صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۱:۴۸ - ۳۰ آبان ۱۳۹۴

ریاست نخستین زن اماراتی بر مجلس؛ تغییری کوچک در سهم ناچیز زنان در قدرت سیاسی جهان عرب

«صدای آلمان» در گزارشی نوشت: سهم زنان در قدرت سیاسی امارات ناچیز است اما گام‌هایی آرام برای تغییر برداشته می‌شود.
کد خبر : 50868

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا، در این گزارش آمده است: «امل قبیسی» نخستین زنی است که به ریاست مجلس مشورتی امارات متحده عربی انتخاب می‌شود.او که ۴۵ سال دارد، تنها زنی بود که خود را برای ریاست مجلس نامزد کرد.


وی در دانشگاه «شفیلد» انگلیس درس خوانده و پایان‌نامه دکتری خود را درباره معماری تاریخی امارات نوشته است.


قبیسی در همین زمینه با یونسکو همکاری داشت و در دانشگاه معماری امارات متحده عربی نیز تدریس می‌کند.


به گزارش صدای آلمان، انتخاب یک زن به عنوان رئیس مجلس در یک کشور عربی، اتفاقی معمولی نیست و در رسانه‌های غربی مورد توجه قرار گرفته است. با این همه، برخی می‌پرسند آیا ریاست یک زن در مجلسی که فقط نقش مشورتی دارد، چیزی را در یک جامعه به‌شدت سنتی و مذهبی به نفع زنان تغییر می‌دهد؟


مردم، نیمی از اعضای مجلس تازه امارات را انتخابی کرده‌اند یعنی ۲۰ نماینده از ۴۰ نفر عضو مجلس، منتخب ۲۲۰ هزار شهروند‌اند.


از نه زن نماینده مجلس، هشت نفر انتصابی‌اند و فقط یک نفر از سوی مردم انتخاب شده است. به عبارتی این زنان از بالا و در راستای اصلاحاتی آهسته به سوی دموکراسی انتخاب شده‌اند.


این رسانه غربی تاکید می‌کند «قبیسی تنها زنی بود که سال ۲۰۰۶ میلادی به شکل انتخابی به مجلس راه یافت. انتخاب‌کنندگان او شمار کوچکی از مردان بودند. در 10 سال اخیر نیز نام او همواره در میان 10 نفر نخست زنان قدرتمند دنیای عرب قرار داشته است».


مقدمات یک دموکراسی پارلمانی


به نوشته صدای آلمان، امل قبیسی نمونه یک زن از قشر نخبگان جامعه امارات است و نماینده مجلسی از نخبگان. این مجلس با دموکراسی پارلمانی شباهتی ندارد اما می‌تواند پیش درآمد آن باشد.


معنای حضور در یک مجلس مشورتی این نیست که این نمایندگان نمی‌توانند هیچ نظری بدهند یا هیچ قدرتی ندارند و فقط بله‌گوی دولت‌اند. مجلس مشورتی گرچه نمی‌تواند دخالتی در سیاست‌‌های دولت داشته باشد، می‌تواند وزرا را به پاسخگویی بکشاند.


اصلاحات در امارات متحده عربی به آهستگی و از بالا صورت می‌گیرد و نه با فشار از پایین. انتخاب امل قبیسی هم یک گام در این مسیر است. در این کشور زنان ثروثمند بسیاری در امور اقتصادی فعالند و بخشی از سرمایه‌ امارات در دست ‌آنان است. این زنان به بازار کار هجوم برده‌اند و به دنبال مشاغلی‌اند که مانند وکالت تا پیش از این برای آنان معمول نبود.


این رسانه غربی تاکید می‌کند: «انتخاب یک زن در این کشور به عنوان رئیس مجلس، اهمیت نمادین بالایی دارد».


همزمان، مطالبی در رسانه‌ها منتشر شده که هدایت‌کننده اذهان عمومی است. به عنوان نمونه: «حضور زنان در رهبری شورای همکاری خلیج فارس نیازمند حمایت ماست». این تیترها برای لایه‌های سنتی این جامعه که بخشی از آن را تشکیل می‌دهند، هراس‌‌آور است.


به باور گزارشگر صدای آلمان، حضور زنانی مانند امل قبیسی با سابقه قابل‌توجهی از فعالیت‌های آکادمیک و سیاسی قدمی بزرگ در سهیم شدن زنان در قدرت در جامعه کشورهای عربی خلیج فارس است.


انتهای پیام/

ارسال نظر