صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۲:۰۷ - ۱۰ شهريور ۱۳۹۹

راهکار جدید شورای نگهبان برای کاهش ایرادها به مصوبات مجلس

گزارش چهل و پنجم طحان‌نظیف، عضو حقوقدان شورای نگهبان به مردم درباره جزئیات جلسه شورای نگهبان منتشر شد.
کد خبر : 511531

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری آنا، هادی طحان نظیف در یادداشتی درباره دستورکارهای شورای نگهبان نوشت: طرح دوفوریتی الحاق یک بند به تبصره (۱) قانون بودجه سال ۱۳۹۹ کل کشور در دستوركار شورا بود. قبل از ورود به دستور جلسه، صحبت‌هایی در خصوص برخی دیدارهای اعضای شورا اعم از فقها و حقوقدانان با نمایندگان مجلس مطرح شد و پیشنهاد شد فهرستی از اشكالات معمول شورای نگهبان نسبت به مصوبات مجلس به نمایندگان ارائه گردد تا این آگاهی و اطلاع از رویه‌های شورای نگهبان، رفت و برگشت مصوبات میان مجلس و شورا را كاهش دهد.


طرح الحاق یک بند به تبصره (۱) قانون بودجه سال ۱۳۹۹ کل کشور كه در خصوص تامین یک میلیون تن قیر تا سقف چهل هزار میلیارد ریال بود، با ابهامات و ایراداتی در شورای نگهبان مواجه شد كه در ادامه تبیین برخی از آنها می پردازم.


از نظر شورای نگهبان، در اصلاح قانون بودجه، تنها احكامی كه در قانون بودجه ذكر شده قابل اصلاح است و طرح‌هایی كه در قانون بودجه حكمی نسبت به آنها وجود ندارد و برای اولین بار در مصوبه اصلاحی به بودجه اضافه و بار می‌شوند، دیگر اصلاح بودجه نخواهد بود و بودجه‌ریزی جدید محسوب می‌شود و ممكن است انضباط مالی و بودجه‌ای را به‌هم بزند. لذا حكم جزء ۱ بند (ز) الحاقی كه مربوط به تحویل قیر به برخی دستگاه‌ها بود، مغایر اصل ۵۲ قانون اساسی و نظریه تفسیری شماره ۲۸۷ مورخ ۱۳۷۴/۳/۱۷ شورای نگهبان از این اصل شناخته شد. 


ضمن اینكه از نظر شورا مشخص نبود كه منابع اختصاص‌یافته به هر كدام از دستگاه‌هایی كه در مصوبه به آنها اشاره شده است، با چه معیاری در میان طرح‌های مختلف تقسیم می‌شوند؟


ابهام دیگری كه شورای نگهبان نسبت به مصوبه داشت، اینكه مشخص نبود در جزء ۲ بند (ز) الحاقی آیا منابع اختصاص یافته از محل اعتبارات تملک دارایی‌های سرمایه‌ای، به نسبت مساوی از همه طرح‌های مذكور در قانون بودجه سال ۱۳۹۹ كسر می‌شود یا طریق دیگری برای برداشت این منابع وجود دارد؟ به علاوه اینكه در تكلیف دستگاه‌ها به ابلاغ سهم استان‌ها، مقرر گردیده است تا با رعایت «شاخص‌های مربوطه» این امر صورت گیرد در حالی كه از نظر شورای نگهبان، با توجه به اینكه در مصوبه اساسا شاخصی ذكر نگردیده است، منظور از شاخص‌های مربوطه با ابهام مواجه است.


جزء ۴ بند (ز) الحاقی نیز فروش #قیر_رایگان توسط دریافت‌كنندگان را به هر شكلی ممنوع كرده است تا قیر دریافتی صرفا به مصرف موارد مذكور در مصوبه برسد اما از نظر شورا با توجه به اینكه مشخص نیست كه آیا این ممنوعیت شامل سایر راه‌های انتقال از جمله معاوضه، تهاتر و ... نیز می‌شود یا خیر، ابهام داشت.


انتهای پیام/4082/


انتهای پیام/

ارسال نظر