صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

ورزش

سلامت

پژوهش

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

علم +

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۶:۱۹ - ۰۴ اسفند ۱۳۹۳

عبدالله: حضور گروه داعش در افغانستان زنگ خطر را به صدا دراورده است

در حالی‌که گفت‌وگو های صلح با طالبان مردم افغانستان را به آینده امیدوار کرده است رئیس اجرائی دولت حضور گروه داعش در این کشور را به عنوان زنگ خطر جدید کشور توصیف کرد.
کد خبر : 5073

به‌گزارش خبرنگار گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا، «عبدالله عبدالله» رئیس اجرایی افغانستان هر چند اخبار گسترش گروه داعش در بسیاری از موارد را مبالغه آمیز می‌داند، ولی تاکید می‌کند که این خطر در بسیاری موارد دست‌کم گرفته شده است.


براساس این گزارش، «عبدالله» با بیان اینکه مردم و نهادهای امنیتی کشور باید از اینکه حکومت افغانستان با چه واقعیت‌هایی روبه‌رو است آگاه باشند، گفت: درباره داعش به صورت متمرکز صحبت می‌کنیم زیرا بعضاً بسیار مبالغه‌آمیز درباره این خطر صحبت می‌شود.


افغانستان در حالی گروه داعش را برای مردم افغانستان «خطر» می‌داند که نشانه‌هایی از وجود این گروه در بخش‌هایی از افغانستان گزارش شده است. کشته شدن «ملا عبدالرئوف خادم» یکی از سرکرده‌های داعش در ولایت هلمند، بازداشت سخنگوی آنان در ولایت غزنی و آتش زدن مسجدی در ولایت «لوگر» به وسیله گروه داعش که برخی مقام‌های این ولایت نیز آن را تائید کرده‌اند نشانه‌ای از حضور این گروه در افغانستان است.


باوجود این، شماری از کارشناسان امنیتی، گروه داعش را پروژه‌ای فراتر از سیاست‌های پاکستان می‌دانند و هشدار می‌دهند که اگر افغانستان این موضوع را جدی نگیرد پیامدهای ناگواری به همراه خواهد داشت.


«هلال‌الدین هلال» یکی از کارشناسان امنیتی می‌گوید: امکان ندارد که گروه داعش از مرزهای شرق میانه به افغانستان وارد شود بلکه مافیای مواد مخدر و برخی از طالبان با داشتن حمایت فرامنطقه‌ای تلاش می‌کنند تا این گروه را در افغانستان ایجاد کنند.


وی با بیان اینکه افغانستان مکلف است تا گروه داعش را پیش از شکل‌گیری از میان بردارد، افزود: داعش پروسه‌ای جهانی است و به نظر می‌آید که هنوز نگرانی از تهدیدهای امنیتی و گرایش‌های افراطی در جامعه رواج دارد.


نگرانی از شکل‌گیری گروه داعش در بخش‌هایی از افغانستان در حالی مطرح می‌شود که پیشتر مقام‌های امنیتی این کشور اعلام کردند نیروهای امنیتی افغان برای سرکوب کردن هر گروه تخریبی و تروریستی آمادگی کامل دارند.


انتهای پیام/

برچسب ها: افغانستان داعش
ارسال نظر