صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۰۰:۰۸ - ۳۱ مرداد ۱۳۹۹
علیزاده در گفتگو با آنا مطرح کرد؛

ترویج فرهنگ ورزش در آیین‌نامه ارتقای اساتید/ آموزش و پرورش باید در عرصه ورزش خود تجدید نظر کند

مدیرکل تربیت بدنی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری از حال و روز این روزهای ورزش دانشجویی می‌گوید.
کد خبر : 509447

به گزارش خبرنگار حوزه ورزش گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، بسیاری از صاحب‌نظران معتقدند که سیستم ورزش کشور با نواقص جدی همراه است و برای احیای ورزش و بهینه‌سازی آن، باید ورزش از مدارس و دانشگاه‌ها مورد توجه قرار گیرد.


از همین رو در سال‌های اخیر ورزش دانشگاهی بیش از پیش مورد توجه قرار گرفته و مدال‌ها و مقام‌های قهرمانی زیادی را در مسابقات آسیایی و جهان به ارمغان آورده و توجه جامعه را به خود جلب کرده است.


ورزش دانشگاهی یکی از عرصه‌های جوانی است که با درخشش‌های فراوان خالی از نواقص و کاستی‌ها نبوده، از همین رو به سراغ محمدحسین علیزاده، مدیرکل تربیت‌بدنی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری رفته‌ایم تا ضمن تشریح وضعیت ورزش دانشگاهی از کارهای صورت‌گرفته و برنامه‌های پیش روی این اداره در سال جدید جویا شویم.


محمدحسین علیزاده از ششم آذرماه سال ۹۶ با حکم مجتبی صدیقی، معاون وزیر علوم، تحقیقات و فناوری و رئیس سازمان امور دانشجویان، به‌عنوان مدیرکل تربیت بدنی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری انتخاب شد. 


با تعطیلی دانشگاه‌ها ورزش دانشجویی نیز پیرو آن تعطیل و برای ادامه کار خود به سمت و سوی فضای مجازی کشیده شد. در ادامه گفتگو با محمدحسین علیزاده، مدیرکل تربیت بدنی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری آمده است.




بیشتر بخوانید: 


گسترش فعالیت‌های ورزش دانشجویی در فضای مجازی/ دانشجویان واحد تربیت‌بدنی خود را چگونه می‌گذرانند؟


برگزاری مسابقات ورزشی مجازی در ۲۰ رشته/ سرنوشت برگزاری المپیادهای ورزشی دانشجویان چه می‌شود؟




آنا: چرا زمان حضور دانشجویان در المپیادهای ورزشی دانشجویان کوتاه است و برنامه‌های متعددی برای آن‌ها در نظر گرفته نمی‌شود؟


علیزاده: برگزاری برنامه‌های متفاوت ازجمله کارگاه‌های ورزشی مطلوب است اما در عرصه عمل کاری بسیار سخت است. پیش از برگزاری المپیادها به بخش‌های آموزش عالی و دانشگاه‌هایی که در این مسابقات حضور دارند اعلام می‌کنیم که طرح‌ها و ایده‌های خود را منوط به اینکه دانشجو را مستلزم به پرداخت هزینه نمی‌کند به ما اعلام کنند.


حضور بخش‌های آموزش عالی در این مسابقات به معنای تحمیل چند میلیارد تومان هزینه به دانشگاه است.


در المپیاد ورزش همگانی که سال گذشته در دانشگاه الزهرا برگزار شد تنها ۱۲۰ میلیون تومان برای مدال‌های سمبولیک هزینه شد و مقرر بود که مراسم افتتاحیه و اختتامیه این المپیاد توسط دانشگاه‌ها برگزار شود.


اهدای مدال در المپیاد ورزش‌های همگانی منجر به تشدید رقابت بین دانشجویان می‌شد از همین رو به‌تمامی دانشجویان حاضر در این مسابقات یک پک و یک مدال نمادین اهدا شد زمانی که المپیادهای ورزش همگانی با مدال همراه شود روحیه دانشجویان در این مسابقات متفاوت خواهد بود.



در المپیاد ورزش‌های همگانی فرهنگ فعال بودن لذت بردن و مشارکت دانشجویان مدنظر ما بود الزاماً لذت بردن در زمان حضور دانشجو در مسابقات نیست بلکه لذت بردن در این المپیاد از زمانی است که دانشجو اقدام به شرکت در این مسابقات می‌کند و تا زمانی که به دانشگاه خود بازمی‌گردد این لذت ادامه دارد.


آنا: چه راهکارهایی برای جذب کمک‌های مالی ویژه ورزش دانشگاهی وجود دارد؟


علیزاده: در آموزش عالی تنها خیرین هستند که در عرصه‌های مختلف کمک مالی می‌کند این خیرین نیز ابتدا به تأمین نیازهای اصلی دانشگاه می‌پردازند؛ همانند خوابگاه‌ها مراکز درمانی و رستوران‌ها.


البته فدراسیون ملی ورزش‌های دانشگاهی با توجه به ظرفیت‌های قانونی که در حوزه جذب سرمایه‌گذار دارد می‌تواند اسپانسر جذب کند که متأسفانه از گذشته تاکنون در این عرصه فعالیت‌های خوبی صورت نگرفته و جای کار دارد.


آنا: خروجی اتاق‌های تندرستی و طرح پایش سلامت دانشجویان چه بود؟


علیزاده: در بخش سلامت دانشجو با کمک دانشگاه‌ها حدود ۳۰ میلیارد تومان هزینه در بخش‌های سخت‌افزاری و نرم‌افزاری صورت گرفت و اکنون به اطمینان می‌توان بگوییم که هیچ دانشگاهی در سراسر کشور وجود ندارد که اتاق‌های تندرستی سلامت نداشته باشد. اکنون در ۱۲۶ دانشگاه‌ وزارت علوم این اتاق‌ها وجود دارد.


این اتاق‌ها در کنار خوابگاه‌ها احداث‌شده است و دانشجویان می‌توانند تا پاسی از شب در این اتاق‌های به فعالیت‌های بدنی بپردازند و استقبال خوبی از سوی دانشجویان از این اتاق‌ها صورت گرفته است.


بر اساس نظرسنجی که در این اتاق‌های تندرستی صورت گرفته، رشته فیتنس بین دانشجویان دختر و پسر رشته برتر و مورد استقبال از سوی دانشجویان معرفی‌شده است.


همچنین در این اتاق‌های تندرستی طرح پایش سلامت دانشجویان نیز انجام شد این طرح از دو سال گذشته شروع به کارکرد.


نیمی از دانشجویان به چاقی دچارند/ عدم تمایل دانشجویان به ورزش در دانشگاه‌ها


امسال در طرح پایش سلامت دانشجویان اطلاعات ۱۴ هزار دانشجویان در اپلیکیشن ثبت‌شده است که اکنون این اطلاعات در حال استخراج و بررسی است. این طرح بیانگر این است که باید توجه بیشتری به‌سلامت دانشجویان شود.


گفتنی است که بر اساس طرح پایش که صورت گرفته است از هر چهار دانشجو دو نفر چاق هستند. همچنین دانشجویان دیگر میلی به ورزش ندارند و دچار کم‌تحرکی شده‌اند. اکنون سالن‌های ورزشی در اختیار دانشجویان قرار دارد اما دیگر دانشجویان میلی به ورزش ندارند؛ زیرا درس و دوستان برای دانشجو مورد اهمیت قرار دارد.


کم‌تحرکی و فرهنگ ورزش در کشور صرفاً در دانشگاه شکل نمی‌گیرد؛ بلکه در فرهنگ کل کشور است که شکل‌گرفته است اما باید به‌عنوان متولیان ورزش دانشجویی در این عرصه گام‌های مؤثر بیشتری برداریم. البته در این جلسه آموزش‌وپرورش نقش بیشتری دارند.



اکنون از نقص‌هایی که در آموزش‌وپرورش وجود دارد؛ والدین فرزندان خود را در کلاس‌های تقویتی زبان انگلیسی، ریاضی، موسیقی و... ثبت‌نام می‌کنند که در این میان ورزش از دیگر کلاس‌ها اهمیت بیشتری برخوردار است.


اگر فرهنگ ورزش و فعالیت بدنی در آموزش‌وپرورش به‌خوبی شکل بگیرد؛ دانشجو به‌محض ورود به دانشگاه سراغ سالن‌های ورزشی و فعالیت‌های ورزشی می‌رود. لازم است یک تغییر رویکرد اساسی در حوزه ورزش در آموزش‌وپرورش شکل بگیرد.


فعالیت ورزشی، امتیازی برای ارتقای اساتید


تنها نباید نوشتن مقاله برای آن‌ها امتیاز نداشته باشد بلکه فعالیت‌های ورزشی نیز در ارتقا اساتید نقش داشته باشد. در همین راستا در آموزش عالی برای میل بیشتر اساتید و دانشجویان به ورزش، ماده یک آیین‌نامه ترفیع اساتید به فعالیت‌های فرهنگی اجتماعی و تقویتی و چند نقطه اشاره دارد که ما فعالیت‌های ورزشی را در شورای عالی فرهنگی به آن اضافه کردیم.


با توجه به این آیین‌نامه زمانی که هیئت‌علمی دانشگاه‌ها به سالن‌های ورزشی و فعالیت‌های ورزشی مراجعه کند نیز برای آن‌ها یک امتیاز محسوب می‌شود. 


در حوزه فعالیت‌های بدنی دانشجویان اساتید بسیار نقش دارند؛ زیرا زمانی که حجم زیادی از تکالیف و درس به دانشجو واگذار می‌شود دیگر دانشجو وقتی برای ورزش ندارد!


 ‌انتهای پیام/4084/


انتهای پیام/

ارسال نظر