ماجرای پیامکهای کسر از حساب مشتریان بانکها
به گزارش گروه رسانههای دیگر خبرگزاری آنا به نقل از ایسنا، در ماههای گذشته برخی بانکها با ارسال پیامکهایی با توضیحات و گاهی با اعلام مبالغ متفاوت اعلام کردند که مشتریانشان باید تا پایان آبان ماه یعنی روز گذشته (شنبه) اعلام کنند که تمایل برای دریافت پیامک آگاهی از عملیلات بانکی خود دارند یا خیر.
مضمون پیامکها این است که 5000 تومان بابت آبونمان شش ماهه ارسال پیامک از حساب مشتریان کسر خواهد شد و از آنان خواسته شده اگر تمایل به دریافت سرویس پیامک ندارند تا آخر آبانماه عدد اعلام شده را به شماره سامانه آن بانک پیامک کنند.
اما بانکهایی هم هستند که به مشتری این گونه توضیح دادهاند که 5000 تومان از حساب آنان برای دریافت خدمات پیامکی کسر شده، ولی اگر تمایلی به دریافت سرویس پیامک ندارند، تا پایان آبان ماه فرصت دارند با ارسال پیامک اطلاع دهند تا هزینه کسر شده مجدد به حسابشان بازگردد.
برخی دیگر از بانکها نیز رسما به مشتریانشان اعلام نکردهاند که رقمی از حسابشان کسر یا قبلا کم شده است، بلکه راه دیگری برای صرفهجویی در هزینه های ناشی از ارسال پیامک انتخاب و سقفی برای واریز یا برداشتهای مشمول ارسال پیامک تعیین کردهاند. به عنوان نمونه در یکی از این پیامکهای بانکها عنوان شده که صرفا پیامک تراکنشهای واریز و برداشت با مبلغ 20 هزار تومان و بالاتر برای مشتری فرستاده خواهد شد.
اما در اقدامی دیگر، برخی بانکها در پیامک های ارسالی گفته اند که اقدام آنها برای کسر هزینه طبق مصوبه شورای هماهنگی بانکهای دولتی و خصوصی صورت گرفته است. از سویی دیگر ممکن است تمامی مشتریان بانکها این دست از پیامکها را دریافت نکرده باشند که این موضوع میتواند سرانجامی مانند آنچه که اوایل امسال برای بانک ملی (کسر از حساب مشتریان در حالی که با وجود اطلاع رسانی برخی پیامک مربوطه را دریافت نکرده بودند) پیش آمد و نارضایتی مشتریان را به همراه داشت، در پی داشته باشد.
به هر حال طبق آنچه که بانک مرکزی مجوز آن را صادر کرده است، بانکها میتوانند برای انجام خدمات بانکی اعم از حضوری یا الکترونیک نسبت به دریافت کارمزد اقدام کنند که بر این اساس اگر هم قرار باشد بانکها هزینهای بابت سرویس پیامک دریافت کنند، مساله خلاف قانونی رخ نداده است. در عین حال که ممکن است از همین امروز از حساب مشتریان برخی بانکها 5000 تومان به منظور کسر هزینه ارائه خدمات پیامکی کسر شود که یا با اطلاع یا بدون اطلاع مشتری خواهد بود. آنچه که مشخص است اگر مشتریان عدد مورد نظر بانک را بنا به هر دلیلی تا پایان آبانماه (شب گذشته) به سامانه بانک پیامک نکرده باشند از نظر بانک مربوطه این گونه استدلال میشود که مشتری خواهان دریافت سرویس پیامک است و به همین دلیل به ازای هر شش ماه ارائه سرویس پیامک مبلغ 5000 تومان از حساب مشتری برداشت میشود.
لازم به توضیح است که اگر کسی از بانکی که در آن حساب دارد تاکنون پیامک دریافت نکرده یا درصورت عدم تمایل به دریافت سرویس پیامک عدد مورد نظر بانک را به سامانه آن نفرستاده، باید هرچه سریعتر به یکی از شعب بانک خود مراجعه کرده و طرح موضوع کند.
انتهای پیام/