صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

ورزش

سلامت

پژوهش

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

علم +

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۲:۱۷ - ۰۶ شهريور ۱۳۹۹

هر کیلو انجیر؛ در مزرعه 8، در بازار 30 هزار تومان!

سطح زیرکشت باغ های انجیر شهرستان بردسکن در خراسان رضوی 200 هکتار است و سالانه از این سطح 800 تن انجیر برداشت می شود و انجیرکاران بردسکن از پایین بودن قیمت خرید محصول گلایه شدید دارند.
کد خبر : 510973

به گزارش گروه رسانه‌های دیگر خبرگزاری آنا، شهرستان بردسکن با 200 هکتار باغ های انجیر، قطب تولید انجیر خراسان رضوی محسوب می شود با وجود زحمات فراوان باغداران در طول یک سال زراعی اما متاسفانه در فصل برداشت به دلیل متناسب نبودن قیمت خرید انجیر توسط دلالان با قیمت تمام شده خستگی زحمات یک ساله بر تن باغدار زحمتکش می ماند و آن ها را برای ادامه فعالیت با مشکلاتی مواجه می کند.


زارعی یکی از انجیرکاران روستای ابراهیم آباد از توابع بخش انابد می گوید:سال گذشته مشکل بیمه نبودن باغ های انجیر معضلی بود که خوشبختانه با پیگیری های انجام شده توسط روزنامه خراسان ، انجیر در سبد بیمه محصولات قرار گرفت.


وی می افزاید: امسال در زمان برداشت انجیر قیمت خرید انجیر توسط دلالان و واسطه ها حدود 8تا 10 هزار تومان برای یک کیلوست که با توجه به افزایش قیمت بسیاری از ملزومات باغداری قیمت بسیار پایینی است و کفاف هزینه ها را نمی دهد.



طبسی یکی دیگر از انجیرکاران نیزمی گوید: همه کالاها گران شده است ولی وقتی که فصل برداشت محصولات می شود به دلیل این که نظارتی در این بخش صورت نمی گیرد واسطه ها با قیمت پایین محصول کشاورزان را می خرند و سود اصلی را واسطه ها می برند و در بازار هرچقدر که کشش قیمتی داشته باشد می فروشند.



گزارش خراسان حاکی است در حالی که قیمت هر کیلو انجیر بردسکن در مزرعه حدود ۸ تا ۱۰ هزار تومان خریداری می شود اما قیمت هر کیلو انجیر در بازار بردسکن ۱۵ هزار تومان و در مشهد هرکیلو ۲۵ تا ۳۰ هزار تومان به فروش می رسد!



علی رضایی، رئیس اداره تولیدات گیاهی جهادکشاورزی بردسکن نیز می گوید: قیمت انجیر بردسکن را بازار مشهد تعیین می کند و می توان گفت یک نوع دلال بازی در این بین صورت می گیرد.


وی می افزاید: هم اکنون هرکیلو انجیر از باغداران بین 8 تا 10 هزار تومان خریداری می شود درصورتی که باید حداقل قیمت پایه انجیر از 15 هزار تومان کمتر نباشد و قیمت تمام شده انجیر با توجه به زحمات یک ساله باغدار حداقل کیلویی 15هزارتومان است.


وی توضیح می دهد: نهاده های کشاورزی و سموم گران شده است و می طلبد مسئولان استان تدابیر لازم را برای خرید محصولات کشاورزی اتخاذ کنند تا حداقل درآمدی نصیب کشاورزان شود.



رضایی می افزاید : درحالی که بردسکن قطب تولید انجیر استان است اما هیچ گونه صنایع بسته بندی و فراوری انجیر در این منطقه وجود ندارد و قیمت هر کیلو انجیر خشک با توجه به مرغوبیت حدود 80 هزار تا 100 هزارتومان است.



در همین باره مدیر جهادکشاورزی بردسکن می گوید:سطح زیرکشت باغ های انجیر شهرستان بردسکن 200 هکتار است و سالانه از این سطح 800 تن انجیر برداشت می شود. وی با بیان این که انجیر بردسکن در استان و حتی در کشور منحصر به فرد است افزود: شهرستان بردسکن به لحاظ سطح زیرکشت و تولید محصول انجیر مقام اول خراسان رضوی را به خود اختصاص داده و قطب تولید این محصول در استان است.



مهندس علیرضا مهمیز به پایین بودن قیمت خرید محصول انجیر توسط دلالان اشاره می کند و می گوید: سازمان تعاون روستایی با راه اندازی شرکت تعاونی انجیرکاران می تواند بخشی از سود این محصول را عاید انجیرکاران کند تا دلالان نتوانند این محصول را به قیمتی که دلشان می خواهد از کشاورزان خریداری کنند.


مدیر جهادکشاورزی بردسکن مطرح کرد: بارش تگرگ در اوایل فصل بهار باعث شد تولید این محصول نسبت به سال گذشته 50 درصد کاهش داشته باشد ولی خوشبختانه از کیفیت بالایی برخوردار است و انجیر بردسکن به تمامی نقاط کشور فرستاده می شود.



وی اظهار کرد: تولید انجیر اشتغال زایی بالایی ایجاد می کند چرا که برداشت این محصول از تیر آغاز می شود و تا زمانی که دچار سرمازدگی نشود درختان انجیر دارند و حداقل یک بازه زمانی هفت ماهه انجیر برداشت می شود.



مدیر جهادکشاورزی بردسکن با بیان این که 30 درصد انجیر بردسکن به صورت تازه خوری وارد بازار می شود افزود: بقیه محصول به کارخانه های کمپوت سازی ارسال می شود.


وی با اشاره به شرایط اقلیمی منطقه بر اجرای طرح سایبان و روش های نوین آبیاری در باغ های انجیر نیز تاکید کرد و گفت: دولت دراین خصوص تسهیلاتی را به متقاضیان پرداخت می کند.


مدیر جهاد کشاورزی بردسکن همچنین گفت: به رغم این که بردسکن قطب تولید انجیر در خراسان رضوی است ولی متاسفانه در بحث فراوری این محصول در شهرستان هیچ اقدامی صورت نمی گیرد.


 


منبع: روزنامه خراسان


انتهای پیام/


انتهای پیام/

ارسال نظر