صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۱:۳۰ - ۲۶ شهريور ۱۳۹۹
در گزارش آنا بخوانید؛

پرده‌برداری از نظرات جدید زنگنه درباره حذف کارت سوخت/ انکارهای تکراری آقای همیشه وزیر

اظهارات زنگنه نشان می‌دهد که نظر روز گذشته وی درباره مقصر حذف کارت سوخت با واقعیت همخوانی ندارد. جالب آنجاست که وزیر نفت در یک ماه اخیر مخالفت خود را با ساخت پالایشگاه نیز رد کرده و خود را عامل توسعه صنعت پالایشگاهی معرفی کرده بود.
کد خبر : 515376

به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی خبرگزاری آنا، بیژن زنگنه در وزارت نفت سابقه‌ای بیش از 15 سال  دارد که در بین تمامی وزرای دولت‌های مختلف بیشترین سابقه حضور در صدر یک وزارت‌خانه است. بررسی کارنامه کاری زنگنه نشان می‌دهد که تصمیمات وی اثرگذاری اقتصادی و سیاسی مهمی داشته است. زنگنه روز گذشته در اظهارنظری مدعی شد که وزارت نفت در دوران وزارت وی کارت سوخت را حذف نکرده بلکه تعلیق استفاده از کارت سوخت به تصمیم دولت مربوط بوده درحالی‌که‌ بررسی اظهارات وی نشان می‌دهد که برخلاف ادعای وی، خودِ وزیر نفت نیز تمایل و اعتقاد زیادی به ادامه استفاده از کارت سوخت و سهمیه‌بندی بنزین نداشته است.


زنگنه به مانند برخی از وزرای سابق دولت روحانی که به دلیل ایرادات جزئی، طرح‌هایی موفقی مانند مسکن مهر را تعطیل کردند، از همان ابتدای دولت روحانی به شکل‌های مختلف با ادامه کارت سوخت مخالفت خود را بیان کرده است.


اظهارات آقای همیشه وزیر در رد کارت سوخت


زنگنه در تیرماه 95 در سخنی کارت سوخت را در مدیریت سوخت کشور بی‌اثر دانسته بود. وی دراین‌باره بیان کرد «کارت سوخت هیچ گونه تأثیری در کنترل مصرف سوخت ندارد؛ چرا مردم را اذیت کنیم؟ دوقیمتی شدن سوخت معادل فساد است و من معتقدم که از این راه، چیزی نصیب دولت نمی‌شود؛ ما احتمالا در بحث اصلاح بودجه تقاضای حذف این طرح را به مجلس می‌دهیم و تصمیم بر عهده دولت است.»


اجرای کارت سوخت و سهمیه‌بندی بنزین در سال 86 موجب کاهش بیش از 20 میلیون لیتری مصرف بنزین در همان ماه‌های ابتدایی اجرای طرح شد همچنین تداوم اجرای آن کشور را از واردات بنزین بی‌نیاز کرد اما اجرای طرح با برخی مفاسد نیز همراه شد که در برابر مزایای آن بسیار ناچیز بود. با این حال زنگنه همین مفاسد اندک مانند خرید و فروش غیر رسمی کارت سوخت را بهانه‌ای برای نادیده‌ گرفتن مزایای کارت سوخت و سهمیه‌بندی بنزین کرد. وی در اظهاراتی درباره مفاسد کارت سوخت بیان کرد: «دونرخی بودن قیمت بنزین، فساد می‌آورد و وزارت نفت نه تنها به دونرخی بودن قیمت بنزین بلکه با دونرخی بودن هیچ فرآورده نفتی موافق نیست؛ پیشنهادمان تک‌نرخی ماندن بنزین است و دلیلی نمی‌بینیم که بنزین چندنرخی عرضه شود»


با ادامه یافتن کارت سوخت مخالفم


صریح‌ترین اظهار نظر بیژن زنگنه، وزیر نفت در مخالفت با کارت سوخت مربوط به بهمن ماه 94 است که صراحتا وی با کارت سوخت مخالفت می‌کند. وی در این باره بیان کرد: کارت بنزین، توجیه اقتصادی ندارد؛ استمرار استفاده از این کارت‌ها خرج سنگینی دارد؛ من با ادامه یافتن کارت سوخت برای بنزین مخالفم و تصمیم در مورد آن منوط به نظر دولت است.


اظهارات زنگنه نشان می‌دهد که نظر روز گذشته وی درباره مقصر حذف کارت سوخت با واقعیت همخوانی ندارد. جالب آن جاست که وزیر نفت در یک ماه اخیر مخالفت خود را با ساخت پالایشگاه نیز رد کرده و خود را عامل توسعه صنعت پالایشگاهی معرفی کرده بود.


ماجرای حذف کارت سوخت به خردادماه 94 برمی‌‌گردد که براساس تصمیم دولت سهمیه‌بندی حذف و فرآورده‌های نفتی نیز تک‌نرخی شد. با این اقدام دولت عملا موضوعیت استفاده از  کارت سوخت از بین رفت و این کارت در زمان 3 ساله‌ای از دستور کار خارج شد. نتایج حذف کارت سوخت باعث شد تا مصرف بنزین در دوران مدیریت زنگنه از حدود 70 میلیون لیتر در روز به بیش از 90 میلیون لیتر برسد افزایش فزاینده مصرف بنزین در کشور موجب شد تا دولت پس از 7 سال مجدد ملزم شود تا کارت سوخت را برگرداند.


انتهای پیام/4141/پ


انتهای پیام/

ارسال نظر