محدثه خوب مهر انجمن علمی گیلان//////////
محدثه خوب مهر دبیر انجمن علمی علوم قرآن و حدیث دانشگاه گیلان
2_دانشگاهیان چگونه می توانند به تولید علم کمک کنند؟ تولید علم ناظر به ابعاد نگرشی و گرایشی وکنشی افراد است. یعنی وظیفه گروه های دانشگاهی(استادان ودانشجویان) آن است که بر حسب تخصص خود، نیازهایی که مردم در نوع نگرش و گرایش به مسائل مختلف فیزیکی و متافیزیکی دارند را شناسایی و بااولویت مردم منطقه خود، تولیدمحتواکنند.همچنین در مقام کُنش، به تولید علمی محصولاتی بپردازند که توانایی رفع نیازهای انسان ها در مسیر بندگی بهتر خداود را داشته باشد. 3_نحوه آشنایی و علاقه شما به حضور در انجمن های علمی چگونه آغاز شد؟ توسط دبیر و اعضای قبلی انجمن و هم چنین اساتید با انجمن علمی آشنا شدم و به واسطه پیشنهاد آن بزرگواران تصمیم به فعالیت در راستای پیشبرد اهداف آموزشی و پیشرفت علمی رشته تحصیلی خود گرفتم . 4_نقش انجمن های علمی دانشجویی در پیشرفت علمی کشور چیست ؟ انجمن های علمی یک نوع فعالیت جمعی است که فعالیت فکری و تعاملات اجتماعی در این جمع صورت می گیرد و زمینه و بستر را برای شکوفایی استعدادها و بروز خلاقیت علمی دانشجویان و هم چنین بهره گیری از توانمندی آن ها در تحقق و تقویت فضای علمی دانشگاه را فراهم می سازد . 5_رویکرد وزارت علوم در خصوص حمایت کردن از انجمن های علمی دانشجویی را چگونه ارزیابی می کنید؟ وزارت علوم و تحقیقات می توانند نقش بسزایی در حمایت از انجمن های علمی دانشجویی داشته باشند مانند اختصاص بودجه بیشتر به انجمن های علمی ، در نظر گرفتن امتیاز هایی در عرصه علمی برای دانشجویان فعال در انجمن که برای آنها انگیزه و رغبت ایجاد شود ، فراهم آوردن بستر و مکان هایی برای دیدار سالانه اعضای انجمن ها با اساتید مجرب در دانشگاه های برتر کشور با توجه به تخصص آن ها در رشته مربوطه ، ایجاد جلسات متعدد توسط معاونت های فرهنگی برای آشنایی بیشتر دانشجویان با انجمن های علمی 6_آسیب ها و چالش های انجمن های علمی دانشجویی چیست ؟ آسیب ها و چالش های انجمن ها از جمله کم تجربه بودن اعضای انجمن در خصوص کارهای جمعی و هم چنین نا آشنا بودن با روند اداری این مجموعه ،کمبود بودجه که به این خاطر برای برنامه ها تبلیغات کمتری صورت میگیرد ، کم توجهی مسؤلین مربوطه به انجمن ها و دیده نشدن تلاش های دانشجویان در انجمن که باعث بی انگیزه شدن آنها در ادامه کارهای پژوهشی و آموزشی می شود . 7_چه راهکاری برای تقویت انجمن های علمی در دانشگاه ها وجود دارد؟ باید اساتید و اعضای هیئت علمی نگاه ویژه ای به انجمن های علمی دانشجویی داشته باشند و به صورت تخصصی در فعالیت های پژوهشی به آنها کمک کنند ،که این امر باعث انگیزه و رغبت در دانشجو می شود و همچنین اگر جایگاه انجمن های علمی برای دانشجویان درست تبیین شود ، دانشجوهای بیشتری برای کشف استعداد های خود به انجمن می پیوندند ، انجمن های علمی می توانند فعالیت های خود را به سوی تولید علم سوق دهند با انجام طرح های تحقیقاتی وپژوهشی ، نشریه های دانشجویی ، مقالات علمی تخصصی و... 8_برای اینکه انجمن های علمی دانشجویی فارغ از برگزاری کارگاه ها و سمینارهای آموزشی به تولید علم و حل مسائل کشور از طریق علم روی بیاورند چه کاری باید انجام دهند ؟ مسأله مهم شناسایی نیازهای جامعه با اولویت مردم بومی+ تقسیم بندی مسأله ها در قالب کارگروههای تخصصی توسط انجمن های علمی رشته های مختلف+ ارائه به جامعه هدف بر اساس برنامه ریزی مشخص وگرفتن بازخوردها برای اصلاح و پیشبرد امور 9در مورد انجمن علمی خودتان توضیح دهید از ابتدای شکل گیری انجمن شما تاکنون چه فعالیت هایی انجام شده است ؟ برگزاری همایش معارفه با رشته الهیات برای دانشجویان جدیدالورود و تشکیل ستاد استقبال از آنها برگزاری برنامه هم اندیشی ارتقای مؤلفه های آموزشی و پژوهشی گروه الهیات دانشگاه گیلان با حضور اعضای هیئت علمی ، برگزاری کارگاه آموزشی فن بیان و اصول سخنوری ، برگزاری برنامه آسیب شناسی وحدت اسلامی با نگرش درون دینی و برون دینی برگزاری کارگاه های تخصصی از جمله کارگاه مقاله نویسی ، کارگاه تخصصی آشنایی با نرم افزار جامع الاحادیث ، برگزاری نشست علمی روش شناسی کتب ضاله پیرامون شبهات قرآنی و هم چنین نشست علمی دانشجوی تراز رشته علوم قرآن و حدیث .
انتهای پیام/