حضور اورژانس در مترو/ ۷۵ درصد بیماران کرونا توسط اورژانس به بیمارستان منتقل شدند
به گزارش خبرنگار بهداشت و درمان گروه اجتماعی خبرگزاری آنا، پیرحسین کولیوند ظهر امروز در نشست خبری ویدئو کنفرانس که در وزارت بهداشت برگزار شد درباره تأثیر تحریمها بر خدمات سازمان اورژانس اظهار کرد: هرچند اکنون هم ممکن است به آمبولانس نیازمند باشیم، اما با توجه به تأمین آمبولانسها در چند سال گذشته که گشایشی اتفاق افتاده بود، در حال حاضر خدمات را با سرعت مناسبی ارائه میدهیم و زمان رسیدن ما به مددجو کاهش یافته است. نسبت به سال گذشته تقریباً ۴۰ درصد خدمات را افزایش دادیم و زمان حضور کاهش یافته است. قبلاً ۳۸ دقیقه بود که الان کمتر از ۱۴ دقیقه است.
وی افزود: اکنون در اورژانس هوایی ۴۵ بالگرد داریم که خدمات قابلتوجهی ارائه داده است. در سازمان بهداشت جهانی که قبلاً در حوادث ترافیکی جزو کشورهای گروه هشتم جهان بودیم، اکنون جزو کشورهای گروه الف هستیم و با کشورهایی مثل آلمان و فرانسه و انگلستان مقایسه میشویم.
رئیس سازمان اورژانس کشور در پاسخ به سؤال دیگر خبرنگار سلامت ایرنا درباره اجرای قانون بهرهوری در این سازمان بیان کرد: شبهاتی درزمینهٔ قانون بهرهوری قبلاً وجود داشت که با حضور در دیوان عدالت حل شد و همکارانی که دستورالعمل اجرای قانون بهرهوری را اجرایی میکند، برای آنها انجام میشود. شبههای از زمان شروع آن وجود داشت که در حال انجام هستیم. اینکه همکاران ما جزو گروه بالینی هستند شکی نیست و از این موضوع کاملاً دفاع میکنیم. بودجهای که باید برای این کار اختصاص داده شود باید توسط سازمان برنامهوبودجه در نظر گرفته شود که در حال پیگیری آن هستیم.
وی ادامه داد: در برخی موارد که از چه زمانی مشمول کارکنان میشود شاید شبهاتی وجود داشته باشد. اینطور نیست که قانونی بر زمینمانده باشد و همه ما تابع قانون هستیم.
کولیوند درباره تمهیدات سازمان اورژانس کشور برای برگزاری کنکور سراسری اظهار کرد: برای برگزاری کنکور سراسری با هماهنگی معاونت بهداشت آماده هستیم و پروتکلهای آمادهشده نیز اجرایی میشود. سازمان اورژانس کشور هیچوقت خود را جدا از سایر همکاران نمیداند و در کنار داوطلبان کنکور هستیم.
رئیس سازمان اورژانس کشور بیان کرد: برای مراسم محرم نیز بر اساس هرچه پروتکلهای بهداشتی و درمانی بوده، اقدام خواهد شد و در کنار مردم خواهیم بود و خدمات را گستردهتر خواهیم کرد. ضمن اینکه نشانهای از ماه محرم را در آمبولانسها خواهیم داشت که بهنوعی در این عزاداریها شریک هستیم. ممکن است وزارت کشور یا وزارت ارشاد یا سازمان تبلیغات اسلامی تمهیداتی داشته باشد که ما عین مصوبات ستاد ملی مقابله با کرونا را رعایت میکنیم.
وی درباره اورژانس ریلی اظهار کرد: آمبولانس ریلی یکی از آرزوهای ما بود که با کمک وزیر راه و شهرسازی و حمایت مدیرعامل راهآهن قرار بر این شد که ۳۰ واگن را بهصورت آمبولانس ریلی داشته باشیم و سپس دو بیمارستان برای ریل آمبولانس تجهیز شوند که اولین مورد در عید غدیر بهرهبرداری شد. این آمبولانسها به لوکوموتیوها متصل میشوند. آموزش خدمات در واگنها نیز انجام میشود تا کمکهای اولیه و خود امدادی و دگر امدادی و درخواست امداد از سامانه ۱۱۵ نیز انجام شود.
کولیوند افزود: حتماً دو بیمارستان ریلی را هم در کشور راهاندازی میکنیم و اگر این ۳۰ ریل راهاندازی شود تمام خطوط را پوشش خواهد داد.
کولیوند گفت: سازمان اورژانس کشور از ابتدای شیوع ویروس کرونا برنامهریزیهایی در این زمینه انجام داده و وارد عملیات شد. برنامهریزی دقیقی برای مواجهه با این بیماری از طرف اورژانس انجام و آموزشهای لازم به کارکنان ارائه شد. از ابتدا دچار شتابزدگی و عجله نشده و بهصورت دقیق کارهای فوریتهای پزشکی را انجام دادیم. انتقال دانشجویان ایرانی از چین توسط سازمان اورژانس کشور و قرنطینه این دانشجویان برای ۱۴ روز انجام شد. ارائه خدمات فوریتهای پزشکی برای بیمارانی که با ویروس کرونا مواجه شده بودند نیز توسط گروه عملیات ویژه اورژانس انجام شد. این گروه از دو سال قبل شکل گرفت که یک گروه بینالمللی محسوب میشود و در سراسر کشور حضور دارند. این گروه عملیات ویژه برای خدمترسانی در زمانهایی مثل سیل و زلزله و طوفان و بیماریهایی مثل کرونا ایجادشده و تجهیزات کافی و لازم هم برای این گروه فراهم شده است.
وی ادامه داد: در طول این دوران با تماسهای چهار برابری با دیسپچها مواجه شدیم. بهسرعت طبقه همکف سازمان اورژانس را تبدیل به یک مرکز تلفن برای کرونا کردیم و همکاران ما بهصورت داوطلب در این مرکز حاضرشده و پاسخگویی به سؤالات هم در این مرکز انجام شد. هنوز این مرکز در حال خدمترسانی به افرادی است که نیازمند کمک هستند. یکی از اقدامات دیگر سازمان اورژانس کشور، ارسال تجهیزات و لوازم حفاظت فردی به دانشگاههای علوم پزشکی بود.
رئیس سازمان اورژانس کشور افزود: شاید بسیاری از افراد برای دریافت خدمات به بیمارستانها مراجعه نکنند، اما خدمات فوریتهای پزشکی کاهش پیدا نکرده و این خدمات با دقت بالا ارائه میشود. رضایتمندی مردم دلیل بر ارائه خدمات مناسب توسط سازمان اورژانس است. در بحران کرونا نیز سعی و تلاش ما این بود که به بقیه سازمانها که به کمک نیاز داشتند هم کمک کنیم. بعد از گذشت شش ماه همکاران ما هنوز در آمادهباش هستند و ۴ نفر از همکاران ما به شهادت رسیده و ۱۹۰۰ نفر از همکاران ما در اورژانس به ویروس کرونا مبتلا شدند.
کولیوند بیان کرد: در همین بازه زمانی ۱۱۵ پروژه جدید افتتاح شد که یکی از آن موارد راهاندازی اورژانس ریلی بود که برای اولین بار در کشور اتفاق افتاد.
وی گفت: برای کرونا از گروه عملیات ویژه استفاده میشود که تجهیز شدهاند. درنتیجه تأثیری بر کاهش ارائه خدمت به سایر مردم نداشته است. اگر بررسی میدانی انجام دهید، مشاهده میشود که میزان رضایتمندی مردم از اورژانس ۱۱۵ افزایشیافته و تقدیر و تشکر از سامانه ۱۹۰ خیلی بیشتر از شکایتها و انتقادها است. یعنی تعداد شکایتها و انتقادها برای اورژانس ۱۱۵ بسیار کاهش یافته است.
وی بیان کرد: خدمات اورژانس در همه سطوح برای مردم رایگان است و تنها جایی که ارائه خدمات رایگان را بدون منت ادامه میدهد، سازمان اورژانس است. همزمان با اقداماتی که انجام میدهیم سامانه ۱۱۵ به متخصصان حاضر در دیسپچ متصل میشود تا خدمات درمانی از همان محل تا تحویل بیمار به بیمارستان انجام شود.
رئیس سازمان اورژانس کشور در پاسخ به سؤالی درباره افزایش نیروی انسانی در این سازمان گفت: در حال حاضر هم نیروهای اورژانس کم است. در استخدامهای جدید نیز وزارت بهداشت نظر ویژهای به اورژانس دارد و از مجوز استخدام سه هزار نفر، ۵۰۰ نفر برای فوریتهای پزشکی در نظر گرفتهشده و ۳۵۰ نفر نیز بهصورت قراردادی جذب میشوند و از هفت هزار نفر بعدی هم تعداد قابلتوجهی به اورژانس ۱۱۵ اختصاص دادهشده است.
وی ادامه داد: البته همچنان به دنبال جذب نیروی انسانی هستیم. در حال حاضر ۳۰ درصد دانشجویان که از ترم قبل وارد دانشگاه شدند از خواهران هستند.
کولیوند گفت: در آموزش عمومی خوب کار کردیم. بهطور مثال در دو سال گذشته برای چهارشنبهسوری توانستیم ۶۵ درصد مصدومان چهارشنبه آخر سال را کم کنیم. با وزیر آموزشوپرورش نیز هماهنگیهایی انجامشده که در کتابهای درسی مطالب امداد خواهی و خود امدادی و دگر امدادی را آموزش بدهیم.
وی ادامه داد: با حضور پررنگ گروه آموزشی ما در مدارس این اقدامات انجام خواهد شد و درعینحال از فضای مجازی هم میتوانیم کمک بگیریم. این موارد هم میتواند از حوادث پیشگیری کرده و جانها را نجات بدهد.
رئیس سازمان اورژانس کشور اظهار کرد: برای تختهای بیمارستانی اورژانس تمهیدات خاصی اندیشیده شده و جمهوری اسلامی ایران یکی از کشورهایی است که توانسته خدمات گستردهای را به بیماران کرونایی ارائه بدهد. ۷۵ درصد بیماران مبتلا به کرونا توسط اورژانس به بیمارستانها منتقلشده و صد در صد این بیماران که بین بیمارستانها منتقلشدهاند هم توسط اورژانس انتقال پیدا کردهاند. تاکنون کمبود تخت گزارش نشده و معاونت درمان در این زمینه برنامهریزی کرده است.
وی افزود: اضافه بر وظیفه ذاتی خود، برای این حوادث هم برنامهریزی میکنیم تا حضور داشته باشیم. هر جا با برنامهریزی عمل کردیم، عقب نیفتاده و دچار شتابزدگی نشدیم. با برنامهریزی دقیقتر میتوانیم خدمات بهتری را ارائه بدهیم. امروز با مسئولان معاونت بهداشت هم جلسهای داشتیم تا سناریوهای مختلف در فصلهای آینده را تعریف کرده و برنامهریزی کنیم.
کولیوند در پاسخ به سؤالی درباره حضور اورژانس در مترو گفت: چند سال است که در ایستگاه امام خمینی (ره) و صادقیه مستقر هستیم و هرجایی که مترو در اختیار ما بگذارد، پایگاه اورژانس را فعال میکنیم. رایزنیهایی با مترو برای راهاندازی پایگاههای جدید انجامشده است. شهرداری تهران هم همکاری خوبی با سازمان اورژانس دارد و ۳۲ پد بالگرد را برای اورژانس ایجاد کرده است.
وی ادامه داد: همچنین سولههای بحران هم در اختیار اورژانس قرار دادهشده است. در کنار آتشنشانها، پایگاه اورژانس هم وجود دارد و همراه با آتشنشانها، نیروهای اورژانس هم اعزام میشوند. در بسیاری مواقع ممکن است برای آتشنشانها اتفاقی بیفتد که ما پشتیبانی میکنیم.
وی در پاسخ به سؤالی درباره موتور آمبولانسها اظهار کرد: یکی از کارهای موفق سازمان اورژانس کشور، راهاندازی اورژانس موتوری بود که توانست خود را سریعتر به مددجو برساند. اورژانس موتوری به کاهش هزینهها و افزایش سرعت کمک کرد. این کار در تهران در ابتدا با ۳۳۰ دستگاه موتور آمبولانس آغاز شد. برای پوشش سایر شهرها، هزار دستگاه دیگر موتور آمبولانس هم خریداری شد و بهزودی به ناوگان اورژانس اضافه میشود. مردم حق بهترین خدمات را دارند و در انتخاب موتور هم این مراحل را انجام دادیم.
وی بیان کرد: اورژانس همچنان مزاحم تلفنی دارد و شاید این موضوع به فرهنگسازی نیاز داشته باشد. خواهش ما این است که در شرایط سخت کنونی که همکاران ما با تمام وجود کار میکنند، دیگر مزاحم تلفنی یک ظلم مضاعف است. دستگاههای دیگر هم ازلحاظ قانونی برای پیشگیری و پیگیری این مزاحمهای تلفنی با ما همکاری میکنند. بین ۲۵ تا ۳۰ درصد تلفنها با اورژانس، مزاحم است.
کولیوند در پاسخ به سؤالی درباره برگزاری مناسبتهایی مثل اربعین و محرم اظهار کرد: در این زمینه تابع تصمیمهای ستاد ملی کرونا هستیم. اگر ستاد اربعین تصمیمی را بگیرد، حتماً برنامهریزی داریم. در حال حاضر هم برای سناریوهای مختلف برنامهریزی کردیم. اگر مراسم اربعین برگزار شود، بر اساس پروتکلها اقدام خواهیم کرد. اینطور نیست که عقب بیفتیم یا کمکاری کنیم. وظیفه ذاتی ما فوریتهای پزشکی است و پشتیبانی این مراسم هم جزئی از خدمات ما محسوب میشود.
رئیس سازمان اورژانس کشور در پاسخ به سؤالی درباره خرید موتور برای موتور آمبولانسها گفت: هنوز موتور آمبولانس تولید داخل که خدمات ما را پوشش بدهد نداریم. البته با تولیدکنندگانی مذاکره کردیم. حتی در تولید آمبولانس هم همینطور است و هیچکدام از خودروسازان نتوانستهاند آمبولانس تولید کنند. یک سال است که با تولیدکنندگان برای ساخت اتوبوس آمبولانس مذاکره میکنیم تا از توانمندی خودمان استفاده کنیم.
انتهای پیام/4148
انتهای پیام/