صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

ورزش

سلامت

پژوهش

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

علم +

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۲:۳۵ - ۰۲ آذر ۱۳۹۴
رایزنی وزرای خارجه جمهوری اسلامی ایران و نیجریه

ظریف: چشم‌انداز خوبی در مرحله پساتحریم مشاهده خواهیم کرد

محمدجواد ظریف و جفری اونیاما وزیران امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و نیجریه در دیدار صبح امروز راه‌های گسترش مناسبات و همکاری‌های دوجانبه و منطقه‌ای را موردبحث و تبادل‌نظر کردند.
کد خبر : 51500

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا، بر اساس این گزارش، ظریف بـا اشاره بـه ظرفیت‌های بالفعل دو کشور بـرای گسترش مناسبات فی‌مابین درزمینه‌های اقتصادی، علوم و تکنولوژی‌های نوین اظهار کرد: ایران و نیجریه در چهارچوب همکاری‌های دوجانبه و منطقه‌ای می‌توانند ظرفیت‌های اقتصادی و علمی و فن‌آوری‌های خود را روزبه‌روز ارتقا بخشند .


وزیر امور خارجه کشورمان با تبیین زمینه‌های جدید همکاری‌های دو کشور اظهار داشت: تهران و ابوجا فرصت‌های خوبی درزمینه‌های همکاری‌های اقتصادی و دانش‌بنیان در ارتباط با تبادل فناوری‌‌های جدید و تأسیس شرکت‌های خصوصی دارند که از طریق تبادل رایزنی مستمر می‌توان پروژه‌های فن‌آوری بین دو کشور را در زمینه الکتریسیته و انرژی‌های جدید و در قالب‌های همکاری منطقه‌ای و جهان اسلام شامل D8 تعمیق داد.


ظریف با اشاره به بازارهای خوبی که فراروی دو کشور در سطوح چندجانبه و منطقه‌ای فراهم است، افزود: ما با نیجریه می‌توانیم فرصت زیادی را برای بازرگانان و کارآفرینان دو کشور فراهم‌سازیم .


وزیر امور خارجه کشورمان با اشاره به آثار توافق برجام بر گشایش‌های جدید پس از تحریم‌ها در دی‌ماه سال جاری خاطرنشان ساخت: ما چشم‌انداز خوبی در مرحله پساتحریم در زمینه‌های بانکی و تجاری مشاهده خواهیم کرد و نیجریه می‌تواند مرکزیت همکاری‌های منطقه در آفریقا را شکل دهد.


وزیر امور خارجه کشورمان در خصوص مخاطرات ناشی از گروه‌های بوکوحرام،داعش و الشباب گفت: تهدیدات روزافزون افراط‌گرایی در جهان ریشه در افکار غلط گروه‌های تکفیری و عدم توجه واقعی به منابع تغذیه مالی و فکری این گروه‌ها دارد .


ظریف با اشاره به آثار منفی اعمال افراطی‌گرایی در مخدوش ساختن چهره اسلام، بیان کرد: رویکرد افراط‌گرایی هیچ ارتباطی با تعالیم ارزشمند اهل تسنن و تشیع ندارد، بلکه گروه‌ها و فرقه‌های تکفیری همچون داعش و بوکوحرام با رویکردهای افراط‌گرایی در سوریه و عراق، مالی، نیجریه وجهه واقعی مسلمانان را مورد آسیب قرار می‌دهند و برای مقابله با آنان، همبستگی هر چه بیشتر و ارتقای همکاری‌های کشورهای اسلامی و آفریقایی راه گشایی این مشکلات است .


وزیر امور خارجه نیجریه، جمهوری اسلامی ایران را کشوری بزرگ با ظرفیت‌های متنوع ارزیابی کرد و خواستار تعمیق همکاری‌های دو کشور در تمام سطوح شد .


جفری اونیاما، وزیـر امور خارجه نیجریه، با اشاره به روابط متین دو کشور و اولویت‌های رئیس‌جمهوری نیجریه در زمینه گسترش همکاری‌ها درزمینهٔ انرژی، اظهار داشت: بهره‌گیری از مزیت‌های فراروی حوزه انرژی و فن‌آوری این موضوع را در مقدمه برنامه‌های نیجریه قرار داده است و ما آمادگی داریم با رایزنی با یکدیگر امکانات جدیدی را شناسایی کنیم.


اونیاما با اشاره به آمادگی نیجریه برای توسعه مناسبات تجاری، فرهنگی خود با جمهوری اسلامی ایران اظهار داشت: ما اراده لازم برای گسترش همکاری‌های اقتصادی و فرهنگی با جمهوری اسلامی ایران راداریم و در چهارچوب موافقت‌نامه‌ها و تفاهم‌نامه‌های به‌دست‌آمده، باید زمینه‌های جدید و موانع موجود را برای تعمیق مناسبات مرتفع سازیم .


انتهای پیام/

برچسب ها: محمد جواد ظریف
ارسال نظر