارند؛ [باید] در همه‌جا این کار انجام بگیرد. این هم [یک‌] مسئله است.»



آیا ایده رهبری در دانشگاه‌های کشور جامه عمل بر تن می‌کند؟


طبیعی بود که وقتی روسای دانشگاه‌ها از این دیدار به مراکز علمی تحت مدیریت خود رفتند، رهنمودهای رهبری را مد نظر داشته باشند و آنها را با همکاران خود نیز در میان بگذارند.


یکی از این مدیران، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد نجف‌آباد بود که در نشست هم‌اندیشی تجاری‌سازی دستاوردهای باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان دانشگاه آزاد اسلامی به روایت راهکار پیشنهادی رهبر انقلاب برای تجاری‌سازی ایده دانشجویان در دیدار اخیر با دانشگاهیان پرداخت.


دکتر سیدمحمد امیری با یادآوری نکته ای از سخنان مقام معظم رهبری در دیدار اخیر دانشگاهیان با ایشان بیان کرد: یکی از راه‌های موثر تجاری سازی ایده‌های دانشجویان و تبدیل نتایج تحقیقات دانشجویان به کالا و خدمات قابل عرضه برای جامعه پیگیری اجرای این سخن رهبر معظم انقلاب است که سفارش کردند در جلسات دفاع پایان نامه های دکتری از صاحبان کسب و کار و صنعتگران و فن سالاران دعوت به عمل آید تا آنان با حضور در این‌گونه جلسات دفاع اگر ایده‌های تحقیق شده از سوی دانشجویان را قابل تجاری سازی یافتند در همان دانشگاه مقدمات ارتباط بین صنعتگران و دانشگاهیان فراهم شود.


از این رو به سراغ رئیس واحد نجف آباد رفتیم تا نحوه عملی کردن ایده رهبر انقلاب را از او بشنویم.



راهکار واحد نجف‌آباد برای ارتباط دانشجویان دکتری با واحدهای صنعتی


دکتر سید محمد امیری، رییس واحد نجف‌آباد به خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری آنا گفت : «دانشجویان دکتری را موظف کردیم که دو هفته پیش از دفاع پایان نامه‌هایشان، مراکز صنعتی یا مراکز اداری و اجرایی که به‌نوعی در ارتباط با موضوع پایان‌نامه‌هایشان است را به جلسات دفاع خود دعوت کنند.»


امیری عنوان کرد: «هر چه دانشجو بیشتر ارتباط با این مراکز صنعتی برقرار کند و آن‌ها در جلسه دفاع حضور پیدا کنند، امتیازات بیشتری شامل نمره پایان‌نامه آن‌ها می‌شود.»


او افزود : «حضور صنعت گران در جلسه دفاع، نه‌تنها برای دانشجویان حائز اهمیت است؛ بلکه سبب آشنا شدن صنعتگران با تخصص و فعالیت‌های عمده دانشجویان دکتری می‌شود البته ما در قدم اول انتظار نداریم عقد قرارداد در همان جلسه انجام شود؛ اما هدفمان این است که فرهنگ‌سازی کنیم تا مراکز صنعتی هم آگاه باشند فعالیت‌های


دانشجویان دکتری را موظف کردیم که دو هفته پیش از دفاع پایان نامه‌هایشان، مراکز صنعتی یا مراکز اداری و اجرایی که به‌نوعی در ارتباط با موضوع پایان‌نامه‌هایشان است را به جلسات دفاع خود دعوت کنند

این‌چنینی در دانشگاه آزاد انجام می‌شود.»


امیری در ادامه گفت: «ازاین‌رو صنعت‌گران می‌توانند از تجربیات علمی دانشجویان ارشد و فعالیت‌هایی که انجام داده، استفاده کنند و هم اینکه تجربیات خودشان را در اختیار دانشجویان قرار دهند که امیدواریم فتح بابی باشد برای عقد قرارداد و استفاده عملی از کاری که دانشجویان در قالب پایان‌نامه انجام داده‌اند.»


او اظهار کرد: «در حال حاضر واحد نجف‌آباد پس از سخنرانی مقام رهبری درباره ارتباط دانشجویان با صنعتگران و حضور آن‌ها در جلسات دفاع اقداماتی انجام دادیم و دانشجویان را به انجام این امر مهم مکلف کردیم اما چون پس از سخنان رهبری تاکنون دفاعیه‌ای انجام‌نشده، طبعا هنوز مورد جدیدی انجام نشده است.»


ارتباط با صنعتگران، یک امتیاز ویژه


امیری گفت :«قصد داریم در بهمن 94 و شهریور سال بعد که ماه‌های ارائه پایان‌نامه دانشجویان دکتری و ارشد است، از این موضوع استفاده کنیم و به‌عنوان یک امتیاز به آن نگاه می‌کنیم.»


او افزود: «همه رشته‌ها (فنی مهندسی ، انسانی و ....) می‌توانند برای حضور صنعت‌گران در جلسات دفاع و ارشد دانشجویانشان بهره ببرند. رشته‌های فنی مهندسی با صنایع ارتباط بیشتری دارند، اما رشته‌های انسانی بیشتر می‌توانند با ادارات و مجموعه‌های دولتی مرتبط باشد.»


امیری درباره اقدامات صورت گرفته توسط واحد نجف‌آباد در رابطه با سخنان رهبری گفت : «تابه‌حال شاید اقداماتی صورت گرفته باشد، اما به‌صورت پراکنده بوده است که البته پس از سخنان رهبری به‌صورت الزام در آمده است.»


رییس واحد نجف‌آباد با اشاره به‌ضرورت ایجاد رابطه میان دانشجویان با صنعت‌گران اظهار کرد : «کاملاً مشخص است که دانشجوی ارشد یا دکترای ما با هدف توسعه در سطوح مختلف علمی و مهارتی برای پایان‌نامه‌اش اقدام می‌کند تا بتواند راه‌حلی برای یک سری از معضلات جامعه باشد.»


او خاطرنشان کرد : «‌رهبری گفته اند تنها 10 درصد پایان‌نامه‌ها می‌توانند باری از دوش جامعه بردارد.»


امیری اضافه کرد‌: «آن دسته که سرویس گیرنده هستند مثل صنایع، ادارات و مجموعه‌های مختلف می‌توانند از تجارب علمی دانشجویان بهره‌مند شوند؛ لذا وقتی در جلسات حضور داشته باشند همین برقراری ارتباط می‌تواند این احتمال را افزایش دهد که در همان جا قراردادی بسته شود و بهترین فرصت برای صنعت‌گران است تا با توجه به تجربیات علمی دانشجویان ایده‌های خود را اجرا کنند. »


رییس واحد نجف‌آباد اظهار کرد: «این حرکت قطعاً می‌تواند به نفع صنعت‌گران نیز باشد؛ چراکه دانشجو با هزینه خود فعالیت‌های علمی را انجام می‌دهد که درنهایت برای توسعه صنعت مفید است و پر از ایده‌های نو و خلاقانه برای صنعتگران است. »


هر هفته یک نشست با اعضای هیئت‌علمی یک دانشکده داریم


امیری گفت : «در رابطه با سخنان رهبری و سیاست‌های رئیس عالی دانشگاه آزاد هفته گذشته نشستی با اعضای هیئت‌علمی دانشکده برق داشتیم، اعضای هیئت‌ علمی حدودا 65 نفر هستند. پس از دانشکده برق با اعضای هیئت‌علمی دانشکده مکانیک که حدودا 70 نفر بودند و این هفته با استادان دانشکده علوم انسانی نشستی برگزار می‌کنیم، که جمعا 85 نفر هستند. در این جلسات با استادان دانشکده‌های مختلف تبادل‌نظر می‌کنیم و از ایده‌ها و برنامه‌های آن‌ها در ارتباط با موضوعات مختلف بهره‌مند می‌شویم.»


امیری گفت: «به دکتر حمید میرزاده قول دادیم واحد نجف‌آباد در آینده نه‌ چندان دور به صنعتی شریف دوم ایران تبدیل شود.»



عمل به پیشنهاد رهبر انقلاب فراگیر می‌شود؟


اهمیت ایده رهبر انقلاب از آن روست که پایان‌نامه های ارشد و به‌ویژه دکتری دانشجویان، ثمره تتبع و تلاش علمی دانشجو و استادان راهنما و مشاور اوست و اگر بخش صنعت و اجرای کشور با این درونمایه درگیر شود، هم از نتایج این تلاش علمی بهره‌مند می‌شود و حاصل تلاش دانشجو به جای خاک خوردن در کتابخانه، در صحنه عمل مورد استفاده قرار می‌گیرد و هم به رفع معضل اشتغال دانش‌آموختگان دانشگاه‌ها کمک می‌کند.


خبرگزاری آنا در تلاش است تا این موضوع را با دیگر مسوولان و کارشناسان آموزش عالی نیز پیگیری کند و به بحث و بررسی گذارد.


انتهای پیام/

ارسال نظر