صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

ورزش

سلامت

پژوهش

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

علم +

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۵:۰۴ - ۲۴ شهريور ۱۳۹۹
سفیر ایران در عراق:

برنامه‌ای برای سفر زائرانی ایرانی به مناسبت اربعین وجود ندارد

سفیر جمهوری اسلامی ایران در عراق بار دیگر تأکید کرد که با توجه به شیوع کرونا، امسال هیچ برنامه‌ای برای حضور زائران ایرانی در مراسم اربعین عراق وجود ندارد.
کد خبر : 514887

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا از وزارت امور خارجه، ایرج مسجدی در عراق روز دوشنبه تأکید کرد با توجه به شرایط کرونا در عراق و رعایت پروتکل‌های بهداشتی امسال هیچ برنامه و تصمیمی برای سفر از ایران به عراق در ایام اربعین وجود ندارد.


وی با انتشار یک فایل صوتی دراین‌ارتباط تصریح کرد، اربعین امسال با وجود میل باطنی و قلبی، امکان فراهم کردن سفر زائران از ایران فراهم نشد و هیچ‌گونه تصمیمی نیز از سوی دولت عراق برای اجازه ورود به زائران ایرانی اتخاذ نشده است.


سفیر ایران در عراق با تأکید بر این‌که برگزاری مراسم راهپیمایی اربعین امسال اربعین در داخل عراق کاملاً با سال‌های دیگر متفاوت است، افزود، دولت عراق مانند مراسم روز تاسوعا و عاشورا نمی‌خواهد مانع از برگزاری خودجوش مراسم مردمی شود و در سال جاری مراسم اربعین کاملاً عراقی خواهد بود و هیچ زائری از خارج عراق به این کشور وارد نمی‌شود.


مسجدی ادامه داد، در ماه‌های اخیر به خاطر وضعیت کرونا در عراق و ایران حتی صدور ویزا برای دست‌اندرکاران طرح‌ها و پروژه‌های عمرانی نیز با مشکلاتی به‌صورت محدود صورت می‌گیرد و موضع مقام‌ها و مسئولان عراقی با وجود برگزاری جلسات متعدد در ارتباط با مراسم اربعین و پیگیری‌های بعدی کاملاً روشن و مشخص است.


وی با رد برخی مطالب منتشرشده در فضای مجازی در ارتباط با دعوت از زائران ایرانی برای سفر به عراق خاطرنشان کرد، زائر ایرانی تابع قوانین و مقررات کشور خود و کشورهای دیگر است و به خود اجازه نمی‌دهد بدون گرفتن ویزا و هماهنگی بین دو طرف اقدام به سفر کند و چنین مطالبی از سوی افراد غیرمسئول و مشکوک منتشر می‌شود که هیچ‌گونه سندیت و رسمیت ندارد.


سفیر ایران در عراق خاطرنشان کرد، در سال‌های گذشته برخی زائران بدون دریافت مجوزهای قانونی به عراق سفر کرده و اکنون به همین خاطر در زندان بسر می‌برند و خانواده آنان در ایران با مشکلات عدیده‌ای مواجه شده‌اند.


مسجدی با اشاره به این‌که ارتباطات در ابعاد مختلف بین ایران و عراق در سطح مقام‌های و مردم دو کشور بسیار گسترده است، افزود، یک محب اهل‌بیت(ع) هیچ‌گاه به خود اجازه نمی‌دهد تا خارج از قانون و مقررات عمل کند و دراین‌ارتباط لازم است تا دستگاه‌های فرهنگی، اطلاع‌رسانی، ائمه جمعه و جماعات و مداحان ورود کرده و تذکرات لازم را به مناسبت‌های مختلف برای رعایت قانون و مقررات به عزاداران و شیفتگان اهل‌بیت (ع) ارائه کنند تا از برخی مشکلات جلوگیری شود.


وی خاطرنشان کرد، زائر ایرانی به‌خوبی می‌داند که اگر راه باز باشد با عشق و علاقه پای در این راه می‌گذارد و اگر دستور کار چیزی دیگری باشد به آن تمکین می‌کند و به خود اجازه نمی‌دهد تا خارج از آن عمل کرده و مشکلات را در روابط دو کشور ایجاد کند.


 سفیر ایران در عراق با اشاره به رهنمودهای حضرت آیت‌الله خامنه‌ای مقام معظم رهبری در ارتباط با لزوم رعایت قوانین و ضوابط بهداشتی در خصوص کرونا افزود، در صورت عدم رعایت موازین بهداشتی و قوانین و مقررات بین دو کشور ایران و عراق و بروز فاجعه و بحران انسانی ممکن است میلیون‌ها انسان گرفتارشده و کسی نمی‌تواند دراین‌ارتباط پاسخگو باشد.


مسجدی با تأکید بر این‌که نباید عاشقان اهل‌بیت (ع) و عزاداری‌های اربعین تحت تأثیر رفتارهای غیرمسئولانه برخی قرار گیرند، ادامه داد، لازم است همگان به وظایف شرعی، اخلاقی و عقلایی بر اساس اعلام مسئولان ذی‌ربط عمل کنیم و به این مطلب نیز توجه داشته باشیم که بیشتر از هرکسی مسئولان علاقه‌مند به فراهم کردن زمینه برای ازسرگیری اعزام زائران هستند ولی شرایط در مقطع کنونی به خاطر گسترش کرونا مهیا نیست.


وی به اعزام ۳ و نیم میلیون زائر در سال گذشته به عراق به مناسبت اربعین اشاره کرد و افزود، این زائران به خاطر برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده با کمترین مشکلات وارد عراق شده و در پایان مراسم از این کشور خارج شدند و امسال نیز با توجه به شرایط موجود درخواست این است که کاملاً مراقب برخی تحرکات مشکوک در این زمینه بوده تا از بروز مشکل یا فتنه‌ای در ارتباط با مراسم اربعین پیش رو جلوگیری شود.


انتهای پیام/4106/


انتهای پیام/

برچسب ها: اربعین عراق
ارسال نظر