صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

ورزش

سلامت

پژوهش

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

علم +

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۴:۲۱ - ۲۸ تير ۱۳۹۹
عضو شورای شهر تهران:

تنها 3 درصد تعهدات دولت در توسعه مترو پرداخت شده است

عضو شورای شهر تهران گفت: در دو سال اخیر دولت تنها 3 درصد از سهم خود را در راستای توسعه متروی تهران پرداخت کرده است.
کد خبر : 502433

به گزارش خبرنگار حوزه شهری گروه اجتماعی خبرگزاری آنا، مجید فراهانی در نشست خبری امروز خود که به‌صورت مجازی برگزار شد در ارتباط با اهمیت توسعه حمل و نقل عمومی در شهر تهران اظهار کرد: امروز مهم‌ترین خواسته مردم تهران در مدیریت ملی و محلی رفع مشکل ترافیک و آلودگی هوا است و این موضوع 80 درصد مطالبات مردم تهران را تشکیل می‌دهد.


وی ادامه داد: مردم باید در نزدیکی محل کار خود به یکی از مدل‌های حمل و نقل دسترسی داشته باشند تا از خودروی شخصی استفاده نکنند و البته در شرایط کرونایی که تجمع مردم در فضای حمل و نقلی مترو، اتوبوس و تاکسی باعث شیوع بیشتر می‌شود می‌بایست از حمل و نقل مدرن و آسان استفاده شود تا از ابتلای بیشتر جلوگیری شود.


عضو شورای اسلامی شهر تهران با بیان این‌که در گذشته مسئولیت حمل و نقل بر عهده دولت بوده و وزارت کشور توسعه حمل و نقل شهری را بر عهده داشته، عنوان کرد: بنا بر تصمیم اتخاذ شده مقرر شد تا مدیریت خط مترو تهران به شهرداری تهران واگذار شده و دولت نیز در همین راستا وعده داد تا نیمی از سهم خود را در خصوص تکالیف قانونی‌اش برای هزینه ایجاد و احداث سامانه‌های ریلی بپردازد.


فراهانی با بیان این‌که دولت مکلف بود تا  50 درصد هزینه‌های توسعه مترو را بپردازد، گفت: برای بلیت مترو هم و تشویق مردم به استفاده از بلیت‌های مترو هم قرار بود یک سوم هزینه آن را مردم، یک سوم را دولت و بقیه را شهرداری بپردازد.


این عضو شورای شهر افزود: متأسفانه دولت تنها 3 درصد تکلیف قانونی خود را از سال 96 تا 98 اخیر انجام داده است. در این سال‌ها 6 هزار میلیارد تومان سهم قانونی دولت بوده و دولت تاکنون 166 میلیارد تومان را پرداخت کرده است که این امر سبب کند شدن حرکت مترو شده است.


وی تصریح کرد: شورا نه تنها بودجه لازم را برای اتوبوسرانی و مترو پرداخت می‌کند بلکه پول دولت را هم پرداخت می‌کند. شهرداری تهران در بحث توسعه مترو تکالیفی دارد اما به دلیل انباشت بدهی‌های گذشته که 24 هزار میلیارد تومان تا الان سررسید بدهی مترو به بانک‌های مختلف است سرعتش کند شده و عملاً بزرگترین چالش شهرداری تهران تأمین هزینه‌های حمل و نقل است.


رئیس کمیته بودجه و نظارت مالی شورای شهر تهران در ارتباط با آزاد شدن اوراق مشارکت مترو، گفت: 910 میلیارد تومان اوراق مشارکت در سال 97 پیگیری کردیم و خوشبختانه هفته گذشته نیمی از این مبلغ پرداخت شده است و امیدواریم با پیگیری‌ها نیمی دیگر نیز آزاد شود. تضامین شهرداری تهران پذیرفته شده و بازپرداخت نیمی از اوراق مشارکت بر عهده دولت است. دولت نامه داده و هنوز در چالش با بانک برای پذیرفتن تضامین است.


فراهانی در ارتباط با اعتبارات در نظرگرفته شده برای توسعه مترو در سال جاری نیز عنوان کرد: پیگیری انتشار یک هزار میلیارد تومان اوراق مشارکت مترو برای سال 98، پیگیری اخذ مجوز برای 2 هزار میلیارد تومان آن برای سال 99 از دیگر بوده که در سال 1400 محقق می‌شود. انتشار اوراق مشارکت مهم‌ترین روش‌هایی است که شهرداری تهران و شورا دنبال می‌کند.


وی همچنین از راه‌اندازی اتوبوس برقی در تهران خبر داد و گفت: در حال حاضر در برنامه امسال مصوب شورا است که خط سامانه اتوبوس برقی حدفاصل میدان خراسان تا بعثت را با 64 دستگاه اتوبوس موجود راه اندازی شود که پیش‌بینی می‌شود تا پایان سال جاری صورت گیرد.


انتهای پیام/4105


انتهای پیام/

ارسال نظر