برگزاری جشنواره حرکت، رویش و جشنواره سراسری قرآن در بستر فضای مجازی؛ از فعالیتهای کارآمد حوزه معاونتهای فرهنگی و اجتماعی دانشگاهها
به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری آنا غلامرضا غفاری، معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در پنجاه و سومین نشست مجازی معاونان فرهنگی و اجتماعی دانشگاهها و شصت و هشتمین نشست مدیران فرهنگی دانشگاهها و موسسات آموزش عالی کشور که امروز (سهشنبه) با حضور وزیر علوم و معاونان و مدیران فرهنگی و اجتماعی دانشگاهها برگزار شد، برگزاری جشنوارههای حرکت، رویش و سوگوارههای مجازی ایام عاشورا، اربعین و جشنواره سراسری قرآن را از اقدامات تأثیرگذار فرهنگی و اجتماعی دانشگاهها در بستر فضای مجازی برشمرد.
غفاری در این نشست به دو دغدغه اصلی معاونان فرهنگی و اجتماعی دانشگاهها اشاره کرد و گفت: هم سطحنگری و هم سنگبینی هر سه معاونت آموزشی، پژوهشی و فرهنگی در کنار هم و حضور معاونان فرهنگی و اجتماعی دانشگاهها با توجه به اثرگذاری حوزه فرهنگی در کنار معاونان حوزههای دیگر، از مهمترین موارد مطرح شده از سوی دانشگاهها دانست.
معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم در ادامه نشست به نکاتی که توسط مدیران فرهنگی دانشگاهها مطرح شد اشاره کرد و افزود: یک نکته کلیدی که باید حتماً مدنظر قرار گیرد این است که جامعه دانشجویی ما احساس رهاشدگی نکند و در این خصوص ارتباط مدیران فرهنگی با تشکلها، گروهها و دانشجویان میتواند راهکار مناسبی باشد.
غفاری به بحث بودجه و تخصیص فرهنگی دانشگاهها اشاره کرد و گفت: در دوران کرونا هیچ گونه کاهشی در بودجه فرهنگی دانشگاهها صورت نگرفته و لذا معاونان فرهنگی حتماً پیگیر مطالبات خود از دانشگاه باشند و باید سعی شود توازنی میان بودجه و انتظارات و مطالبات فرهنگی که وجود دارد ایجاد شود و پیگیریهای لازم توسط مدیران صورت گیرد.
وی به بحث تجاریسازی در دانشگاهها اشاره کرد و افزود: تجاریسازی و دانشگاه ثروتآفرین خوب و مورد قبول همگان است ولی باید دقت شود که تمرکز زیاد روی این حوزه ما را از بحث فرهنگی دانشگاه دور نسازد. بسیاری از مشکلات یک نگاه کلاننگر را می طلبد که حوزه فرهنگی با فعالیتها و تولیدات خود میتواند به این نوع نگاه کمک کند؛ لذا باید هم فعالیتها را رصد کنیم و هم فعالیت مطالعاتی و پژوهشی انجام دهیم و در این مسیر پژوهشگاه مطالعات فرهنگی و علوم انسانی میتواند در حل مشکلات کمک سازندهای داشته باشد.
وی در خصوص امکانات فضای مجازی گفت: ظرفیتهای دانشگاهها در فضای مجازی افزایش پیدا کرده و میتوانیم با کمک فضای مجازی تولیدات بیشتر با هزینه کمتری را داشته باشیم که خوب است مدیران فرهنگی دانشگاهها از این راهکار استفاده شایان داشته باشند. ضمن اینکه فعالیتهای فضای مجازی منحصر به یک دانشگاه نیست و همه دانشگاهها و دانشجویان و حتی خانوادههای آنها میتوانند از تولیدات و اقدامات این فضا بهرهمند شوند.
غفاری خاطرنشان کرد: اقدامات لازم برای برگزاری هفته فرهنگی در بستر فضای مجازی صورت گرفته و انشالله در سال تحصیلی پیش رو بتوانیم هفته فرهنگی دانشگاهها را به شکل مجازی برگزار کنیم.
وی افزود: در دوران شیوع بیماری کرونا، پرسشنامهای تهیه و به دانشگاهها داده شد تا دانشجویان به آن پاسخ دهند و تا امروز حدود ۸ هزار دانشجو به این پرسشنامه پاسخ دادند که اطلاعات آن میتواند کمک بسیاری به ارتقای کمبودها و کاستیها داشته باشد.
غفاری عنوان کرد: از جمله مشکلات و مسائلی که بیشتر دانشجویان در پرسشنامه به آن به عنوان دغدغه خود اشاره کرده بودند نگرانی از هزینههای اینترنت، نگرانی از جهت از دست دادن شغل سرپرست خانواده، نگرانیهای اقتصادی، احساس خطر ابتلاء، افسردگی و افزایش استرس بود که بیشتر دانشجویان در پرسشنامه به آن تاکید کرده بودند.
همچنین در ادامه این نشست برخی از معاونان و مدیران فرهنگی مناطق دهگانه دانشگاهها و موسسات آموزش عالی کشور، ضمن بیان مسائل و مشکلات پیش روی معاونتهای فرهنگی دانشگاهها در شرایط فعلی کرونایی، راه حلهایی را نیز ارائه دادند.
عدم برخورداری معاونتهای فرهنگی دانشگاهها از نظام بودجهای معقولانه، نبود چارت سازمانی مشخص و مستقل برای معاونت فرهنگی، عدم حمایت مالی انجمنهای علمی توسط سایر معاونتها، کمرنگ شدن حضور دانشجویان در کانالهای مجازی برنامههای فرهنگی، از جمله مسائلی بود که نمایندگان معاونتهای فرهنگی بیان کردند.
ایجاد همدلی، و همگرایی و ارتباط مستمر با دانشجویان، برگزاری کلاس و دورههای مجازی مهارتافزایی برای دانشجویان، ایجاد فضای گفتوگو و کرسیهای آزاد اندیشی در فضای مجازی و بالابردن ظرفیت این فضا، تأسیس سازمان فرهنگی، اجتماعی برای انسجام بخشی برنامههای فرهنگی اجتماعی، اصلاح ساختار معاونت فرهنگی در دانشگاهها و تخصیص بودجه جداگانه برای معاونت فرهنگی، ترغیب اساتید هیئت علمی جهت حضور در انجمنها و برنامههای فرهنگی، بازنگری در آیین نامه فضای مجازی و زیرساختهای فعالیت.های فرهنگی و اجتماعی در دانشگاهها و حذف برخی محدودیتهای موجود در شیوهنامه، تقویت کانونهای فرهنگی و افزایش تعداد کارکنان حوزه فرهنگ و به کارگیری فارغ.التحصیلان فعال فرهنگی به صورت امریه در معاونت فرهنگی نیز راه حلها و پیشنهاداتی بودند که از سوی معاونان و مدیران فرهنگی و اجتماعی دانشگاهها و موسسات آموزش عالی کشور در این نشست مطرح شد.
انتهای پیام/4127
انتهای پیام/