صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

ورزش

سلامت

پژوهش

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

علم +

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۰:۵۵ - ۲۶ شهريور ۱۳۹۹
روحانی:

اعتراف می‌کنم قیمت مواد غذایی ناعادلانه و غیرمنصفانه است/ هفته آینده، روز پیروزی ملت ایران و شکست مفتضحانه آمریکا در اجرای مکانیزم ماشه است

رئیس‌جمهور گفت: امروز اعتراف می‌کنم که مواد غذایی از لحاظ اصل مواد، در بازار وجود دارد اما قیمت‌ها ناعادلانه، غیرمنصفانه، غلط و نادرست است، چرا مردم در فشار قرار می‌گیرند؟ ما باید پایش و نظارت کنیم.
کد خبر : 515383

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری آنا، حسن روحانی، رئیس‌جمهور در هیئت دولت ضمن گرامیداشت یاد هشت سال دفاع مقدس گفت: مردم ما در ۸ سال دفاع مقدس توانستند در مقابل مدرن‌ترین سلاح‌های شرق و غرب بایستند.


وی تأکید کرد: هیچ کشوری در زمان جنگ به ما سلاح نداد و پشت متجاوز و ظالم رفتند. امروز هم باید تمسک بجوییم به حبل متین، ریسمان الهی و مسیر صبر و ایستادگی.


رئیس‌جمهور تأکید کرد: آمریکایی‌ها می‌خواستند ابتدا ما را به فروپاشی اقتصادی و پس‌ازآن به فروپاشی امنیتی برسانند؛ اما ملت ما نگذاشتند آن‌ها به اهداف سیاسی خود برسند.


روحانی افزود: امروز هم آمریکایی‌ها تلاش کردند نگذارند تحریم تسلیحاتی ما پایان یابد که شکست خوردند، بعد به سراغ استفاده از مکانیسم ماشه رفتند اما همه می‌دانند این مکانیسم برای کشورهای داخل برجام است نه آمریکای که هر چه فحش بود نثار برجام کرد. آمریکا می‌خواهد علیه ملت ایران توطئه کند. همه در این مورد مخالفت کردند و آمریکا منزوی شده است.


رئیس‌جمهور تصریح کرد: اما آمریکایی‌ها خواستند شنبه و یکشنبه برای خود پیروزی درست کنند؛ اما شنبه و یکشنبه روز پیروزی ملت ایران است. اصلاً مکانیسمی شروع نشده که بخواهد به نتیجه برسد.


وی بیان کرد: این رئیس‌جمهور آمریکا ادعا کرده رشد اقتصادی ایران منفی ۲۵ است، یک حرفی بزنید که درست باشد، بسیاری از کشورهای اروپایی رشدهای منفی بالایی دارند. رشد اقتصادی ما منهای ۲۵ نیست.


روحانی تصریح کرد: می‌بینید در منطقه چه می‌کنند و قدم‌به‌قدم کشتی‌ها و صادرات و واردات ما را دنبال می‌کنند و متأسفانه برخی کشورهای منطقه که مردمشان مسلمان و متدین هستند حاکمانشان نه دین را می‌فهمند نه دین را می‌فهمند. نه احکام دین را متوجه هستند و اصلاح می‌کنند و نه نسبت به دِین خود نسبت به ملت فلسطین و برادران خود و هم‌زبانانشان اهمیت می‌دهند. لااقل این‌ها ادعای عربیت می‌کنند پس چه شد، عربیت چه شد؟ در فلسطین که هر روز جنایت بیشتر می‌شود چطور به سمت اسرائیل دست دراز کردید و بعد می‌خواهید پایگاه بدهید به اسرائیل.


رئیس‌جمهور تصریح کرد: ما تا امروز برای ۸ میلیون روستایی آب سالم پایدار را تأمین کرده‌ایم. این رقم هشت برابر تاریخ است. در کرونا آموزش ما به‌خوبی دارد انجام می‌گیرد و خوشحالم دولت بسته‌های اینترنتی مجانی به دانش آموزان داد. شرایط ما در تولید قابل قبول است.


وی گفت: ما در توزیع مشکل داریم. من از اول دولت دوازدهم به دنبال این بودم که وزیر بازرگانی مستقل داشته باشیم، اما به هر دلیلی نشد و مردم ضرر کردند. اگر وزارت بازرگانی داشتیم وضع از این بهتر بود.


روحانی با اشاره به وجود دلال در بازار خاطرنشان کرد: باید تمام مراحل تولید تا توزیع پایش شود. امروز اعتراف می‌کنم مردم عزیز ایران مواد مصرفی تولید شده اما قیمت ناعادلانه است.


وی ادامه داد: امروز هم در دولت عرض کردم معاون اول رئیس‌جمهور بیشترین وقت خود را برای هماهنگی‌های لازم در توزیع بگذارد. مردم ما امروز دچار گرفتاری هستند، جنسی تولید می‌شود و به اندازه کافی اضافه داریم و بحث این است صادر کنیم و نکنیم، هم‌زمان گران می‌شود. حالا ناجوانمردی‌ها و توطئه‌هایی هست که کاری با آن‌ها ندارم برخی هم سودجو هستند که باید همه را کنار هم ببینیم.


رئیس‌جمهور خاطرنشان کرد: ما سال‌هاست که می‌گوییم [معضل] دلال، رانت و ... [با] دادگاه، دادگاه علنی، دادگاه مخفی و ... حل نمی‌شود. چرا؟ چون به دنبال راه حل اساسی نرفتیم. راهکار اساسی این است که باید یک پایش مستمر صورت گیرد. دولت الکترونیک باید در این زمینه قدرتمند شود و از وقتی که تولید می‌شود تا وقتی مصرف می‌شود باید مستمراً پایش کنیم. ما باید بدانیم گندم امروز این سیلو کجا رفت و کجا آرد شد. کوچک‌ترین اشکال در این مسیر را باید رفع کنیم. تولید داخلی از روزی که تولید می‌شود تا مصرف نهایی، اگر در انبار است باید بدانیم کجاست، اگر در کارخانه است باید بدانیم چقدر است و اگر در انبار مغازه است باید بدانیم و یک پایش و نظارت مستمر باید بر واردات، صادرات و تولید داشته باشیم. اشکال ما این است و کار یک وزارتخانه باید از صبح تا شب این باشد که پایش دقیق انجام دهد تا مردم ما دچار مشکل نشوند.


روحانی تأکید کرد: امروز اعتراف می‌کنم که مواد غذایی از لحاظ اصل مواد، در بازار وجود دارد؛ اما قیمت‌ها ناعادلانه، غیرمنصفانه، غلط و نادرست است. چرا مردم در فشار قرار می‌گیرند؟ ما باید پایش و نظارت کنیم. باید تعزیرات حکومتی ما با تمام توان در بازار باشد، قوه قضاییه باید بیاید که اعلام آمادگی کرده به میدان بیاید و کمک کند. من وزیر معرفی می‌کنم و البته حق مجلس است و نمی‌توانم ایراد حقوقی بگیرم اما وزیر رأی نمی‌آورد. دومرتبه معطل می‌شویم تا وزیر بعدی را معرفی کنیم.


وی افزود: کسی ممکن است به من پاسخ بدهد این حق مجلس است که رد کند. بله من هم قبول دارم حق مجلس است اما شرایط ما شرایط خاص است، ما در شرایط جنگ هستیم. برخی می‌گویند ما در شرایط تحریم هستیم، این حرف درست نیست ما در شرایط تحریم نیستیم قبلاً در شرایط تحریم بودیم و در دولت قبلی هم در تحریم بودیم اما ما در جنگ اقتصادی هستیم نه در تحریم. یک جنگ ظالمانه ناانسانی است و در برابر تروریسم اقتصادی هستیم. این‌ها تحریم نیست و دارند با همه توان با ما می‌جنگند.


روحانی افزود: تمام عواقب وخیمی که در این زمینه پیش می‌آید بر عهده شماست که این کارها را برخلاف مقررات و امنیت منطقه انجام می‌دهید. در شرایط امروز که دشمن علیه ما توطئه می‌کند باید تمام توان خود را به کار بگیریم. من می‌دانم وزرا، مسئولین، تعزیرات حکومتی و قوه قضائیه همه در تلاش هستند اما باید تلاش را مضاعف کرد. نباید بگذاریم مردم در رنج و فشار قرار بگیرند.


انتهای پیام/4082/پ


انتهای پیام/

ارسال نظر