صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

ورزش

سلامت

پژوهش

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

علم +

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۰۰:۴۶ - ۰۲ شهريور ۱۳۹۹
آنا گزارش می‌دهد؛

اظهارنظرهای غیرکارشناسی کار دست مسئولان داد/ لزوم شناسایی همه مقصران حادثه تلخ خودکشی یک داوطلب کنکوری

خبر خودکشی یک جوان 19 ساله به خاطر کنکور خبری نیست که بتوان به سادگی از کنار آن رد شد و می‌بایست همه مسببان مستقیم و غیر مستقیم این حادثه مشخص و متناسب با میزان مشارکت در جرم مجازات شوند.
کد خبر : 509845

به گزارش خبرنگار حوزه آموزشی و پژوهشی گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، متاسفانه برخی از ماراتن‌ها برای عده‌ای عاقبت خوبی ندارد. برخی با وجود تلاش‌های زیاد نمی‌توانند نتیجه مورد انتظار خود را به دست آورند و چون طاقت این نتیجه برایشان سخت است دست به کارهایی می‌زنند که موجب تأسف همگان می‌شود.


یکی از این افراد پسر 19 ساله کنکور گروه علوم ریاضی است. این داوطلب پس از این که نتوانست آزمون را به‌خوبی پشت سر بگذارد به زندگی خود پایان داد و خود را از ساختمان چهار طبقه به پایین انداخت و جان باخت.


باید گفت در ماجراهای این‌چنینی همه مقصر هستند از والدین تا مسئولان آموزش‌وپرورش و وزارت علوم. همه مقصرند کسانی که بر آتش کنکور دمیدند و دایره رقابت را گسترده‌تر کردند. آن‌هایی که برای درآوردن پول بیشتر، تنها راه پیشرفت و موفقیت در کنکور خلاصه کردند.


آن‌هایی که 57 سال کنکور برگزار کرده‌اند و هنوز می‌گویند هیچ راه جایگزینی برای کنکور ندارند و نمی‌دانند که چگونه پذیرش در رشته‌ها و دانشگاه‌های پرمتقاضی را مدیریت کنند.


به گفته منصور غلامی وزیر علوم؛ جایگزینی برای حذف کنکور در رشته‌های پرطرفدار وجود ندارد.


‌وی معتقد است آموزش‌وپرورش برای حذف کنکور باید سه سال آخر تحصیلی دانش‌آموز را به صورت امتحان نهایی و با ارزیابی یکسان برگزار کند تا دانشگاه‌ها بتوانند نتیجه تحصیل سه سال دانش‌آموزان را کنار هم قرار دهند و با دقت بیشتری انتخاب کنند.


‌وزیر علوم می‌گوید ضرورت برگزاری آزمون برای رشته‌های پرطرفدار مثل مهندسی، پزشکی و علوم انسانی در دانشگاه‌های بزرگ مطرح است؛ اما در سایر دانشگاه‌ها امکان پذیرش بدون آزمون وجود دارد.


والدین هم در این میان مقصرند. آنهایی که فرزندانشان را یا دیگر فرزندان فامیل، دوست و آشنا مقایسه کردند و گفتند که فلانی را ببین چگونه به موفقیت رسیده؟ ببین که چقدر درسخوان بوده و توانسته به نتیجه مورد انتظار خود برسد. فلانی را ببین پزشک شده، آن یکی را ببین مهندس شده و دیگر به همه آرزوهایش می‌رسد.


غافل از اینکه شاید فرزندانشان دوست داشته باشد حتی پول توجیبی خود را درآورد و زودتر به نتیجه برسد. این فرد حتی شاید علاقه زیادی به درس خواندن نداشته باشد تا بخواهد 4 سال دیگر برای رسیدن به آرزوهایش صبر کند.


متاسفانه کسی به این موضوعات اهمیت نمی‌دهد که اساساً این مدل پذیرش دانشجو در بسیاری از کشورهای جهان منسوخ شده است. دانش‌آموزی که توانسته در رشته ریاضی معدل 19 کسب کند یعنی حداقل قوه استدلالی خوبی دارد چراکه اغلب دروس این گروه ریاضی هستند.


پس حل مسئله را می‌داند ولی شاید نمی‌تواند مسئله دیفرانسیل یا معادلات چندمجهولی یا انتگرال را در دو دقیقه حل کند و نیاز به زمان بیشتری داشته باشد؟ شاید در درس دیفرانسل خوب باشد ولی در ریاضیات گسسته و احتمالات ضعیف باشد؟ 


دانش‌آموزانی که معمولاً مسئله را خوب حل می‌کنند علاقه‌شان به دروس خواندنی و محفوظاتی کمتر است. شاید این دانش‌آموز نمی‌توانسته در آزمون تستی خوب عمل کند ولی عملکرد علمی مناسبی داشته باشد.


کسی چه می‌داند؟ کسی چه می‌داند که دقیقاً چگونه سرنوشت این فرزند ایران‌زمین در اوج جوانی به سیاهی رسیده است؟


نتیجه همه این راه‌های اشتباه امروز باعث شده افراد زیادی در شغل‌هایی غیر از رشته‌ای که درس خوانده‌اند مشغول به کار شوند و رویای خود را از صفر در راه دیگری دنبال کنند.


پس این نگاه‌ها باید یک روز عوض شود تا بیش از این جوانان گرانبهای کشور از دست نروند باید راه‌های جایگزین برای آنهایی که رویایشان درس خواندن و حل مسئله است اندیشیده شود آنها به رشته‌های کم مخاطب بدون آزمون هم راضی نمی‌شوند باید جایگزینی برای کسانیکه استعدادهای لازم را دارند وجود داشته باشد تا بتوان از استعداد این افراد استفاده شود.


انتهای پیام/4040/


انتهای پیام/

ارسال نظر