صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۰۰:۰۵ - ۱۵ مرداد ۱۳۹۹
یادداشت/ سعید پیرزاده

قانون تسهیل ازدواج در پیچ مسئولان!

در نگاه کلی اجرای حتی بعضی از بندهای قانون 13ماده‌ای و چهار تبصره‌ای «تسهیل ازدواج جوانان» نوید تحول بزرگی در زمینه ازدواج می‌دادند که البته هیچ کدام به مرحله اجرا نرسیدند.
کد خبر : 503484

گروه اجتماعی خبرگزاری آنا، سعید پیرزاده؛ «ازدواج جوانان» دغدغه‌ای که این روزها باید تمام مسئولان برای تسهیلش از جان مایه بگذارند؛ در شرایط نامناسب اقتصادی کشور و در روزهایی که بسیاری از مردم با مشکلات معیشتی دست و پنجه نرم می‌کنند، ازدواج جمعیت زیادی از جوانان کشور به تأخیر افتاده است؛ این موضوع در دهه اخیر آن قدر شدت یافته که حتی ازدواج در سن طبیعی خود برای بسیاری از مردم عجیب به نظر می‎رسد.


بالا رفتن سن ازدواج سبب شده کمتر دختر جوانی در سنین زیر ۲۷ سال به ازدواج فکر کند و سن ازدواج پسران هم سال‌هاست از ۳۲ سال گذشته است. همه این آسیب‌ها در حالی به وقوع پیوسته که 15 سال پیش قانون تسهیل ازدواج تصویب شد ولی همچنان در پیچ‌وخم اجرایی‌شدن مانده است.


رهبر انقلاب در ۲۴ مردادماه ۱۳۹۸ در دیدار با جمعی از تشکل های مردم نهاد فعال در حوزه خانواده در خصوص اهمیت ازدواج فرمودند: «یک[مسئله] هم ازدواج مجرّدان است. "وَ أَنْکِحُوا الْأَیامی مِنْکُمْ وَ الصَّالِحینَ مِنْ عِبادِکُمْ وَ إِمائِکُمْ"  این الان واقعاً [لازم است]؛ گاهی دخترهایی بدون آوردن نام یا گاهی هم با نام، به من نامه می‌نویسند که طالب ازدواجند و برایشان فراهم نمی‌شود. یکی از دعاهایی که بنده دائم می‌کنم برای ازدواج دخترها و پسرهایی است که مایل به ازدواجند و امکان ازدواج ندارند. فکر کنید ببینید چه کار باید کرد؟ همه‌ی اینها قابل علاج است. بایستی این را [علاج کرد].»


ماجرا از دی‌ماه سال 1384 شروع شد. زمانی که بالاخره مسئولان و دست‌اندرکاران تصمیم گرفتند «برای پایان دادن به نگرانی‌ها و دغدغه‌های جوانان و با اولویت دادن به تسهیل اقتصادی ازدواج جوانان، تأمین هزینه‌های مراسم ازدواج، معاش آینده خانواده و لوازم اولیه زندگی» برای جوانان آستین بالا بزنند.


درحالی که یک فوریت این طرح در دی‌ماه سال 83 به تصویب مجلس رسیده بود بندهایی از آن در دی‌ماه 93 مثل بند «تعیین سقف مهریه» با انتقاد بعضی از نمایندگان از این طرح حذف شد. سرانجام این لایحه در 27 آذر 1384 در جمهوری اسلامی به قانون تبدیل شد.


در نگاه کلی اجرای حتی بعضی از بندهای قانون «تسهیل ازدواج جوانان»  13ماده‌ای و چهار تبصره‌ای نوید از تحول بزرگی در زمینه ازدواج می‌دهد که البته هیچکدام به مرحله اجرا نرسیدند. مفاد این قانون گویا تمام مشکلات جوانان ایرانی برای ازدواج را شناسایی کرده است اما چه سود که مسئولان هنوز برای اجرا گامی موثر برنداشته‌اند.


البته این نکته را باید گفت که در بودجه سال ۸۵ برای این صندوق حدود ۳۲۰ میلیارد تومان اعتبار در نظر گرفته شد که پس از حدود دو سال، هیئت وزیران و شورای‌عالی اداری در قالب مصوبه‌ای ادغام این صندوق و تشکیل صندوق جدیدی به‌نام «مهر امام‌رضا(ع)» را تصویب کردند و در واقع پشتوانه مالی این صندوق از بین رفت و این طرح همچنان به انزوا رفت.


اما متاسفانه طبق رسمی که بین مسئولان کشور جا افتاده است صرفا در هفته ازدواج سخن از چند طرح به میان می‌آید، برنامه‌هایی اعلام می شود و تازه متوجه می شوند که چه کارهای بیشمار انجام نشده‌ای وجود دارد. البته همین دغدغه فقط برای این هفته است و بعد موکول می شود به هفته ازدواج سال بعد!


ایرادات قانون تسهیل ازدواج


از بند اول این قانون درباره تهیه مسکن تا بندهایی درباره حقوق ماهیانه به زوجین تا بندی که نهادهای عمومی و دستگاه‌های دولتی را موظف به در اختیار دادن باشگاه‌های و تالارهای خود برای مراسم‌ عروسی می‌کند و... همه شامل مشخص نبودن نهاد اجرایی می‌شوند.


همه این موارد باید مورد توجه نمایندگان انقلابی به خصوص اعضای کمیسیون اجتماعی قرار گیرد. رهبر انقلاب در سال‌های اخیر بارها انجام این قانون را به صورت مستقیم و غیر مستقیم به زبان آورده‌اند و حال باید منتظر بمانیم تا عملکرد مجلس انقلابی را در این خصوص ببینیم.


انتهای پیام/پ


انتهای پیام/

ارسال نظر