سازوکار عرضه خودرو در بورس
به گزارش گروه رسانههای دیگر خبرگزاری آنا، پیش فروش خودرو، دریافت نیمی از پول خودرو قبل از تحویل، قرعه کشی برای فروش، ممنوعیت واردات، انحصار صنعت در دست دو گروه خودروسازی شرایط منحصر به فرد صنعت خودروسازی در ایران است که در هیچ کجای دنیا نمونه آن پیدا نمیشود. حالا به این شرایط منحصر به فرد باید عرضه خودرو در بورس را هم اضافه کرد.
در خصوص عرضه خودرو در بورس کالا باید زیرساخت های لازم فراهم شود. اما برای عرضه مستمر خودرو در بورس باید طرح پیشنهادی به سازمان ارایه شده و جزییات آن بررسی شود.
به طور کلی کالاهایی که قیمت تمام شده و سود مشخص دارند باید در معاملات معمولی در کف بازار خرید و فروش شوند.
اینکه روشهایی را برای مدیریت بازار خودرو پیش میگیریم که خودرو به کالای سرمایهای تبدیل و از عرضه و تقاضا تاثیرپذیری میگیرد و با توجه به شباهت آن به مقوله بورسی، پیشنهاد کنیم که در بورس عرضه شود این یعنی رفتار و مدیریت ما موجب تغییر ماهیت این کالا شده است.
خودرو را میتوان در بورس کالا عرضه کرد، اما این عرضه در بورس مزیت ویژهای ندارد، البته قیمت را شفاف میکند، اما اگر قرار باشد، عرضه خودرو در بورس همراه با کنترل قیمت باشد، فایدهای ندارد.
اگر قرار بر کنترل قیمت خودرو باشد، بهتر است در خارج از بورس تعیین قیمت شود، چون قیمت دستوری در بورس رانت ایجاد میکند.
برای قیمتگذاری نیاز به کالای همگن است و عرضه نیز باید مناسب باشد و دستکاری در قیمت خودرو در بورس نباشد.
دبیر انجمن خودروسازان معتقد است که عرضه خودرو در بورس کالا رانت دو نرخی بودن قیمت خودرو را از بین میبرد و باعث ایجاد شفافیت در بازار خودرو خواهد شد.
وی با تاکید بر اینکه عرضه خودرو در بورس کالا باعث تک نرخی شدن این محصول و از بین رفتن بحث دلالی در بازار آزاد خواهد شد، اظهار داشت: تجربه موفق حضور صنایعی که در بورس کالا هستند و شاهد اجرای طرحهای توسعهای آنها در سالهای اخیر هستیم، خود گویای مزایای حضور کالاها در بورس کالا است.
شاهین چراغی نیز عضو شورای عالی بورس در پاسخ به این پرسش که آیا محصولی مانند خودرو در بورسهای کالایی دنیا نیز معامله میشود؟ گفته که بسیاری از مدلهای تامین مالی از جمله پیش فروش خودرو خاص کشور ما طراحی شده و در سایر کشورها وجود ندارد.
او که تلویحا راه حلهای عجیب و غریب را خاص ایران دانسته همچنین گفته که خودرو در اقتصاد ما، بیشتر کالای سرمایهای محسوب میشوند تا مصرفی؛ به همین دلیل میتوانیم معاملات این محصول را در بورس کالا در وهله نخست به منظور ایجاد شفافیت آغاز کنیم و در ادامه به توسعه معاملات و ابزارهای مالی کمک کنیم.
روش های مناسب تر از بورس چیست؟
روش های مناسب تری برای کنترل بازار خودرو وجود دارد و باید پرسید چرا متولیان امر روی توزیع متمرکز هستند و به دنبال حذف فروش رانتی و یارانهای نیستند و چرا باید اختلاف قیمت بین کارخانه و بازار وجود داشته باشد.
اختلاف قیمت موجب شده متقاضی غیر واقعی برای این کالا ایجاد شود.برای مدیریت بازار باید روی تولید، قیمتگذاری و مدیریت عرضه و تقاضا به نحوی عمل شود که تقاضای کاذب بازار حذف شود.
تا زمانی که سمت عرضه را تقویت نکنیم و تقاضاهای غیرواقعی بازار را با مدیریت صحیح حذف نکنیم به نتیجه نمیرسیم.
انتهای پیام/
انتهای پیام/