صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۱:۴۶ - ۲۲ مرداد ۱۳۹۹
آنا بررسی می‌کند؛

مزایا و معایب طرح جدید مجلس برای سهمیه‌بندی بنزین/ سرنوشت مبهم میزان سهمیه بنزین برای هر شخص

طرح مجلس برای اختصاص سهمیه بنزین به هر فرد هنوز تا اجرا فاصله زیادی دارد و این طرح برای تبدیل شدن به قانون نیازمند بررسی بیشتر است. اجرای این طرح از طرفی که مزایای بسیاری دارد؛ اما معایب جدی نیز دارد.
کد خبر : 507617

به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی خبرگزاری آنا، اختصاص سهمیه بنزین به یک فرد یکی از طرح‌هایی است که در کمیسیون انرژی مجلس توسط برخی از نمایندگان این کمیسیون از جمله مالک شریعتی نیاسر، نماینده مردم تهران مطرح شده که قرار است به جای اختصاص بنزین به هر خودرو، از طریق کد ملی هر فرد سهمیه افراد اختصاص پیدا کند. طبق گفته شریعتی‌ نیاسر بر اساس این طرح پیشنهاد شده سهمیه بنزین به جای خودرو به افراد اختصاص می‌یابد که طبق آن به هر فرد ماهیانه 20 لیتر بنزین تعلق خواهد گرفت.


یکی دیگر از جزئیات طرح نمایندگان کمیسیون انرژی برای اصلاح سهمیه‌بندی بنزین راه‌اندازی سامانه‌ای است تا دارندگان سهمیه بنزین بتوانند نسبت به خرید و فروش سهمیه خود اقدام کنند. همچنین سهمیه هر فرد در کارت بانکی شارژ خواهد شد تا حتی افرادی که خودرو ندارند بتوانند کالا خریداری کنند.


چرا طرح جدید مجلس نسبت به طرح فعلی مزیت دارد؟


اصلی‌ترین استدلالی که طراحان طرح اختصاص سهمیه به افراد آن را بیان می‌کنند، افزایش عدالت در توزیع یارانه بنزین است زیرا آن‌ها معتقدند در شرایط فعلی اقشار پرمصرف از یارانه بیشتری استفاده می‌کنند و افرادی که فاقد خودرو هستند از یارانه بنزین منتفع نمی‌شوند.


این طرح در گذشته نیز چندین بار توسط مرکز پژوهش‌های مجلس مطرح شده بود و به‌عنوان راهکاری برای بهبود روش فعلی سهمیه‌بندی بنزین مطرح شد. طبق این طرح قیمت بنزین افزایش می‌یابد و در مقابل به هر ایرانی 30 لیتر بنزین اختصاص خواهد یافت و به صورت کارت اعتباری به افراد تخصیص می‌یابد که این اعتبار تنها در پمپ‌بنزین، پرداخت قبوض و همچنین کرایه حمل و نقل درون‌شهری قابل استفاده بود. همچنین در صورت باقی ماندن اعتبار در پایان ماه، خرید کالاهای ایرانی نیز امکان‌پذیر خواهد بود.


مرکز پژوهش‌های مجلس تأمین کسری یارانه نقدی برای 85 میلیون نفر، کاهش مصرف بنزین و کاهش یارانه ضمنی بنزین و مقابله با قاچاق سوخت را به‌عنوان مزیت‌های این طرح و افزایش نسبی تورم، کاهش رفاه طبقه متوسط شهری، وابسته کردن قیمت انرژی به نرخ بی‌ثبات ارز، از معایب اصلی اختصاص بنزین به افراد بیان کرده است.


با این حال طرح مجلس هنوز تا اجرا طرح فاصله زیادی دارد و این طرح برای تبدیل شدن به قانون نیازمند بررسی بیشتر است. اجرای این طرح از طرفی مزایای بسیاری دارد؛ اما معایبی جدی نیز دارد؛ به‌عنوان مثال راه‌اندازی سامانه خرید و فروش بنزین و قیمت‌گذاری آن و همچنین خرید صرف کالاهای ایرانی یکی از موضوعاتی است که اجرای این طرح را می‌تواند با چالش‌های جدی روبرو سازد.


تاکنون دولت اظهار نظر رسمی نسبت به چنین طرحی نداشته؛ اما به نظر می‌رسد با توجه به وجود این طرح در زمان اجرای سهمیه‌بندی در آذر 98 و بی‌اعتنایی دولت نسبت به این طرح، در حال حاضر نیز با اختصاص سهمیه به هر فرد مخالفت خواهد کرد.


انتهای پیام/4141/پ


انتهای پیام/

ارسال نظر