صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

ورزش

سلامت

پژوهش

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

علم +

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۳:۰۲ - ۰۴ شهريور ۱۳۹۹
آنا بررسی می‌کند؛

برنامه علمی انرژی و آب‌های دامنه سبلان بررسی شد/ دانشجویان چه رشته‌هایی می‌توانند به حل چالش‌های دامنه سبلان کمک کنند؟

جلسه بررسی عناوین چالش تا راهبرد برنامه علمی انرژی و آب‌های دامنه سبلان جهت بررسی به صورت مجازی برگزار شد.
کد خبر : 510395

 به گزارش خبرنگار حوزه پایش گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، جلسه بررسی عناوین چالش تا راهبرد برنامه علمی انرژی و آب‌های دامنه سبلان جهت بررسی به صورت مجازی برگزار شد.


این برنامه علمی بر عهده دانشگاه آزاد اسلامی واحد اردبیل است. در این جلسه اعضای کمیته نظارت و ارزیابی به همراه داوران تخصصی حضور داشتند.


در این جلسه برخط پیشنهاد شد تقسیم‌بندی چالش‌ها از دیدگاه‌های فنی، مصرف، مسائل اقتصادی، اجتماعی و زیست‌محیطی انجام شود. بحث انرژی در برنامه علمی پررنگ‌تر دیده شود.


همچنین به مسائلی مانند آب‌های زیرزمینی و بحران‌های طبیعی و اقتصادی ناشی از آب توجه شود. به‌طور کلی عناوین چالش‌ها می‌توانند ذیل سه بخش «ضعف زیرساختی و فنی»، «ضعف مدیریتی و ساختاری» و «پیامدها و تهدیدات محیط‌زیستی بهره‌برداری از منابع» در نظر گرفته شود.


غفلت از منابع عظیم انرژی و یخچالی- آبی منحصر به فرد استان اردبیل


استان اردبیل یکی از گستره‌های کوهستانی و مرتفع ایران است که توده‌های آتشفشانی سبلان به عنوان دومین قله بلند آتشفشانی ایران را در خود جای داده است.


این توده کوهستانی در بطن خود منابع عظیم انرژی و یخچالی- آبی منحصر به فردی دارد که متأسفانه تا کنون مطالعات جامع و منسجمی از این منابع یا شده صورت نگرفته است.


در همین راستا دانشگاه آزاد اسلامی استان اردبیل در پاسخ به غفلت تاریخی طولانی مدت این خلأ مطالعاتی و همگام با انجام وظایف محوله از طرف دبیرخانه مرکزی علمی پایش آزاد در قالب برنامه علمی با عنوان انرژی و آب در دامنه‌های سبلان برآمده است.


در این زمینه بلافاصله پس از ابلاغیه سازمان مرکزی، دبیرخانه علمی در استان ضمن تشکیل دبیرخانه علمی استان، تا بحال 4 شورای دانشی اصلی و مرتبط با عناوین علوم انسانی، فنی و مهندسی، علوم کشاورزی و علوم اجتماعی تشکیل شده و سایر شوراها با عناوین مصوب طبق شیوه نامه پایش فعلاً در بحث‌های موردی استفاده می‌شود.


علی راهنمایی رئیس دبیرخانه و مجری برنامه علمی، رسول صمدزاده رئیس شورای دانشی علوم انسانی، حسین شهبازی رئیس شورای دانشی علوم کشاورزی، توحید بانکی رئیس شورای دانشی فنی و مهندسی، مهدی حسینی رئیس شورای دانشی علوم اجتماعی اسامی رئیس دبیرخانه استان و رؤسای شوراهای دانشی اصلی و مرتبط که تا کنون در تدوین برنامه علمی استان (آب و انرژی دامنه سبلان) همکاری مستمر دارند.


این مجموعه برای تدوین برنامه علمی یاد شده ضمن تشکیل جلسات متعدد با مسئولان و کارشناسان نهادها و سازمان‌های مختلف و مرتبط، اعضای هیأت علمی استان، بررسی طرح‌های کلان ملی، منطقه‌ای و ناحیه‌ای اقدام نموده است که خروجی این نشست‌ها منجر به تدوین چالش‌ها، اهداف غایی، اهداف عینی، راهبردها و منظومه‌های علمی شد.




















نظام موضوعات چالش اول برنامه علمی آب و انرژی دامنه سبلان
چالش اول هدف غایی اهداف عینی راهبرد منظومه
 محدودیت‌های استحصال آب و انرژی در دامنه سبلان ایجاد و بهبود بنیان‌های لازم برای استحصال انرژی و آب در دامنه سبلان

1: توان سنجی و امکان سنجی استفاده از منابع آب و انرژی در دامنه سبلان




2: حل مسائل مربوط به زیر ساخت‌های فنی برداشت منابع انرژی و آب




3:  رفع مشکلات اقتصادی، اجتماعی و حقوقی استحصال از منابع انرژی و آب در دامنه سبلان



1.1: شناسایی منابع مختلف انرژی و آب در دامنه سبلان با رویکرد نظام‌های علمی مرتبط


2.1: بررسی مشکلات و موانع موجود در برداشت منابع آب و انرژی و ارائه رویکردهای رفع موانع


3.1: بهره‌برداری از آب‌های نامتعارف




1.2: استفاده از فنآوری های نوین و مدرن سازی سامانه‌های لازم در امر استحصال منابع انرژی و آب از دامنه سبلان


2.2: بومی سازی تجهیزات و روش‌های موردنیاز برای استحصال منابع انرژی و آب در دامنه سبلان


3.2: تجاری سازی فناوری انرژی‌های تجدید پذیر و سازگار با محیط‌زیست




1.3: ارائه راهکارهایی برای رفع مشکلات اقتصادی بهره‌برداری از منابع آب و انرژی دامنه سبلان


2.3: ارائه راهکارهایی برای کاهش تبعات اجتماعی بهره‌برداری از منابع آب و انرژی دامنه سبلان


3.3: ارائه راهکارهایی برای کاهش تبعات حقوقی بهره‌برداری از منابع آب و انرژی در دامنه سبلان



1.1: مجموعه موضوعاتی که توسط آنها توان سنجی و امکان سنجی استفاده از منابع آب و انرژی در دامنه سبلان انجام می‌گیرد.




1.2: مجموعه موضوعاتی که در راستای حل مسائل مربوط به زیرساخت‌های فنی برداشت منابع آب و انرژی قرار می‌گیرد.




1.3: مجموعه موضوعاتی که در حیطه ارائه راهکارهایی برای رفع مشکلات اقتصادی بهرهبرداری از منابع انرژی و آب دامنه سبلان قرار می‌گیرد.



رهیافت چالش اول برنامه علمی آب و انرژی دامنه سبلان شامل رشته‌های حقوق، مدیریت، علوم اجتماعی، جغرافی، اقتصاد، برق، عمران، مکانیک، زمین‌شناسی، شیمی، کشاورزی، محیط‌زیست، معدن، فیزیک، روانشناسی، جامعه‌شناسی، شیمی، صنایع و کامپیوتر می‌شود.




















نظام موضوعات چالش دوم برنامه علمی آب و انرژی دامنه سبلان
چالش هدف غایی هدف عینی راهبرد منظومه
مشکلات بهره وری منابع سازمانی بهرهبرداری بهینه از منابع آب و انرژی دامنه سبلان از طریق ارتقا بهره‌وری منابع سازمانی

1: ارتقای بهره‌وری منابع انسانی حوزه آب و انرژی در دامنه سبلان




2: ارتقاء بهره وری منابع مالی سازمان‌های مرتبط با حوزه آب و انرژی




3: ارتقا بهره‌وری منابع فیزیکی حوزه آب و انرژی دامنه سبلان



1.1: توسعه سرمایه انسانی حوزه آب و انرژی در دامنه سبلان


2.1: استفاده بهینه از منابع انسانی حوزه آب و انرژی




2.2: جذب منابع مالی در حوزه آب و انرژی


2.2: استفاده بهینه از منابع مالی حوزه آب و انرژی




1.3: استفاده بهینه از منابع فیزیکی حوزه آب و انرژی دامنه سبلان


2.3: بهینهسازی منابع فیزیکی حوزه آب و انرژی در دامنه سبلان



مجموعه موضوعاتی که در جهت ارتقا بهرهوری منابع انسانی حوزه آب و انرژی در دامنه سبلان قرار می‌گیرد.




مجموعه موضوعاتی که در جهت ارتقا بهره‌وری منابع مالی سازمان‌های مرتبط با حوزه آب و انرژی دامنه سبلان قرار می‌گیرد.




 مجموعه موضوعاتی که در جهت ارتقا بهره‌وری منابع انسانی حوزه آب و انرژی در دامنه سبلان قرار می‌گیرد.



رهیافت چالش دوم برنامه علمی آب و انرژی دامنه سبلان شامل رشته‌های مدیریت، صنایع، اقتصاد و حسابداری می‌شود.




















نظام موضوعات چالش سوم برنامه علمی آب و انرژی دامنه سبلان
چالش هدف غایی هدف عینی راهبرد منظومه
مسائل و مشکلات بهره‌برداری منابع آب و انرژی دامنه سبلان ایجاد سازوکارهای لازم برای بهره‌برداری بهینه و افزایش بهره وری از منابع آب و انرژی دامنه سبلان

1: دستیابی به الگوهای بهینه بهره‌برداری از منابع آب دامنه سبلان




2: دستیابی به الگوهای بهینه بهره‌برداری از منابع انرژی (آبی، بادی، خورشیدی، زمین‌گرمایی و...)



1.1:  ارائه الگوهای بهره‌برداری بهینه از طریق ایجاد مدل‌های تخصیصی


2.1: تعادل بخشی مصرف آب




1.2: ارائه مدل‌های بهینه بهره‌برداری از منابع انرژی


2.2: کاهش تلفات در بخش‌های تولید، تبدیل و عرضه انرژی


3.2: ترویج و گسترش فرهنگ صرفه‌جویی و بهینه‌سازی مصرف انرژی و حمایت از توسعه شرکت‌های خدمات انرژی


4.2: ارتقای سطح امنیت و پایایی (قابلیت اطمینان) در شبکه سراسری برق



مجموعه موضوعاتی که در راستای دستیابی به الگوهای بهینه بهره‌برداری از منابع آب دامنه سبلان قرار می‌گیرد.




مجموعه مباحثی که برای دستیابی به الگوهای بهینه بهره‌برداری از منابع انرژی (آبی، بادی، خورشیدی، زمین‌گرمایی و...) بکار برده می‌شود.




 



رهیافت چالش سوم برنامه علمی آب و انرژی دامنه سبلان شامل رشته‌های برق، عمران، مکانیک، علوم اجتماعی، علوم تربیتی، روانشناسی، مدیریت، اقتصاد، جغرافی، کشاورزی، شیمی و محیط‌زیست می‌شود.




















نظام موضوعات چالش چهارم برنامه علمی آب و انرژی دامنه سبلان
چالش هدف غایی هدف عینی راهبرد منظومه

ضعف سیستم‌های کنترل و نظارت در فرآیندهای بهره‌برداری از منابع آب و انرژی



کنترل و نظارت بر فرایند بهره‌برداری از منابع انرژی و آب



  1: دستیابی به الگوهای بهینه کنترل و نظارت بر فرآیندهای بهره‌برداری از منابع آب




2: دستیابی به الگوهای بهینه کنترل و نظارت بر فرآیندهای بهره‌برداری از منابع انرژی




 



1.1: ارائه مدل‌های کنترل تخصیص آب در بخش‌های سه‌گانه شرب، کشاورزی و صنعت


2.1: کنترل کمیت و کیفیت منابع آب


3.1: مدیریت خطرپذیری و بحران آب  




1.2: ارائه مدل‌های کنترلی در فرآیند بهره‌برداری از منابع انرژی



مجموعه موضوعاتی که در راستای مدیریت دستیابی به الگوهای بهینه کنترل و نظارت بر فرآیندهای بهره‌برداری از منابع آب قرار می‌گیرد.




مجموعه موضوعاتی که در راستای ارائه مدل‌های کنترلی در فرآیند بهره‌برداری از منابع انرژی قرار می‌گیرند.



رهیافت چالش چهارم برنامه علمی آب و انرژی دامنه سبلان شامل رشته‌های برق، کامپیوتر، اقتصاد، مدیریت، مکانیک، جغرافی، کشاورزی، محیط‌زیست، معماری، حقوق، عمران، شیمی، زمین‌شناسی و صنایع می‌شود.






















نظام موضوعات چالش پنجم برنامه علمی آب و انرژی دامنه سبلان
چالش هدف غایی هدف عینی راهبرد منظومه
ملاحظات زیست‌محیطی استحصال و بهره‌برداری انرژی و آب دامنه سبلان و تأثیر آن در سلامت

کنترل و کاهش آسیب‌های زیست‌محیطی در محیط‌های پذیرنده (آب، خاک، هوا) و تنوع زیستی گیاهی و جانوری ناشی از استحصال و بهره‌برداری آب و انرژی


 



1: پیشگیری و کاهش آسیب‌های کمی و زیست‌محیطی منابع آبی سطحی و زیرزمینی




2: ارزیابی اثرات زیست‌محیطی و مدیریت خطرپذیری بهره-برداری از منابع انرژی




3:کاهش تبعات زیست‌محیطی ناشی از صنعت گردشگری در دامنه سبلان




4: افزایش کارآمدی دفع پسماند و بهبود سیستم فاضلاب شهری



1.1: ارائه رویکردهای مختلف مقابله با تغییرات کیفی آب‌های سطحی


2.1:  ارائه رویکردهای مختلف مقابله با تغییرات کمی و کیفی آب‌های زیرزمینی 




1.2: ارائه رویکردهای مختلف مقابله با اثرات محیطی ناشی از بهره‌برداری انرژی


2.2: ارائه راهکارهای دستیابی به ایمنی تأسیسات تولید انرژی در دامنه سبلان (زمین‌گرمایی و ...)




1.3: ارائه راهکارهای کاهش تبعات زیست‌محیطی صنعت گردشگری باهدف محیط‌زیست پایدار




1.4: مدیریت بهینه پسماند آب (فاضلاب) در دامنه سبلان  


2.4: تکمیل شبکه فاضلاب شهرهای دامنه سبلان 


 



مجموعه موضوعاتی که درزمینهٔ ارائه رویکردهای پیشگیری و کاهش آسیب‌های کمی و زیست‌محیطی منابع آبی زیرزمینی و سطحی قرار می‌گیرد.




مجموعه موضوعاتی که درزمینهٔ ارائه راهکارهای ارزیابی اثرات زیست‌محیطی و مدیریت خطرپذیری بهره‌برداری از منابع انرژی قرار می‌گیرد.




مجموعه موضوعاتی که درزمینهٔ کاهش تبعات زیست‌محیطی صنعت گردشگری باهدف محیط‌زیست پایدار در دامنه سبلان قرار می‌گیرند.




مجموعه موضوعاتی که درزمینهٔ افزایش کارآمدی دفع پسماند و بهبود سیستم فاضلاب شهری قرار می‌گیرد.



رهیافت چالش پنجم برنامه علمی آب و انرژی دامنه سبلان شامل رشته‌های مهندسی عمران- آب، محیط‌زیست، اقتصاد، مدیریت، جغرافی، بهداشت محیط، کشاورزی، مکانیک، زمین‌شناسی، شیمی، فیزیک، میکروبیولوژی، برق، بهداشت محیط، هتلداری و گردشگری می‌شود.


انتهای پیام/4084/


انتهای پیام/

ارسال نظر