صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
آنا گزارش می‌دهد؛

وقتی فرهنگ کرونایی در شهر زیر زمینی عقب ماند

اهميت اطلاع‎رساني و فعاليت‎های فرهنگي در مترو به عنوان یک رسانه پرمخاطب بسيار زياد است اما در طول 7 ماه اخیر که خطر کرونا وجود دارد مدیریت فرهنگی مترو در زمینه آموزش شهروندان و فرهنگسازی در مقابله با کرونا اقدام تاثیر گذاری انجام نداده است.
کد خبر : 507963

گروه اجتماعی خبرگزاری آنا-امیرمحمد زندی؛ مترو وسیله‎‏ای است که این‌ روزها بنا به گفته كارشناسان حوزه حمل و نقل بیشترین مسافر را دارد و به نوعی پر مخاطب‌ترین  وسیله حمل و نقل در بین مردم است؛ لذا در شرایطی که مدارس و دانشگاه های پایتخت برای جلوگیری از انتشار هرچه بیشتر ویروس کرونا تعطیل شده است، هنوز جمعیت زیادی از مردم تهران به دلایل مختلف از جمله هزینه مقرون به صرفه و استفاده از خطوط مختلف، مترو را برای رسیدن به مقصد با تمام خطرات احتمالی آن انتخاب کرده اند.


کرونا آمد و فرهنگ‌سازی در مترو تعطیل شد!


حدود 7 ماه از ورود ویروس کرونا به کشور می‌گذرد و مهمترین راه‌کار برای در امان ماندن از این ویروس پیشگیری است که این موضوع لزوم فرهنگ سازی مناسب را چند برابر می‌کند اما متاسفانه اقدامات متروی تهران در زمینه فرهنگسازی نه تنها کافی نبوده است بلکه در برخی از مواقع تاثیرات عکسی نیز به همراه داشته به طوری که ناهیدخداکرمی عضو کمیسیون سلامت شورای شهر تهران برای پیشگیری از ابتلا مردم به کرونا در مترو تهران دست به دامن فرهنگ سازی شده و اظهار امیدواری کرده است که رسانه‌ها و صداوسیما با فرهنگ‌سازی به اجرای درست این مصوبه کمک کنند؛ نکته جالب اینجاست که کسی از معاونت فرهنگی متروی تهران در زمینه فرهنگ سازی هیچ انتظاری ندارد معاونتی که باید در خط مقدم فرهنگ سازی در مترو باشد!


                                   


ماسک بزنید اما خودمان نه


موضوع فرهنگ سازی در مترو یک دغدغه جدی برای مدیران این شرکت است که در این زمینه فرنوش نوبخت، مدیرعامل متروی تهران و حومه با اشاره به لزوم فرهنگسازی در مترو برای استفقاده از ماسک گفت:  برای استفاده صد درصدی مسافران از ماسک باید فرهنگ آن را در بین شهروندان و مسافران نهادینه کنیم ؛  این درحالی است که مترو تهران در زمینه فرهنگ سازی فقط به چند برچسب در واگن‌ها و چند پوستر و فیلم‌های آموزشی بی صدا اکتفا کرده است،  این درحالی است که مشاهدات میدانی خبرنگار آنا نشان می‌دهد که برخی از ماموران مترو نه تنها در زمینه استفاده از ماسک فرهنگسازی نکرده بلکه خودشان نیز ماسک نمی‌زنند!


                          


بی نظمی ماسک فروشان در مترو


کاهش چشمگیر فعالیت‌های آموزش شهروندي و فرهنگ‌سازي در مترو خصوصا در چنین زمان مهمی می‌تواند ضربه جبران نا پذیری به شهر تهران وارد کند،  مسئله‌ای که خیلی مهم است و هر شهروندی می‌توانست در مترو آموزش لازم را در زمینه مقابله با کرونا ببیند اما  شهروندان حتی در ورودی ‌های مترو‌هم شاهد یک بی نظمی و عدم فرهنگ سازی مناسب هستند،  برای مثال اگر به یکی از ایستگاه‌های مترو شهر سری بزنید متوجه می‌شوید نفراتی هستند که خیلی بی سلیقه و فقط بر روی یک میز ساده اقدام به فروش ماسک می‌کنند که غالباً اقدام به توزیع ماسک‌های بی‌کیفیت در ایستگاه‌ها می کنند؛ لذا  به نظر می‌رسد اگر بنا به فرهنگ سازی مناسب در مترو است ابتدا باید از ورودی هر ایستگاه آغاز شود.


احداث یک کتابخانه با چاشنی کرونا


با توجه به دستور العمل ستاد ملی مقابله با کرونا در کشور در مورد عدم هرگونه تجمع در فضاهای باز و بسته که حتی بسیاری از مراسمات مذهبی را تعطیل کرد؛ اما مترو تهران در یک اقدام تاریخی و بی سابقه دو روز پیش اقدام به افتتاح یک کتابخانه در یکی از ایستگاه‌های خود کرد که جای تامل و افسوس دارد؛  در این مراسم تعداد زیادی از افراد بدون رعایت فاصله گذاری اجتماعی در کنار هم حضور دارند که این موضوع خطر گسترش ویروس کرونا را چند برابر کرده است،  موضوعی که بسیاری از فعالان فرهنگی،  رسانه‌ای و کارشناسان شهری را ناراحت کرده و باعث نارضایتی‌هایی شده است.


                           


وقتی معاونت فرهنگی مترو خواب است


متاسفانه در برخی از خطوط همچون خط ۳ زمان‎بندی به صورت هر 10 تا 15 دقیقه است، این تاخیر و طولانی بودن زمان سوار شدن باعث افزایش حجم مسافر در ایستگاه‎های اولیه شده و علاوه بر طولانی بودن زمان باعث پرخاشگری، ناراحتی، فشارهای روحی و روانی و نارضایتی مسافران می‎شود. همین نارضایتی باعث خواهد شد، مسافران اهمیتی به فرهنگ مترو نداشته و تنها تلاششان را صرف سوار شدن و جا نماندن از قطار کنند. درست است که افزایش تعداد قطارها به معاونت فرهنگی ارتباطی ندارد اما قطعا تاثیر خودش را بر آنچه که این معاونت در تلاش است که به ثمر نشاند خواهد داشت. لذا اگر مدیران مترو قصد دارند با هزینه‎های میلیاردی فرهنگ مترو و اخلاق اسلامی و مبانی ایرانی، دینی و قرآنی را  بنا به گفته خودشان تبلیغ و ترویج کنند، ابتدا باید ستون‎های آن فرهنگ را بنا کنند.



مترو رسانه پرمخاطبي است


مترو رسانه پرمخاطبي است كه اهميت اطلاع‎رساني و فعاليت‎های فرهنگي در آن بسيار زياد است بنابراين بايد خلاقيت و نوآوري در انجام فعاليت‏‎هاي آن به كار گرفته شود. باید بدانیم که انجام كار فرهنگي نبايد مرعوب فضاهای روشنفكری غرب باشد و تقويت اتاق‎هاي فكر حرفه‎اي و بهره‎مندي از ايده‎هاي جذاب و جديد مي‎تواند در پيشبرد فعاليت‎هاي فرهنگي بسيار موثر باشد. مناسبت‌ها ظرفي براي انتقال پيام است و نبايد تبديل به هدف ‌شود و از انجام کارهاي پرهزينه، تکراري، همايشي و نمايشي باید پرهيز شود.


کلام آخر


اینکه چقدر این اقدامات توانسته‌ است فرهنگ و شاخه‌های آن از جمله، سبک‌ زندگی اسلامی، اخلاق شهروندی و مبانی قرآنی را تبیین کند مسئله‌ای است که در کنار سایر اقدامات این شهر زیر زمینی باید بررسی شود. در مواقعی دیده شده که حجم تبلیغات فرهنگی بسیار بود، اما آنچه که باید را به درستی القا نکرده است.  


انتهای پیام/4148


انتهای پیام/

ارسال نظر