صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۳:۰۸ - ۳۰ آبان ۱۳۹۴

تازه‌ترین اخبار از طرح دریافت کارمزد تراکنش کارتخوان‌ها

مدیر اداره نظام‌های پرداخت بانک مرکزی با بیان اینکه منتظر فراهم شدن فضا برای دریافت کارمزد از کارتخوان‌ها هستیم، گفت: با برقرای اتصالات بین‌المللی یقینا شبکه‌هایی مانند مستر و ویزا مبالغ بالایی را به عنوان کارمزد اخذ خواهند کرد و مردم باید این آمادگی را داشته باشند که باید برای دریافت خدمات و سرویس‌های بانکی هزینه بپردازند.
کد خبر : 50937

داوود محمدبیگی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه اقتصادی آنا با تاکید بر اینکه بانک مرکزی هیچ نفعی از افزایش یا کاهش این کارمزد نمی‌برد، افزود: تنها موضع و نگرانی بانک‌ مرکزی درباره رفتار مردم است که اگر زمانی شبکه‌هایی مانند ویزا و مستر پس از ورود به شبکه بانکی کشور ترمینال خود را بر روی میز پذیرنده قرار دادند، یقینا کارمزدهایی با مبالغ بالا دریافت خواهند کرد.


وی با بیان اینکه این شبکه‌ها به هیچ عنوان خدمات رایگان به پذیرندگان ما ارائه نمی‌دهند، تصریح کرد: بر خلاف اینکه بانک مرکزی و شبکه بانکی معتقدند باید برای سیستم‌های ارائه شده در حوزه پرداخت و خدمات بانکی کارمزد اخذ شود، اما متاسفانه سال گذشته این امر با مقاومت‌هایی روبه‌رو شد.


اگر زمانی شبکه‌هایی مانند ویزا و مستر پس از ورود به شبکه بانکی کشور ترمینال خود را بر روی میز پذیرنده قرار دادند یقینا کارمزدهایی با مبالغ بالا دریافت خواهند کرد

محمدبیگی ادامه داد: علت این مقاومت نیز این بود که فرهنگ لازم در زمینه دریافت خدمات بانکی در کشور وجود ندارد. هنوز هم اکثر مردم تصور می‌کنند که می‌توانند سرویس‌های بانکی را به صورت رایگان دریافت کنند.


مدیر اداره نظام‌های پرداخت بانک مرکزی با تاکید بر اینکه فرهنگ اشتباه دریافت خدمات رایگان از بانک‌ها در اثر رقابت‌های ناصحیح بانک‌ها طی سالیان گذشته ایجاد شده است، اضافه کرد: موضوع دریافت کارمزد از کارت‌خوان‌ها قرار بود در شورای پول و اعتبار مطرح شود که پس از طرح، تصمیم‌گیری درباره آن مجددا به بانک مرکزی تفیذ شد.


وی با تاکید بر اینکه باید برای بخش کارمزد سیاستی اتخاذ شود که هم منافع پذیرندگان هم منافع مشتریان رعایت شود، بیان کرد: با توجه به اینکه اکنون پذیرنگان آمادگی لازم برای پرداخت کارمزد را ندارند، بنابراین معتقدیم این کار باید گام به گام انجام شود.


هنوز هم اکثر مردم تصور می‌کنند که می‌توانند سرویس‌های بانکی را به صورت رایگان دریافت کنند

محمدبیگی تاکید کرد: بانک مرکزی باید با بازگو کردن مزایای اخذ کارمزد برای پذیرندگان و مشتریان در این زمینه فرهنگ‌سازی کند، چرا که این امر موجب بهبود کارایی شبکه و کاهش هزینه‌های بانک‌ها خواهد شد.


وی با بیان اینکه کاهش هزینه‌های بانک‌ها بستر ارائه آسان‌تر تسهیلات به مشتریان مانند تسهیلات خرد را فراهم می‌کند، عنوان کرد: اکنون امکان اخذ کارمزد را داریم اما برای اجرای آن باید منتظر آماده شدن فضا باشیم. معتقدیم که با توافقات هسته‌ای و آمدن شرکت‌هایی مانند ویزا، مستر و همچنین اتصال شبکه بانکی کشور به سوئیفت‌ بین‌المللی فرهنگ پرداخت هزینه در ازای دریافت خدمات بانکی منتقل خواهد شد.


مدیر اداره نظام‌های پرداخت بانک مرکزی با بیان اینکه پس از اطلاع‌رسانی و فرهنگ‌سازی قطعا اقدامات لازم برای پیاده‌سازی سیاست اخذ کارمزد در شبکه بانکی صورت می‌گیرد، گفت: اموری که به تغییر رفتار مشتریان باز می‌گردد، عموما مباحث زمان‌بری است و شاید بانک مرکزی باید 6 ماه تا یک‌سال برای فرهنگ‌سازی این سیاست کار کند.


وی با بیان اینکه اکنون بانک‌مرکزی در این زمینه با بانک‌ها وارد مذاکره شده است، افزود: برجام موجب رونق صنعت توریسم کشور خواهد شد و یقینا پذیرندگان کارتخوان‌ها نیز با این موج مواجه خواهند شد، بنابراین باید آمادگی چنین موضوعی را داشته باشند.


محمدبیگی با بیان اینکه بانک‌ها منافع اصلی را از اخذ کارمزدها می‌برند، ادامه داد: این موضوع موجب کاهش هزینه‌های بانک‌ها خواهد شد، بنابراین باید در این حوزه وارد شوند.


به گفته وی، باید برای اجرای این سیاست علاوه بر فرهنگ‌سازی، انسجامی در مجموعه نظام بانکی کشور نیز ایجاد شود و بانک‌ها هم به این نقطه برسند که اجرای سیاست اخذ کارمزد از پذیرندگان کارتخوان‌ها ضروری است.


بانک‌ها منافع اصلی را از اخذ کارمزدها می‌برند، ادامه داد و اخذ کارمز از کارتخوان‌ها موجب کاهش هزینه‌های بانک‌ها خواهد شد

این مقام مسئول درباره میزان این کارمزدها اظهار کرد: برای تعیین مبلغ کارمزدها کارگروهی در بانک مرکزی تشکیل شده که به همراه بانک‌ها قیمت تمام شده تراکنش‌ها را محاسبه می‌کنند. اکنون گفتن مبلغ کار آسانی نیست و باید پس از اتمام ارزیابی این کارگروه، مبلغ نهایی را اعلام کرد.


محمدبیگی با تاکید بر اینکه اعلام هر مبلغی اکنون می‌تواند تبعاتی را به همراه داشته باشد، گفت: بر اساس بررسی‌های صورت گرفته ممکن است مبلغ این کارمزد در سرویس‌های مختلف متفاوت باشد. به طور مثال در حوزه پیامک‌ها برخی بانک‌ها برای ارسال آن به مشتریان طی یک سال مبلغ 5 هزار تومان را اخذ می‌کنند.


مدیر اداره نظام‌های پرداخت بانک مرکزی با تاکید بر اینکه نتیجه بررسی‌های این کارگروه تا پایان امسال بسیاری از موارد را مشخص خواهد کرد، عنوان کرد: موضوع دیگری که بانک مرکزی تا پایان امسال آن را دنبال می‌کند، بحث اتصالات بین‌المللی است که بر روی موضوع کارمزد تاثیر خواهد گذاشت.


انتهای پیام/

ارسال نظر