صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
آرش بادپا در گفتگو با آنا:

تغییر آهنگساز در سریال‌های چندفصلی به کیفیت آن ضربه می‌زند/ هنوز از فصل دوم «زیرخاکی» خبری نیست

آهنگساز سینما و تلویزیون معتقد است که تغییر آهنگساز در سریال‌های چندفصلی به کیفیت آن ضربه می‌زند.
کد خبر : 502643

آرش بادپا در گفتگو با خبرنگار حوزه رادیو و تلویزیون گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری آنا درباره فعالیت‌های جاری خود گفت: درحال حاضر درگیر ساخت و ضبط موسیقی فصل سوم سریال «از سرنوشت» هستم. فکر می‌کنم قرار است سریال در مهرماه روی آنتن برود. ضمن این که احتمالاً ساخت موسیقی فیلم جدید مهدی صاحبی را هم به عهده بگیرم. پیش از این در فیلم «ترانه» سابقه همکاری با مهدی صاحبی را داشتم.


3 مولفه برای ساخت موسیقی «زیرخاکی»


سریال «زیرخاکی» که ماه رمضان امسال روی آنتن شبکه اول سیما رفت از آخرین کارهایی است که آرش بادپا آهنگسازی آن را به‌عهده داشته است. او درباره این تجربه نیز گفت: در ساخت موسیقی این سریال، باید سه مؤلفه را درنظر می‌گرفتم. اولین نکته به بازه زمانی داستان آن بر می‌گردد که مربوط به سال‌های پیش از انقلاب بود. از سوی دیگر فضای مفرح و طنازانه‌ای داشت و در نهایت باید ایرانی بودن و جغرافیای کار هم در آن لحاظ می‌شد.ترکیب این سه موضوع، سختی‌های خاص خودش را داشت و باید در موسیقی خودش را نشان می‌داد.


وی عنوان کرد: زیرخاکی برای من تجربه جدیدی بود و بازخوردهایی که از مخاطبان داشتم و نظرات دوستان و همکارانی که این کار را شنیده بودند نیز خوب بود و من هم از خروجی کار راضی بودم.



بادپا درباره وضعیت ساخت فصل دوم این سریال هم گفت: فصل دوم سریال زیرخاکی به‌لحاظ جغرافیایی فضاهای جدید را در برمی‌گیرد. بخشی از تصویربرداری در خارج از کشور انجام شده بود که به دلیل شیوع کرونا متوقف شد. به خاطر همین جغرافیای جدید داستان،قطعاً رنگ جدیدی را به موسیقی آن تزریق خواهیم کرد اما به هر حال آن تم اصلی که در کار هست ادامه پیدا می‌کند و از فضای فصل اول دور نشده و کلیت آن را برای فصل دوم حفظ خواهیم کرد.


وی با اشاره به این که هنوز برای ساخت موسیقی فصل دوم سریال با او به صورت جدی صحبت نشده است افزود: به‌نظر می‌رسد تا رفع شرایط نامطلوب فعلی نباید منتظر کلید خوردن این سریال باشیم.


این آهنگساز سینما و تلویزیون گفت: آقای سامان حساسیت‌های خاص خودش را دارند. فصل اول زیرخاکی اولین تجربه همکاری من با ایشان بود و می‌دیدم که حتی پس از پایان تصویربرداری و در زمان پخش هم نسبت به کار حساس هستند. عوامل و گروه سازنده تا آخرین روز پخش، درگیر هستند تا نتیجه آن کار با کیفیتی باشد.


یکپارچگی موسیقایی در تولید سریال


بادپا درباره ضرورت یکسان‌بودن آهنگساز در فصل‌های مختلف یک سریال نیز گفت:البته مفهوم فصل‌‌بندی سریال در کشورما با جاهای دیگر متفاوت است. یعنی ممکن است فاصله فصل دوم و اول یک سریال دو هفته باشد و اما فصل سوم آن پس از 6 ماه از پایان فصل دوم پخش شود. 


وی افزود: به هرحال مضمون و داستان مشترک اقتضا می‌کند که یک آهنگساز و حتی نوازندگان واحد، کار تولید موسیقی یک سریال را به عهده بگیرند. همانطور که تغییر بازیگر یک سریال باعث می‌شود مخاطب ارتباط خود را با داستان از دست بدهد، تغییر آهنگساز نیز چنین تأثیر نامطلوبی را خواهد داشت. اتفاقاً همان‌طور که بازی یک بازیگر در هر فصل از سریال پخته‌تر می‌شود، آهنگساز هم کارهایش پخته‌تر می‌شود و در کار خودش را نشان می‌دهد.



این آهنگساز سینما و تلویزیون اظهار کرد: این اتفاقی است که برای خود من در سریال «از سرنوشت» رخ داد. آقای خردمندان کارگردان این مجموعه به من گفتند که موسیقی فصل سوم نسبت به فصل اول خیلی پخته‌تر شده و روی کار نشسته است این به این خاطر است که مسیر خودش را در کار پیدا کرده است.


 تأثیر بلاتکلیفی آهنگساز بر کیفیت آثار


وی گفت: بهترین وضعیت برای آهنگسازی سریال یا فیلم سینمایی این است که از ابتدای ساخت یک پروژه و حتی در مرحله پایان نگارش فیلمنامه،تکلیف آهنگساز آن مشخض شود.البته شاید در کمتر از 5 درصد از پروژه ها این شرایط ایده آلی رخ دهد. اما اگر فیلمنامه به صورت کامل به دست آهنگساز برسد و آهنگساز همراه کارگردان باشد، هم زمان بیشتری برای تولید یک اثر خوب خواهد داشت و هم این که دستش در انتخاب ملودی، سازبندی و ارکستراسیون باز خواهد بود.


بادپا افزود: متأسفانه این بلاتکلیفی برای آهنگسازان همیشه وجود داشته است. معمولاً یک سریال یا فیلم سینمایی زمانی که به مرحله پساتولید می‌رسد معمولاً توقع این است که مراحل آن از تدوین و صداگذاری و موسیقی به سرعت طی شود.در حالی‌که هر کدام از اینها روندهای جداگانه‌ای دارد و اگر شرایط تولید برای آن تسهیل شود، قطعاً نتیجه بهتری خواهد داشت.


انتهای پیام/4104/


انتهای پیام/

ارسال نظر