صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۱:۱۳ - ۲۸ آبان ۱۳۹۴

قائم‌مقام بیمه مرکزی: جبران خسارت‌های حوادث طبیعی مستلزم همکاری سه جانبه دولت، بیمه و مردم است

قائم‌مقام رئیس‌کل بیمه مرکزی با تاکید بر اینکه از مجموع ۴۰ حادثه طبیعی شناخته شده در جهان امکان وقوع ۳۱ حادثه در ایران وجود دارد، گفت: می توان گفت ایران جزو ۱۰ کشور بلاخیز جهان است و کشور ما از نظر آمار وقوع حوادث طبیعی در مقام ششم جهانی قرار دارد.
کد خبر : 50649

به گزارش گروه اقتصادی آنا به نقل از اداره کل روابط عمومی بیمه مرکزی، پرویز خسروشاهی با تاکید بر اینکه در فاصله سال‌های ۱۹۷۰ تا ۲۰۱۳ بر اثر وقوع حوادث طبیعی در سطح جهان بیش از ۲۸۰۰ میلیارد دلار خسارت به بار آمده است، افزود: این میزان معادل ۱۶ درصد تولید ناخالص داخلی بزرگترین اقتصاد دنیاست.


وی تصریح کرد: در فاصله سال های ۱۹۹۴ تا ۲۰۱۳، نزدیک ۷۰ هزار مورد حادثه فاجعه آمیز در جهان روی داده که در نتیجه این حوادث ۱.۳۵ میلیون نفر جان خود را از دست داده‌اند.


قائم مقام رئیس کل بیمه مرکزی ادامه داد: کشور ما نیز یکی از کشورهایی است که همواره در معرض سوانح طبیعی مختلف مانند زلزله، سیل، طوفان و خشکسالی قرار داشته که باعث بروز خسارت های بسیاری شده است. بر اساس گزارش UNDP ایران در رتبه بالاترین مرگ و میر ناشی از بلایای طبیعی به خصوص زمین لرزه قرار دارد.


خسروشاهی تاکید کرد: طی ۲۵ سال گذشته در کشور ما ۱۲۵ مورد حادثه طبیعی روی داده است که در نتیجه آن ۷۳ هزار نفر کشته و ۱۴۵ هزار نفر زخمی شده‌اند و زندگی بیش از ۴۱ میلیون نفر تحت تاثیر قرار گرفته و حدود ۲۰ میلیارد دلار خسارت وارد آمده است.


وی یکی از ابزارهای مهم و مؤثر برای مدیریت تبعات بلایای طبیعی را که برای انسان و سرمایه‌های مادی وی کاربرد وسیعی دارد، بیمه دانست و گفت: بررسی روند سی ساله گذشته نشان می‌دهد که سهم صنعت بیمه در جبران خسارت‌های ناشی از این حوادث همواره رو به افزایش بوده به گونه‌ای که در دوره بیست ساله ۱۹۹۴ تا ۲۰۱۳ خسارت‌های تحت پوشش بیمه در جهان رشد متوسط سالانه ۶.۶ درصد را تجربه کرده است.


نقش موثر بیمه در افزایش کیفیت و مقاومت سازه‌ها


خسروشاهی یکی از کارکردهای بیمه در مواجهه با حوادث طبیعی را کنترل ریسک دانست و افزود: هدف از کنترل ریسک کاهش احتمال وقوع خطر و کاستن از میزان خسارت‌های احتمالی است. با کنترل ریسک فرآیند تولید سازه‌ها و سخت‌افزارهای خسارت‌ساز تحت نظارت و کنترل بیمه‌گر انجام می‌شود و از این طریق کیفیت و مقاومت آن ارتقا می‌یابد.


قائم مقام بیمه مرکزی گفت: اگرچه کنترل عوامل مؤثر بر وقوع خسارتها در حوادث طبیعی در اختیار بیمه گران نیست ولی آنها می توانند با کنترل ریسک بر شدت و وسعت خسارات ناشی ازحوادث غیرمترقبه تأثیرگذار باشند.


وی اظهار کرد: همچنین با وجود بیمه‌نامه و ارزیابی ریسک توسط بیمه‌گر، تولیدکنندگانی هم که محصولات سازه‌ای و سخت‌افزاری بی‌کیفیت و غیرمقاوم در برابر حوادث طبیعی تولید می‌کنند از بازار خارج خواهند شد، چرا که چنین تولید‌کنندگانی باید یا کار خود را بدرستی انجام دهند یا اینکه حق بیمه بسیار بالایی برای خرید بیمه‌نامه مسوولیت بپردازند.


خسروشاهی جبران خسارت‌ها و بازسازی موارد آسیب دیده و بازگرداندن وضعیت اموال و اشخاص آسیب دیده به حالت قبل از وقوع حادثه را از دیگر کارکردهای مهم بیمه دانست و تاکید کرد: اما روشن است که با توجه به دامنه و شدت خسارتهایی که در پی حوادث طبیعی ایجاد می‌شود، جبران این مهم به تنهایی از عهده بیمه‌ بر نخواهد آمد و برای مواجهه با این مشکل همکاری سه جانبه دولت، بیمه و مردم اجتناب‌ناپذیر است.


انتهای پیام/

برچسب ها: بیمه بیمه مرکزی
ارسال نظر