صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
در نشست خبری سریال «شاهرگ» مطرح شد؛

کنایه پاکدل به شبکه‌های ماهواره‌ای؛ فضای قبل انقلاب بهشت بود؟! اصلا هم اینطور نیست/ پیشنهاد عباس غزالی به مدیران سیما

بازیگر سریال «شاهرگ» گفت: گاهی در شبکه‌‎های ماهواره‌ای تصاویری از قبل انقلاب نمایش می‌دهند که انگار آن دوره بهشت بود؛در حالی که اصلا این طور نیست.
کد خبر : 506334

به گزارش خبرنگار رادیو و تلویزیون گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری آنا، نشست خبری سریال «شاهرگ» ساخته جلال اشکذری و تهیه‌کنندگی محمدرضا شفیعی ظهر امروز در ساختمان اداری سازمان صداوسیما برگزار شد.


در این نشست حسین پاکدل، از بازیگران سریال با گرامیداشت خاطره زنده‌یاد سیروس گرجستانی و خسرو سینایی گفت:  یاد می‎کنم از سیروس گرجستانی و خسرو سینایی و همچنین از شهدای بزرگوار صداوسیما که تعدادشان هم بسیار زیاد است. اگر امروز ما نشسته‌ایم در اینجا و از «شاهرگ» حرف می‌زنیم به برکت خون همین شهداست.


وی با بیان اینکه جنگ و انقلاب پدیده غریبی است، گفت: جنگ را عده‎ای دیده‌اند و عده‌‎ای شنیده‌اند؛ ماجراهای دهه شصت شامل وقایعی بود که منحصراً در زمان خودش قابل تحلیل است.  الان اگربخواهیم وقایع ان دوره را عین به عین بازسازی کنید از آنجا که خلوص و صداقت در آنها بسیار بود، شاید باز هم همین الان بگویند که ریاکاری است!


 صداقت و وارستگی مردان دهه شصت غیرقابل تقلید است


وی افزود: دلیلش این است که باورهای جامعه تغییر کرده است. تولید سریالی که بخواهد سال شصت را بازسازی کند بسیار سخت است. ما اگر گوشه‌ای از آن را منتقل کنیم بهره کافی را برده‌ایم. این صداقت و وارستگی غیرقابل تقلید است.



پاکدل همچنین اعتقاد داشت: گاهی در شبکه‌‎های ماهواره‌ای تصاویری از قبل انقلاب نمایش می‌دهند که انگار آن دوره بهشت بود. در حالی که اصلاً این طور نیست. در آن دوره هم مشکلات بسیار زیاد بود؛ فساد اقتصادی داشتیم و خیلی مشکلات دیگر. نکته‎‌ای که هست در آن دوره رسانه و فضای مجازی به این اندازه نداشتیم که بخواهد این موضوعات را افشا کند. برای تحلیل آنچه پیش روی ماست، نه من معیار خوبی هستم و نه فضای مجازی برای تحلیل آنچه پیش روی ماست.


«شاهرگ» از کارهایی است که در آن صداقت موج می‌زد


در ادامه  سید جواد هاشمی نیز گفت: آثاری مثل «شاهرگ» می‌تواند درباره وقایع دهه شصت روشنگری کند. برایم عجیب بود که مخاطبان نوجوان تماس گرفتند و گفتند این سریال دوست داشتیم چرا که با آن ماهیت منافقان و هم موجودات نازنینی که امنیت ما را ضمانت کرده‌اند را شناختیم.



وی تأکید کرد: «شاهرگ» جزو کارهایی است که در آن صداقت موج می‌زد و امیدوارم در تلویزیون از این کارها بیشتر ساخته شود.


 قصه‌های تلخی که روایت نشد


محمدرضا شفیعی تهیه کننده سریال نیز عنوان کرد: در پرداختن به دهه‌های پنجاه و  لازم است مراقبت‌های بسیاری صورت بگیرد. نمی‌شود گفت ما هر آنچه را در آن زمان بوده است را به تصویر درآورده‌ایم. ما دنبال ساخت سریالی بودیم که قهرمان‌هایش چند نیروی امنیتی بودند که قرار بود جلوی خرابکاری‌های منافقین را بگیرند و خیلی از اتفاقات سریال واقعی است.


وی افزود: من افسوس خوردم که خیلی از قصه‌ها و اتفاقات واقعی را نتوانستیم بگوییم. خیلی از اتفاقاتی که از طرف همکاران موردنقد قرار می‌گیریم که چرا باید دختر دایی یکی از شخصیت‌های امنیتی مجاهد باشد. در خانواده‌ای که پدر آیت‌الله است یک بچه در جنگ شهید می‌شود یکی مجاهد است و اعدام می‌شود آن دوران فضای غبارآلودی دارد.


اشکذری نیز درباره دغدغه‌اش نسبت به ساخت این سریال اظهار کرد: آن فضا پر از جذابیت است و باعث می‌شود قصه‌های شکل بگیرد که حتی باورش سخت است. من این فضا را دوست دارم و اگر کار درست انجام شود استقبال خوبی می‌شود. مخاطب سریال و فیلم سینمایی خوب در این زمینه دیده است و از ما توقع کار بد ندارد. به لحاظ کارگردانی، صحنه و فیلمنامه برای هر فیلمسازی کاری پرچالش است.


 باز آفرینی دهه شصت بسیار پرچالش است


کارگردان سریال «شاهرگ» نیز با اشاره به این که  دهه شصت پر از منابع ملودرام و اتفاقات و  قصه‌هایی است  که شاید باورش برای ما سخت باشد افزود: با این حال بازآفرینی این دهه به لحاظ بازی، طراحی صحنه و کارگردانی بسیار پرچالش است. من پیش از این دو تله‌فیلم در این فضا ساخته بودم و کلاً وقایع دهه شصت برایم جذاب بود.


سید جلال اشکذری اظهار کرد: با این حال این کار، سختی های خاص خودش را هم داشت. ما سعی کردیم از کلیشه‌‌های  مربوط به این فضا فرار می‌کردیم.  من هرشب که سکانس های فردا را مرور می‌کردم، برایم مثل شب امتحان بود. اگر می‌خواستیم همه جزئیات را وارد کنیم، امکان‌پذیر نیست. به لحاظ ظرفیت زمانی و محدودیت های مالی سعی کردیم کار  خوبی را ارئه کنیم و یک کار درست را انجام دهیم.



وی افزود: به هر حال سلیقه‌ها مختلف است؛ ما خودمان را آماده کرده بودیم.انتقادات به هرحال وجود دارد اما خدارا شکر، درصد رضایت مخاطبان بسیار بالاست.


اشکذری درباره  شباهت ظاهری بین کاراکترهای این سریال با برخی شخصیت‌های دو فیلم «لباس شخصی» و  و «ماجرای نیمروز» نیر عنوان کرد: مردان ما در دهه شصت یا غالباً  محاسن داشتند و یا مثل شخصیت «فرخ» سبیل داشتند. شخصیت‌های کار ما با کارهای مشابه این چنین مقایسه می‌شود من فیلم «لباس شخصی» امیرحسن ربیعی را که از دوستان نزدیک من است هنوز ندیده‌ام؛ بنابراین شباهت‌ها عمدی نیست. 


کارگردان سریال شاهرگ در ادامه افزود: پیش ار آن که وارد پروسه  تولید سریال شوم، تعداد زیادی کتاب‌های آن دوره را خواندم و فیلم و عکس های زیادی را هم دیدم. دهه شصت فضای پر اتفاقی داشته است و باعث می‌شود برخی چیزها بیشتر برجسته شود.«شاهرگ» ۱۸۰ لوکیشن متنوع داشت و یکی از دغدغه‌های اصلی این بود که برای این همه لوکیشن فضاسازی کنیم.



پیشنهاد بازیگر «شاهرگ» به مدیران سیما


عباس غزالی بازیگر فیلم «شاهرگ» نیز در ادامه این جلسه گفت: خدا را بسیار شکر می‌کنم که نقش «فرخ» را در شاهرگ بازی کردم و این نقش به نامم ثبت شد. «فرخ» در پرونده‌ام نقش متفاوتی بود. پیام‌های مردمی در فضای مجازی و آن چه امروز در تماس‌های مردمی روابط عمومی سازمان دیدم نیز این موضوع را تأیید می‌کرد.


وی اظهار کرد: تماس‌های زیادی داشتم که می‌گفتند سریال را دوست داشتند و بارها تکرار آن را  دیده‌اند؛ با شخصیت‌های قصه ارتباط برقرار کرده‌اند و ناراحت هستند که قرار است تمام شود.ما جواب زحماتمان را گرفتیم و آبرومندانه قدم برداشتیم و این بزرگترین جایزه برای من و  سایر بازیگران  بود.



این بازیگر سینما و تلویزیون در ادامه با اشاره به این که  به عنوان عضو کوچکی از  خانواده  تلویزیون پیشنهادی را هم  خطاب به مدیران تلویزیون  دارد افزود: ما در کشورهای همسایه می‌بینیم که سریال‌هایی در دویست یا سیصد قسمت می‌سازند؛ اما آنها هوشمندانه کار خودشان را آغاز می‌کنند. در گام اول برای یک سریال بیست قسمتی شروع می‌کنند و وقتی می‌بینند که تماشاگر با آن ارتباط برقرار کرده، به جای این‌که روی چند سریال دیگر سرمایه‌گذاری کنند،  ادامه همان سریال را طراحی می‌کنند.


وی اظهار کرد: وقتی پروژه‌ای به اصطلاح می‌گیرد و مخاطب دارد حیف است که پرونده‌اش زود بسته شده و ختم شود.


انتهای پیام /4143/


انتهای پیام/

ارسال نظر