نظارت دقیق اعتلابخش نظام علمی کشور/ ارتقای کیفیت، ماموریت گرایی و اثربخشی؛ اهداف اصلی طرح ساماندهی آموزش عالی
به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری آنا از اداره کل روابط عمومی وزارت علوم، منصور غلامی در این نشست که امروز (سهشنبه) بهصورت وبکنفرانس برگزار شد، اظهار کرد: برای اعتلای آموزش عالی و ارتقای کیفیت باید هم نقاط ضعف را بگوییم و هم نقاط قوت را؛ به گونهای که حاصل آن باعث رفع کسریها و کمبودها شود و نتیجه بررسیها را به شکل گزارشی به مدیر هر مجموعه و موسسهای ارائه کنیم تا مدیریت از نقاط قوت و ضعف خود و مجموعهاش اطلاع یابد و بتواند اصلاحات را انجام دهد و ارتقای کیفیت صورت گیرد.
به گفته غلامی، نکته مهم در بحث نظارت و ارزیابی آن است که اهدافمان را تعریف کنیم و از هر بررسی و نظارتی که انجام میدهیم این مطلب حاصل شود که از این نظارت کدام قسمت باید بهرهمند شود و هدف چیست؟ یکی از این اهداف تضمین کیفیت در چارچوب طرح ساماندهی آموزش عالی است.
وزیر علوم با اشاره به طرح ساماندهی آموزش عالی گفت: در طرح ساماندهی آموزش عالی به دنبال سه هدف اصلی هستیم: ابتدا ارتقای کیفیت، سپس مأموریت گرایی و بحث سوم اثر گذاری مؤسسات درمنطقه است.
غلامی درخصوص مأموریتگرایی مؤسسات آموزش عالی گفت: ظرفیتها و نیازهای هر منطقه باید توسط موسسه و ستاد شناخته شود و محور اصلی فعالیتها تعیین گردد تا مؤسسات با برنامهای مشخص به سمت آن اهداف حرکت کنند.
وزیر علوم در ادامه سخنانش به موضوع رتبهبندی دانشگاهها اشاره کرد و افزود: در بحث رتبهبندی دانشگاهها، شاخصها را تعریف کردهایم و امیدواریم تا پایان امسال بتوانیم اولین رتبهبندی داخلی دانشگاهها و پژوهشگاهها و مراکز آموزش عالی را انجام دهیم در این رتبهبندی داخلی شاخصهای اختصاصی متعددی تعریف شده است و ادارات نظارت و ارزیابی میتوانند جایگاه این رتبهبندی را تقویت کنند.
وی خاطرنشان کرد: در سطح دانشگاههای کشور دیگر معیاری به نام سطحبندی وجود ندارد، چون سطحبندی دانشگاهها باعث برخی مشکلات و بیعدالتیها میگردید. رتبهبندی ملاک جامعتری است و کمک میکند تا مجموعه آموزش عالی از ارتقای کیفی برخوردار شود. وزارت علوم پشتیبان دانشگاهها و مراکز آموزش عالی است و نظارت نیز برای آن است که دانشگاههای کشور در چارچوبهای مورد توافق حرکت کنند.
انتهای پیام/4127
انتهای پیام/