صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۳:۳۰ - ۱۲ مرداد ۱۳۹۹
آنا بررسی می‌کند؛

شیوع کرونا در کشور باعث رونق کدام مشاغل شد؟

همزمان با شیوع ویروس کرونا در کشور بسیاری از مشاغل آسیب دیدند؛ اما در این میان مشاغلی بودند که با توجه به شرایط پیش آمده رونق گرفتند.
کد خبر : 505490

به گزارش خبرنگار حوزه رفاه گروه اجتماعی خبرگزاری آنا، با شیوع ویروس کرونا در کشور بسیاری از مشاغل نیز تحت تأثیر این بیماری منحوس قرار گرفتند؛ به‌طوری‌که در اسفندماه با اجرای طرح فاصله‌گذاری اجتماعی برخی از مشاغل با کاهش شدید مشتری در بازار روبه‌رو شدند، این در حالی است که برخلاف تصور، برخی از مشاغل با رونق در حوزه کسب‌وکار روبه‌رو شدند که وابسته به نیاز روز اجتماعی بودند.


کسب‌وکارهای اینترنتی


هم‌زمان با شیوع ویروس کرونا در کشور و تأکید متخصصان بهداشتی، بسیاری از مردم به دلیل حفظ سلامتی خود از منزل خارج نمی‌شوند اما همچنان به خرید مایحتاج خود نیاز دارند، از طرفی، تعطیلی فروشگاه‌های سنتی باعث شده است تا فروشگاه‌های اینترنتی، به‌عنوان بهترین گزینه برای تأمین نیازهای روزمره در دوران قرنطینه خانگی و شیوع ویروس کرونا شناخته شوند، فروشگاه‌های اینترنتی درصورتی‌که بتوانند سفارش‌ها را به‌سرعت ارسال کرده و خدمات مناسبی به مشتریان خود ارائه دهند، می‌توانند در این دوران، بسیار موفق و سودآور باشند.


داروخانه‌ها رتبه نخست در رونق کرونایی


با انتشار خبر ورود ویروس کووید-19 به ایران، راه‌های پیشگیری از انتقال و سرایت از سوی سازمان بهداشت جهانی در اخبار و شبکه‌های اجتماعی دست به دست شد. یکی از مهم‌ترین راه‌های مقابله با آن، استفاده از وسایل ایمنی بهداشتی یعنی ماسک، دستکش و مواد ضدعفونی‌کننده بود که همین موضوع کافی بود تا سیل جمعیت نگران به سمت داروخانه‌ها برای خرید روانه شود، خیلی زود این محصولات کمیاب و گران‌قیمت شدند اما باز هم فروش خود را به‌صورت مستمر داشتند؛ لذا شهروندان مضطرب در صورت نیافتن الکل و ژل ضدعفونی‌کننده حتی به خرید محصولات آنتی‌باکتریال روی آوردند. بازار خرید ویتامین‌ها هم داغ بود. بسیاری برای تقویت سیستم ایمنی بدن خود اقدام به خرید قرص‌های تقویت‌کننده و ویتامین کردند. این تقاضای همگانی، فروش چشمگیری را برای داروخانه‌ها به همراه داشت؛ و این موضوع تا پایان کرونا نیز ادامه خواهد داشت.


عطاری‌ها


هم‌زمان با آغاز تحقیقات برای درمان کرونا در کشور طب سنتی نیز به میدان آمد تا راهکاری برای نابودی بیماری کرونا پیدا کند، در این میان برخی تحقیقات حاکی از این موضوع بود که استفاده از گرمی می‌تواند خطر ابتلا را کاهش دهد؛ بنابراین مراجعه به عطاری‌ها نیز افزایش چشمگیری داشت و می‌توان گفت عطاری‌ها از جمله مشاغلی بودند که در زمینه کرونا ضرر ندیدند.


بازار داغ فروشگاه‌های لوازم بهداشتی


چند روزی پس از داغ شدن بازار الکل، ژل ضدعفونی‌کننده، ماسک و دستکش، حالا نوبت فروشگاه‌های لوازم بهداشتی بود که با عرضه این محصولات، از بازار عقب نمانند. خیلی زود، پشت ویترین اکثر فروشگاه‌های لوازم بهداشتی کاغذهایی نصب شد که خبر از وجود محصولات بهداشتی مانند ماسک و ضدعفونی‌کننده در فروشگاه را می‌داد. بسیاری از شهروندانی که نتوانسته بودند محصول مورد نیاز را در داروخانه‌ها بیابند، روانه فروشگاه‌ها شدند و نگذاشتند این شغل در آتش کرونا بسوزد.


رونق رسانه‌های اینترنتی


قرنطینه خانگی و تعطیلی طولانی‌مدت بازار، بسیاری از مردم را به سمت تماشای فیلم و سریال کشاند. تماشای فیلم، یکی از سرگرم‌کننده‌ترین راه‌ها، برای فارغ شدن از ناملایمات و گذراندن روزهای قرنطینه خانگی است. تماشای فیلم و سریال، در سرویس‌های آنلاین، در دوران شیوع کرونا، محبوبیت زیادی پیدا کرد و ارائه‌دهندگان این سرویس‌ها، توانستند، مشتریان جدید بسیاری جذب کنند کاربران، با خرید اشتراک از این سرویس‌های آنلاین می‌توانند، بدون دانلود طولانی‌مدت و اشغال کردن فضای حافظه، فیلم و سریال‌های مورد علاقه خود را به‌صورت اینترنتی تماشا کنند.


مراجعه به بازار میوه و تره‌بار


با شیوع کووید- ۱۹، بسیاری از پزشکان بر مصرف بیشتر میوه و سبزی به‌منظور تقویت سیستم ایمنی بدن تأکید کردند. آن‌ها مصرف میوه و سبزی را یکی از ساده‌ترین راه‌های تأمین ویتامین دانستند. شهروندان برای خرید میوه و سبزی بیشتر از قبل، مقابل میوه‌فروشی‌ها صف کشیدند. در این میان، برخی محصولات مانند انواع مرکبات، سیر و زنجبیل مؤثرتر از دیگر محصولات برای حفظ ایمنی بدن معرفی شدند. خیلی زود تقاضا برای این محصولات بالا رفت و عرضه آن‌ها با قیمت‌هایی دو تا سه برابر بیشتر انجام شد. مصرف زیاد میوه و سبزی در این ایام باعث شد تا میوه‌فروشی‌ها هم از گزند کرونا در امان بمانند.


انتهای پیام/4148/پ


انتهای پیام/

ارسال نظر