وزارت ارشاد هیچ کمکی به کتابفروشیها نمیکند/ دریغ از یک ماسک و دستکش دولتی!
به گزارش خبرنگار حوزه ادبیات و کتاب گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری آنا، کتاب و کتابخوانی پیش از شیوع ویروس جهانگیر کرونا هم با مشکلات زیادی مواجه بود و به تبع فروش کتاب هم آنچنان که شایسته جامعه ایرانی باشد، بالا نبود. در شرایطی که صنعت تولید و نشر کتاب خیلی پررونق نبود شیوع ویروس کرونا وضعیت را دگرگون کرد و تأثیرات منفی بسیاری بر این صنعت گذاشت. با توجه به شیوع موج جدید ویروس کرونا خبرگزاری آنا در پرونده «کتاب در روزگار کرونا» به بررسی وضعیت تولید، نشر و فروش کتاب میپردازد.
سید محمدحسین طباطبایی، از فروشندگان باسابقه کتابفروشی انتشارات بهنشر در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری آنا، درباره تأثیر موج جدید شیوع ویروس کرونا و محدودیتهای ایجاد شده بعد از آن اظهار کرد: شیوع ویروس کرونا آسیب شدیدی به فرهنگ خصوصاً بخش کتاب وارد کرد. فروش کتاب بهشدت پایین آمده و مراجعهکنندهها هم کم شدهاند و حتی خرید اینترنتی هم پس از یک دوره کوتاه در فروردینماه و ایام عید کاهش پیدا کرده است.
وی در تشریح دلایل کم شدن فروش و استقبال از کتاب را در این ایام بیان کرد: علاوه بر شیوع ویروس کرونا، وضعیت اقتصادی جامعه و بحث گرانی کاغذ، کمبود آن و در نتیجه گرانی کتاب دستبهدست هم داده و صنعت چاپ و نشر کتاب را به قهقرا بردهاند. یکییکی کتابفروشیها در حال ورشکستگی و تعطیلی هستند الان هم که مردم تا حدودی در خیابانها هستند، کمتر به کتابفروشیها مراجعه میکنند.
این کتابفروش بیان کرد: کتابفروشیهای که در خیابان انقلاب اجارهنشین بودهاند بهمرور در حال ورشکستی و تعطیلی هستند و یا به سمت تعدیل نیرو رفتهاند و نمونهاش انتشارات طهوری که بعد از حدود شصت، هفتاد سال کار نشر و فروش کتاب تعطیل شد.
طباطبایی با اشاره به اینکه وزارت ارشاد هیچ کمکی به کتابفروشیها نمیکند، عنوان کرد: ما در کتابفروشی بهنشر تمامی پروتکلهای بهداشتی را رعایت میکنیم. این مواد را از بازار آزاد تهیه میکنیم و مراجعهکنندهها و خودمان مرتباً استفاده میکنیم؛ فروشندهها و افرادی که وارد فروشگاه میشوند، حتماً باید با ماسک و دستکش داشته باشند و اگر نداشته باشند هم فروشگاه به آنها و ماسک و دستکش میدهد. رعایت این موارد هزینههایی را به کتابفروشیها تحمیل کرده است.
وی گفت: تقریباً تمام کتابفروشیهای خیابان انقلاب بعد از شیوع ویروس کرونا به سمت کار در فضای مجازی رفتند؛ اما تعدادی از آنها چون قبل از این بحران در فضای مجازی فعال بودند در برههای زمانی فروردینماه و ایام عید فروش خوبی داشتهاند. انتشارات بهنشر هم طبق سیاستگذاریهای آستان قدس رضوی که برای انتشارات خود ابلاغ کرده است در حال فعالیت بهتر و بیشتر در فضای مجازی است؛ چون معلوم نیست تا کی با ویروس کرونا درگیر باشیم.
این کتابفروش با بیان اینکه در ایام شیوع ویروس کرونا تعداد دنبالکنندگان کتابفروشی بهنشر در فضای مجازی دو الی سه برابر شد، خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه هنوز دستوری برای تعطیلی کتابفروشیها صادر نشده همچنان اندک خریداران کتاب ترجیح میدهند حضوری خرید کنند. بسیاری از مردم به خاطر امام رضا (ع) به کتابفروشی بهنشر لطف دارند و گاهی عنوان میکنند که چون نمیتوانند به زیارت امام رضا (ع) بروند به انتشارات آستان قدس رضوی میآیند تا حال و هوایی عوض کنند.
انتهای پیام/ 4028/پ
انتهای پیام/