آرمانخواهی و پیگیری اجرای «عدالت»؛ شرط طرح انتخاباتی مجلس برای ورود به پاستور
به گزارش خبرنگار گروه سیاسی خبرگزاری آنا، مجلس یازدهم طرحی برای اصلاح برخی از مفاد انتخابات ریاست جمهوری ارائه کرده که از سوی هیئت رئیسه اعلام وصول شده است.
انتخابات ریاستجمهوری بر اساس اصل ۱۱۵ قانون اساسی برگزار میشود. در این اصل آمده است: «رئيس جمهور بايد از ميان رجال مذهبی و سياسی كه واجد شرايط زير باشند انتخاب گردد: ايرانیالاصل، تابع ايران، مدير و مدبر، دارای حسن سابقه و امانت و تقوا، مؤمن و معتقد به مبانی جمهوری اسلامی ايران و مذهب رسمی كشور.»
بیشتر بخوانید:
- اصلاح قانون انتخابات۱| در گزارش آنا بخوانید؛
- طرح جدید مجلس برای انتخابات ریاستجمهوری؛ از تعیین مصادیق رجل سیاسی تا ممنوعیت شرکت دوتابعیتیها
قانون فعلی انتخابات ریاستجمهوری در باب ماده 35 آن این گونه تعریف شده است:
انتخابشوندگان هنگام ثبتنام باید دارای شرایط زیر باشند:
۱- از رجال مذهبی، سیاسی.
۲- ایرانیالاصل.
۳- تابعیت کشور جمهوری اسلامی ایران.
۴- مدیر و مدبر.
۵- دارای حسن سابقه و امانت و تقوی.
۶- مؤمن و معتقد به مبانی جمهوری اسلامی ایران و مذهب رسمی کشور.
در این قانون تعریف دقیقی از مدیر و مدبر برای ثبت نام در انتخابات ریاستجمهوری وجود ندارد. همین موضوع سبب شده است که قانون برای انتخابات ریاست جمهوری دچار تردید و تفسیر زیادی باشد.
نمایندگان مجلس یازدهم برای تفسیر درباره مدیر و مدبر بودن کاندیداها اصلاحی را اعلام کرده است که میتواند به درک بهتر شورای نگهبان در این زمینه منجر شود.
یک ماده به شرح ذیل به عنوان ماده ۳۵ مکرر ۵ به قانون الحاق میشود
ماده ۳۵ مکرر ۵- احراز شرط مدیر بودن داوطلبان ریاست جمهوری از طریق بررسی معیارهای زیر انجام میشود.
۱-تجربه، کفایت، لیاقت، کارآمدی و آشنایی با موضوعات کلان مدیریتی مربوط به صلاحیتها و مسئولیتهای رئیس جمهور از جمله مدیریت کلان امنیت کشور، مالی و بودجهای، اداری و نیروی انسانی، سیاسی، اقتصادی و تقنینی
۲-آرمان خواهی با در نظر گرفتن واقعیتها.
۳-پیگیری اجرای عدالت و تلاش در جهت مبارزه با فقر، تبعیض و فساد در ابعاد مختلف آن.
۴-توانمندی جسمی و روحی و نیز نشاط کاری لازم جهت انجام وظایف و مسئولیتها و برخورداری از روحیه تکلیف مداری و مدیریت جهادی و انقلابی.
۵-توان نظارت بر پیگیری امور به طور مستمر و برخورداری از سعه صدر در پیشبرد اهداف و تعامل با دیگران.
۶ اعتقاد راسخ به قانونگرایی و پایبندی به قوانین و مقررات به همراه نظم پذیری و انضباط در عملکرد.
۷- توجه و اتکا به تواناییها و ظرفیتهای داخلی و ملی و استفاده بهینه از آنها و عدم تاثیر پذیری از فشارهای داخلی و خارجی.
۸-شایستهگزینی و داشتن روحیه کارگروهی و توانایی کادر سازی و هماهنگی و کارآمد سازی ساختارها به همراه بهسازی آنها.
۹-سادهزیستی و پرهیز از اشرافیگری از جمله دقت و حساسیت نسبت به استفاده از بیتالمال و حفظ آن.
۱۰-حساسیت نسبت به افراد و برخوردار با تخلفات و انحرافات پس از آگاهی نسبت به آنها به ویژه در رابطه با فساد و تخلفات نزدیکان و وابستگان و برخورد بدون اغماض با آنها.
۱۱-استقلال شخصیتی و استقلال در تصمیمگیری.
۱۲-مشورتپذیری و نقدپذیری در انجام وظایف و مسئولیت پذیری و پاسخگویی نسبت به اقدامات و عملکرد خود.
همچنین درباره مدبر بودن هم تفسیری ارائه شده است که ذیل اصلاح تبصره 6 ماده 35 گنجانده شده است که شامل موارد ذیل است:
۱-شناسایی بموقع مسائل و ضرورتهای مورد نیاز کشور و اولویت بندی امور.
۲-توانایی تحلیل مناسب وضعیت موجود و برنامهریزی جهت آینده.
۳-پیشبینی آسیبها، تهدیدها، و مزیتها و فرصتها و توان اتخاذ راهکارهای مناسب.
۴-توانایی لازم در اتخاذ تصمیمهای حساس، کلان و ضروری.
نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری طبق این طرح باید به هنگام ثبت برنامه مکتوب خود را مبتنی بر اسناد بالادستی از جمله قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران و سیاستهای کلی نظام در حوزههای اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و فرهنگی ارائه کنند. همچنین باید داوطلبان ریاست جمهوری موظفند برای هر یک از حوزههای فرهنگی، اجتماعی، سیاسی، اقتصادی، بینالمللی و امنیتی، دفاعی حداقل یک نفر (5 نفر) به عنوان مشاور به هنگام ثبتنام معرفی کنند.
مهمترین اقدام مجلس برای تفسیر مدیر و مدبر بودن نامزدهای انتخابات ریاستجمهوری تعیین مشاور در 5 حوزه، تعریف از مدیر بودن شامل؛ آرمانخواهی و عدالتطلبی است که میتواند نقش راه مفیدی برای انتخابات ریاستجمهوری باشد.
انتهای پیام/4082/پ
انتهای پیام/