صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

ورزش

سلامت

پژوهش

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

علم +

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۶:۱۲ - ۱۹ شهريور ۱۳۹۹

فصل بگم بگم در انتخابات آمریکا/ در ماه رسوایی کدام کاندیدا پیروز می‌شوند؟

کاهش اختلاف آرای کاندیداهای انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا در نظرسنجی‌ها، پروژه افشاگری‌ها را ۳ هفته جلو انداخت.
کد خبر : 513791

به گزارش گروه رسانه‌های دیگر خبرگزاری آنا، از اولین دوشنبه ماه سپتامبر (دوشنبه هفته‌جاری) که در آمریکا روز کارگر بود، رقابت‌های انتخابات ریاست‌جمهوری در آمریکا شکل جدی‌تری به‌خود گرفت. کمپین‌های انتخاباتی از این به بعد، تمرکز خود را روی جذب آرای کسانی می‌گذارند که در قالب حزبی رای نمی‌دهند و اصطلاحا به آنها «مرددین» گفته می‌شود.


آنان که تقریبا حدود 15 درصد جمعیت رای‌دهندگان را تشکیل می‌دهند، تعیین‌کننده‌ پیروز انتخابات هستند. به‌همین دلیل از پایان روز کارگر تا روز انتخابات این وظیفه اساسی مبارزه انتخاباتی است که بالاترین درصد را از بین این رای‌دهندگان غیرمتعهد جلب کند.


با توجه به اینکه این ۱۵درصد تا آخرین روزهای پایانی انتخابات نظر خود را شکل نمی‌دهند و در نظرسنجی‌ها نیز نمی‌توان ردی از آنان یافت، کمپین‌ها بیشتر از اینکه این افراد درصد رای را به‌سمت خود جذب کنند، تلاش می‌کنند آنان را از کاندیدای رقیب و حزبش دور کنند. برای این کار کمپین‌ها وارد افشاگری علیه جریان رقیب می‌شوند.


در تقویم انتخابات ریاست‌ جمهوری آمریکا، افشاگری علیه کاندیدای دیگر، عمدتا در آخرین ماه منتهی به انتخابات ریاست‌جمهوری یعنی ماه اکتبر (مهرماه) به شکل جدی آغاز می‌شود. در این کشور، اکتبر به «ماه رسوایی» معروف است.


با شروع این ماه، هر کمپین به شکلی جدی و سازمان‌یافته علیه کاندیدای حزب رقیب دست به افشاگری‌ می‌زند. انتخاب ماه اکتبر برای رسوا کردن از این جهت حائز اهمیت است کاندیدایی که علیه او افشاگری صورت می‌گیرد، فرصت چندانی تا ماه نوامبر برای ترمیم جایگاه ازدست‌رفته خود نخواهد داشت.


طبیعی است افشاگری‌ها در این بازه، عمدتا به کمپین نامزد رقیب مرتبط باشد. این را که چه روزی در ماه اکتبر پروژه رسوایی در انتخابات کلید بخورد، نظرسنجی‌های انتخاباتی مشخص می‌کنند. با افزایش اختلاف رای کاندیداها در نظرسنجی‌ها، کمپین مقابل، با یک افشاگری قابل‌تامل به‌دنبال راهی برای متوقف کردن روند رو به رشد محبوبیت کاندیدای رقیب است.


 این چارچوب زمانی برای فردی همچون دونالد ترامپ کمی بی‌معنی به‌نظر می‌رسد. کمپین او پروژه رسوایی را ماه‌ها قبل و درست پس از کناره‌گیری برنی سندرز به نفع جو بایدن کلید زد تا به رقیبش بفهماند وارد چه میدانی شده است.


این اقدام کمپین ترامپ به‌خوبی نشان می‌داد که در انتخابات 2020، اوضاع کمی متفاوت از قبل است، چراکه در یک سوی این رقابت، فردی قرار دارد که با تئوری مرد دیوانه، می‌خواهد غیرقابل پیش‌بینی باشد و همین رویکرد دست دموکرات‌ها را برای مدیریت اوضاع تا حدودی بسته است. با وجود این، دموکرات‌ها تلاش می‌کنند با برنامه دربرابر ترامپ عمل کنند.


آنها برای رسوایی، چشم‌شان به نظرسنجی‌ها و نمودارهایی است که کمپین‌شان از وضعیت جو بایدن ترسیم می‌کنند و براساس آن تصمیم می‌گیرند.


از زمان قطعی شدن حضور بایدن در انتخابات ریاست‌جمهوری، نظرسنجی‌ها او را با اختلاف بیش از 10درصد پیروز رقابت سوم نوامبر نشان داده‌اند، اما رفته‌رفته این روند با کاهش مواجه شد و درحال‌حاضر فاصله دو کاندیدا بیشتر از 6درصد نیست.


این فاصله تاحدودی برای کمپین دموکرات‌ها مایه دلگرمی است، اما در سوی دیگر ترامپی ایستاده که چهارسال پیش نیز این فاصله را با هیلاری کلینتون داشت و درنهایت پیروز انتخابات شد.


در آن انتخابات، کمپین دموکرات‌ها چندین پرونده از ترامپ را افشا کرد که اکثر آنها مربوط به رسوایی اخلاقی او بود، اما با اینکه رسوایی اخلاقی در افکار عمومی زشت شمرده می‌شود، اما به نظر نمی‌رسد که عامل تعیین کننده در انتخابات باشد.  حداقل انتخاب دونالد ترامپ به عنوان رئیس‌جمهور آمریکا این موضوع را نشان می‌دهد.


  رسوایی شبکه فساد و فحشا


دموکرات‌ها و خیلی‌های دیگر که نمی‌خواهند آن تراژدی وحشتناک یک‌بار دیگر اتفاق بیفتد و چهارسال دیگر آمریکا را در تاریکی ببینند، امسال چند هفته زودتر از ماه رسوایی، افشاگری علیه ترامپ را آغاز کرده‌اند و به‌جای رسوایی اخلاقی، از شبکه فساد و فحشا با مدیریت «ملانیا و دونالد ترامپ» پرده برداشته‌اند.


این شبکه را «آدام دنتور»، فعال اجتماعی و پژوهشگر آمریکایی در گزارشی افشا کرده که برای نشریه ایتالیایی «ایلفاروسولموندو» نوشته است. او در این گزارش نوشته که «حدود دوماه پیش و در لابه‌لای اخبار فاجعه کرونا و اعتراضات ضدنژادپرستی در آمریکا، همسر و دختر «استیر سالاس» قاضی فدرال آمریکا برای رسیدگی به پرونده «گیسلاین مکسول» که متهم به آزار جنسی دختران نوجوان در پرونده «جفری اپستین» است، ترور شدند.»


«گیسلاین مکسول» دوست دختر اپستین، دختر رابرت مکسول فعال بدنام مطبوعات و عضو پارلمان بریتانیاست که به نیویورک مهاجرت کرد و در آنجا به اپستین با این نیت پیشنهاد کار در زمینه مدلینگ را ارائه کرد که با در اختیار گذاردن دختران به ثروتمندان درآمدهای نجومی کسب کند.


او که در کالج Marlborough از گران‌ترین کالج‌های خصوصی انگلیس درس خوانده بود و به‌واسطه پدرش با اعضای کاخ باکینگهام در ارتباط بود، دسترسی آسانی به ثروتمندان انگلیس، ازجمله «شاهزاده آندرو» داشت.


اپستین و مکسول برای شروع کار آژانس جنسی خود به انتخاب افرادی سرشناس در نیویورک و لندن نیاز داشتند. اپستین برایاین کار، دونالد ترامپ را قانع کرد. مکسول هم شاهزاده آندرو را درنظر گرفت که ارتباط خوبی با متنفذان لندن و شاهزاده‌های ثروتمند سعودی و امارات داشت.


تیم آمریکایی «ترامپ‌ـ اپستین» و تیم انگلیسی «آندروـ مکسول» برای آغاز یک کار حرفه‌ای بین‌المللی جهت میزبانی جنسی برای ثروتمندان نیاز به همکاری با یک برند جهانی داشتند، لذا ترامپ «جان کازابلانکا» مدیر شرکت ایتالیایی «الیت مدل» را برای همکاری برگزید.


به گزارش نورنیوز، «الیت مدل» برای دسترسی آسان‌تر به دختران اروپای شرقی، سوپرمدل‌های جوانی را انتخاب می‌کرد که ضمن آشنایی با زبان و فرهنگ روسی جذابیت بیشتری برای جلب نظر دختران کشورهای شرق اروپا داشتند. «ملانیا» در این جست‌وجوها درمیان دختران زیبای اروپای شرقی مورد توجه قرار گرفت. او بعد از به شهرت رسیدن در ایتالیا و فرانسه در سال 1995 با ویزای H-1B وارد نیویورک شد. نویسنده این گزارش ادعا کرده که مشکل اصلی ملانیا در سال‌های اول اقامت در آمریکا هزینه‌های سنگین زندگی در نیویورک بود.


او در سال‌های 1995 تا 1997 ازطریق چاپ عکس‌های برهنه خود، به‌ویژه در جت شخصی ترامپ و اسکورت شدن برای برخی مشتریان اپستین مخارج زندگی پرهزینه در نیویورک را تامین می‌کرد تا اینکه در سال99 چند اتفاق مهم روی داد و او وارد رابطه جنسی با دونالد ترامپ شد و پس از آن بود که ترامپ از همسر دوم خود جدا شد و شرکت «تی‌مدلز» را به امید گسترش امپراتوری دنیای مد راه‌اندازی کرد. این شرکت تحت‌مدیریت ترامپ و اپستین وارد تجارت جنسی و خرید و فروش غیرقانونی دختران و کودکان زیر سن قانونی به ثروتمندان شد.


ترامپ با اینکه بعد از برگزاری مراسم تحلیفش در ژانویه 2016 قول داد که «تی‌مدلز» را تعطیل خواهد کرد، اما این آژانس برای خروج دختران مدل که اقامت غیرقانونی در آمریکا داشتند تا سال 2017 همچنان مشغول به‌کار بود.


برای سرپوش گذاردن بر نقش ترامپ و ملانیا در این باشگاه جنسی، تاکنون اپستین (ظاهرا) خودکشی کرده، میفسود ناپدید شده، شاهزاده آندرو توسط دادستانی آمریکا احضار شده، مکسول بازداشت شده، دختر استیر سالاس و همسر قاضی فدرال ترور شده، 10 شکایت علیه ترامپ مسکوت مانده و وکلای ترامپ افشاگران بردگی جنسی ملانیا را یا تهدید کرده‌اند یا با هزینه هنگفت به جمع‌آوری عکس‌های برهنه ملانیا پرداخته‌اند.


  کمپین ترامپ و رسوایی بایدن


دونالد ترامپ و کمپینش هم به‌طور حتم برای اکتبر برنامه‌های متنوعی آماده کرده‌اند. چندماه پیش و پس از اینکه جو بایدن نامزد نهایی دموکرات‌ها لقب گرفت، نخستین افشاگری از فساد اخلاقی او توسط دو زن افشا شد. اینکه آیا آن دو زن ارتباطی با کمپین جمهوری‌خواهان داشته‌اند یا خیر، مشخص نیست، ولی احتمال اینکه کمپین ترامپ در این افشاگری نقش داشته، وجود دارد. فروردین سال‌جاری و پس از قطعی شدن حضور بایدن درمقابل ترامپ، «تارا رید» پس از 27 سال و «لوسی فلورز» پس از 6 سال ادعا کردند بایدن آنها را مورد آزار و اذیت قرار داده است. تارا رید کارمند سابق بایدن در شکایت‌نامه‌ای که به اداره پلیس متروپولیتن واشنگتن ارائه داده بود، نوشت این اتفاق در دوره‌ای رخ داد که او به‌عنوان کارمند دفتر بایدن در سنا کار می‌کرد. اتهام این زن به سال 1993 باز می‌گردد.


این افشاگری پس از آن رسانه‌ای شد که دوهفته پیش از آن «لوسی فلورز»، نامزد پیشین معاونت فرمانداری ایالت نوادای آمریکا در مقاله‌ای اعلام کرد بایدن درجریان رقابت‌های انتخاباتی ۲۰۱۴ به‌شکل نامناسب و غیراخلاقی با وی رفتار کرده است. برخلاف دونالد ترامپ که سریال رسوایی‌های اخلاقی خللی در پیروزی‌اش ایجاد نکرد، جو بایدن از این ناحیه آسیب‌پذیر است، چراکه دموکرات‌ها روی بخش قابل‌توجهی از آرای زنان حساب باز کرده‌اند.


اگرچه در آن روزها هشتگ‌هایی علیه جو بایدن در توئیتر ساخته شد، اما به‌دلیل فاصله بسیار زیاد آن افشاگری با انتخابات ریاست‌جمهوری، ظرفیت بازتولید آن برای کمپین ترامپ وجود ندارد. اما رسوایی اخلاقی در جامعه سیاستمداران آمریکا، مساله‌ای فراگیر و حتی به‌نوعی عادی است و فرصت افشاگری‌های متعدد در این باره برای کمپین دونالد ترامپ وجود دارد.


مهم‌تر از فساد اخلاقی جو بایدن که به‌طور حتم بخشی از پروژه رسوایی او در انتخابات خواهد بود، او حداقل یک نقطه‌ضعف بسیار بزرگ دارد که ترامپ سال گذشته سرمایه‌گذاری سنگینی روی آن کرد. جو بایدن در پرونده استخدام پسرش در یک شرکت سرشناس حوزه گاز طبیعی در اوکراین و تلاشش در اخراج «ویکتور شوکین»، دادستان کل اوکراین که درحال تحقیق روی تخلفات این شرکت بوده، متهم است. همین مساله نیز باعث شد تا ترامپ قمار بزرگی کند و به‌دلیل درخواست از رئیس‌جمهور اوکراین برای پیگیری این موضوع، استیضاح شود.


ترامپ به‌طور حتم این پرونده پرهزینه را رها نخواهد کرد و علاوه‌بر افشا، آن را به مناظرات انتخابات ریاست‌جمهوری نیز خواهد کشید. شاید کمپین ترامپ، اطلاعات دخالت بایدن به‌نفع پسرش در قرارداد با اوکراین را به رسانه‌ها بدهد و از این طریق بتواند بایدن را برای همیشه حذف کند.


رسوایی‌ها در جریان انتخابات، گاهی موثر واقع می‌شود و گاهی خیر. در تاریخ آمریکا می‌توان به افشاگری‌های قابل‌توجهی علیه «آندرو جکسون» هفتمین رئیس‌جمهور آمریکا، «استیون گروور کلیولند» بیست‌ودومین رئیس‌جمهور آمریکا، جو بایدن، سناتور مک‌کین و دونالد ترامپ درجریان رقابت‌های انتخابات ریاست‌جمهوری اشاره کرد. از این لیست، 2 نفر به‌دلیل افشاگری‌ها از رقابت انتخاباتی یا حذف شدند یا شکست خوردند؛ یکی از این افراد مک‌کین و دیگری بایدن بود. بایدن در سال 1988 تنها به این علت از رقابت‌ها کنار رفت که در سال 1987 در سخنرانی‌های خود بدون اشاره، از بخش‌های قابل‌توجهی از سخنان رابرت کندی و هوبرت همفری و همچنین سخنرانی چهارماه قبل نیل کیناک، رهبر حزب کارگر انگلیس استفاده کرده بود.


بعد از اینکه رسوایی سرقت ادبی او توسط یکی از روزنامه‌نگاران علنی شد، جو بایدن چاره‌ای جز کناره‌گیری از نامزدی برای انتخابات ریاست‌جمهوری ندید. این موضوع سال 2015 و همزمان با احتمال کاندیداتوری او، بار دیگر مطرح شد و دونالد ترامپ در کنایه‌ای که مخاطبش بایدن بود، گفت: «من فکر می‌کنم با هم عالی باشیم. من تولید‌کننده شغل هستم. سابقه خوبی داشتم، درگیر سرقت ادبی نشده‌ام. فکر می‌کنم با او خیلی خوب بازی می‌کردم.»


آخرین نمونه اثرگذاری افشاگری‌ها، به انتخابات سال 2008 بازمی‌گردد. در این انتخابات، سناتور جمهوری‌خواه جان مک‌کین، سارا پیلین فرماندار ایالت آلاسکا را به‌عنوان معاون اول خود معرفی کرد. ناشناخته و کم‌تجربه بودن پیلین یکی از انتقادها به مک‌کین برای انتخاب او بود تا اینکه در اول سپتامبر 2008 یک خبر همه‌چیز را دگرگون کرد. خبر مربوط به یک رسوایی اخلاقی بود. این‌بار رسانه‌ها نه از مک‌کین یا پیلین که از دختر پیلین، اطلاعات ارزشمندی به دست آورده بودند. رسانه‌ها افشا کردند بریستول، دختر مجرد ۱۷ساله سارا پیلین، نامزد معاون‌اولی حزب، باردار است.


این خبر به‌قدری در آمریکا مهم بود که حتی خبر واگذاری شهر الانبار ازسوی نیروهای آمریکایی به ارتش عراق، تحت‌الشعاع آن قرار گرفت. افشاگری درباره بریستول، یکی از عوامل شکست مک‌کین و مادرش در جریان انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا شد. پس از افشای این موضوع، رسانه‌ها تمرکز بیشتری بر زندگی پیلین کرده و رسوایی‌های دیگری را از او افشا کردند و این باعث شد ستاد مک‌کین بیش از تبلیغات به توضیح درباره حاشیه‌های زندگی پیلین بپردازد.


  2016  و افشاگری‌های بی‌تاثیر


اگرچه رسوایی‌ها و افشاگری‌ها در انتخابات می‌توانند اثرگذار باشند اما به‌نظر نمی‌رسد رسوایی‌های اخلاقی در درجه اهمیت آنچنانی باشند که نتیجه انتخابات را رقم بزنند. به‌جز سال 2008، تقریبا در هیچ انتخاباتی این مساله نتوانسته نتیجه را تغییر دهد و حتی مواردی نیز بوده که پس از افشای رسوایی یک مقام آمریکایی، اوضاع او بهتر نیز شده است. بیل کلینتون، رئیس‌جمهور اسبق آمریکا یکی از این افراد است.


افشای رابطه او با منشی جوانش اگرچه سروصدای زیادی در آمریکا به‌پا کرد اما نه‌تنها باعث سرافکندگی کلینتون نشد که محبوبیتش در کمال تعجب افزایش یافت. انتخابات سال 2016 عینی‌ترین مصداق پیش‌رو درباره تاثیرگذاری رسوایی‌های اخلاقی کاندیداها بر نتیجه انتخابات بود. در این انتخابات ترامپ رابطه جنسی همسر هیلاری کلینتون، بیل کلینتون را با دو زن محور تبلیغاتی خود قرار داده بود و حتی پیش از برگزاری مناظره با هیلاری، یک نشست خبری با حضور چهار زن که مدعی ارتباط غیراخلاقی با بیل کلینتون بودند، برگزار کرد. درسوی دیگر، یک نوار صوتی از دونالد ترامپ منتشر شد که در آن به‌صراحت و با الفاظی رکیک از ارتباط غیراخلاقی خود با زنان حکایت داشت.


هیلاری کلینتون، از تعرض و توهین ترامپ به زنان گفت و حتی کار به‌جایی رسید که بیش از 10 زن از تعرض ترامپ به خودشان گفتند، اما نتیجه انتخابات متفاوت از آن چیزی بود که تصور می‌شد. دونالد ترامپ با وجود 3 میلیون رای کمتر، رئیس‌جمهور آمریکا شد تا پرونده اثرگذاری رسوایی اخلاقی در جریان انتخابات برای همیشه بسته شود.


منبع: روزنامه فرهیختگان


انتهای پیام/


انتهای پیام/

ارسال نظر