صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

ورزش

سلامت

پژوهش

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

علم +

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۳:۳۵ - ۲۷ آبان ۱۳۹۴
رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر خبر داد

واکسیناسیون 800 هزار کودک علیه سرخک و سرخجه طی 4 روز

رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر از واکسیناسیون سرخک و سرخجه 800 هزار نفر ظرف 4 روز خبر داد و گفت: 2 میلیون نفر تا پایان طرح، واکسیاسیون می‌شوند.
کد خبر : 50517

به گزارش گروه اجتماعی آنا، دکتر محمدمهدی گویا افزود: طرح واکسیناسیون دو میلیون نفر افراد 9 ماهه تا 15 ساله در استان‌های سیستان و بلوچستان، هرمزگان، خراسان جنوبی (شهرستان‌های نهبندان و سربیشه)، جنوب استان کرمان (شهرستان‌های جیرفت، کهنوج، منوجان، قلعه گنج، فاریاب، رودبار جنوب، ریگان و فهرج) از شنبه 23 آبان ماه آغاز شده و تا امروز ادامه خواهد داشت.


وی افزود: در 4 روز نخست این طرح که توسط 12 هزار نفر از کارکنان سیستم بهداشتی و درمانی و در 7 دانشگاه علوم پزشکی کشور در حال انجام است بالغ بر 800 هزار نفر واکسینه شده‌اند.


رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر، اعلام کرد: این طرح همزمان با ایجاد پایگاه‌های ثابت در مدارس و مساجد با همکاری وزارت آموزش و پرورش و همه مراکز بهداشتی، درمانی شهری و روستایی شهرستان‌های یاد شده در حال اجراست.


دکتر گویا با اعلام اینکه برای خود ما باور کردنی نبود که ظرف مدت 4 روز 800 هزار نفر واکسینه شوند، گفت: واکسیناسیون مناطق روستایی و عشایری پایان یافته و عملیات واکسیناسیون در شهرها همچنان ادامه دارد و پیش‌بینی می‌کنیم تا قبل از مهلت مقرر به اتمام برسد.


وی با توجه به استقبال گسترده مردم این مناطق از طرح واکسیناسیون سرخک و سرخجه، گفت: استقبال بسیار خوب و گسترده مردم و حمایت‌های همه جانبه همکاران در دانشگاه‌های علوم پزشکی زاهدان، زابل، ایرانشهر، هرمزگان، بم، جیرفت و خراسان جنوبی از این طرح بی‌سابقه بوده است.


رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر در خصوص دلایل اجرای این طرح گفت: در سال 82 طی یک عملیات سراسری در کشور بالغ بر 33 میلیون نفر از جمعیت 9 ماهه تا 25 ساله کشور بر علیه بیماری‌های سرخک و سرخجه مادرزادی ظرف تنها یک ماه واکسینه شدند.


دکتر گویا افزود: هنوز هیچ کشوری در دنیا به این رکورد دست نیافته است و سازمان بهداشت جهانی این طرح را منحصر به فرد اعلام کرد.


وی ادامه داد: موارد ابتلا به سرخک تا قبل از شروع آن برنامه، سالانه 11 هزار مورد ثبت شده بود که با اجرای طرح در سال 82 به کمتر از انگشتان دست در یکسال رسید.


دکتر گویا تصریح کرد: این وضعیت تا سال 90 ادامه داشت تا اینکه موارد ابتلا به سرخک در برخی مناطق کشور عمدتا استان‌های جنوب شرقی و استان‌هایی که جمعیت مهاجر بیشتری دارند به صورت کانونی افزایش یافت.


وی افزود: دلیل این امر هم مهاجرت ساکنان کشورهای همجوار و واکسینه نبودن کودکان آنها بر علیه این بیماری از یکسو و واکسینه نشدن تعداد محدودی از افراد کشور در این مناطق بودند که از دسترسی ماموران بهداشتی ما دور مانده بودند.


وی ادامه داد: در پاسخ به این موارد، ظرف 4 سال گذشته واکسیناسیون کانونی انجام می‌شد تا از همه گیری گسترده سرخک جلوگیری شود.


دکتر گویا بیان کرد: در سال 93 و 94 با مطالعه عمیقی که در این خصوص صورت گرفت کمیته ایمن‌سازی کشور در نوبت‌های متعدد تشکیل و پس از مطالعه مستندان علمی و اجرایی تصمیم‌گیری شد تا طی یک عملیات گسترده و سریع جمعیت 2 میلیون نفر افراد 9 ماهه تا 15 ساله در استان‌هایی که نام برده شد در مقابل سرخک و سرخجه واکسینه شوند.


وی در پایان ابراز امیدواری کرد با اتمام موفق طرح، شاهد رقم خوردن افتخار دیگری برای کشور در عرصه سلامت باشیم.


انتهای پیام/

ارسال نظر