حجاب و عفاف ریشه در فرهنگ و تمدن ایران و اسلام دارد
زهرا حیدران در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری آنا در دولتآباد، درباره فریضه حجاب و عفاف اظهار کرد: اگرچه در دوره معاصر برخی افراد ناآگاهانه تصور میکنند که مسئله حجاب فقط مربوط به دین اسلام است و به دلیل مخالفت با دین اسلام و مسئله حجاب به رواج بیحجابی میپردازند؛ اما مسئله حجاب و عفاف ریشه در تاریخ فرهنگ و تمدن ایران و اسلام دارد و همه ادیان الهی در جهان و بهویژه دین زرتشت و اسلام در ایران به آن توصیه کردهاند.
وی افزود: حجاب و عفاف از مهمترین موضوعاتی است که در دین اسلام به آن توجه زیادی شده، فرهنگ پوشش و حجاب ازجمله فرهنگهایی است که در همه جوامع بشری از گذشته تا حال وجود داشته و هر جامعهای بر اساس آداب و رسوم اجتماعی، مبانی فکری و اعتقادات دینی خود به آن نگریسته؛ بنابراین نوع پوشش در هر جامعهای بر اساس شیوه زندگی و ارزشهای اجتماعی برخاسته از فرهنگ مردم آن جامعه است.
معاون علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد دولتآباد اضافه کرد: حجاب باعث میشود تا زن خود را به بالاترین مدارج کمال برساند و خوبیها را جذب و از بدیها فاصله گرفته و آنها را دفع کند. حجاب باعث کاهش آسیبهای اجتماعی میشود و کانون خانواده را مستحکم میکند. تا جایی که زن به این نتیجه میرسد که حجاب مصونیت از گناه است نه محدودیت در زندگی.
حیدران عنوان کرد: در ایران در همه دورهای تاریخی از عصر باستان تا دوره معاصر، مردم همواره به مسئله پوشش خود اهمیت داده و بر اساس آداب و رسوم و فرهنگ قومی و ملی خود حجاب را رعایت میکردند. با مراجعه به تاریخ ایران قبل از اسلام و بعد از اسلام و دوره معاصر مشاهده میشود که در هیچ دورهای زنان ایرانی حجاب خود را فراموش نکرده و به بهترین شکل از آن نگاهبانی کردهاند.
هیچ زن بیحجابی در کتیبههای ایران باستان وجود ندارد
وی ادامه داد: با اندک تأملی در تاریخ ایران باستان و گذر به تخت جمشید در شیراز مشاهده میکنید که در کتیبههای ایران باستان هیچ زن بیحجابی وجود ندارد و از طرفی مردم ایران و بهویژه شاهان در دوره باستان زنان خود را از نگاه نامحرم حفظ میکردهاند.
مسئول کانون بسیج اساتید دانشگاه آزاد اسلامی واحد دولتآباد با اشاره به ترویج بیبندوباری توسط رژیم پهلوی مطرح کرد: فقط در دوره پهلوی است که حکام ایران تحت تأثیر تهاجم فرهنگی و غربگرایی به تفکر بیحجابی روی آورده و تحت تأثیر اصلاحاتی که مصطفی آتاتورک در ترکیه به وجود آورد قرار گرفته و سعی کردند تا مسئله بیحجابی را در ایران رواج دهند. در حالی که ایران و ترکیه دو فرهنگ متفاوت با ساختارهای اجتماعی، سیاسی جداگانهای بودند و نتیجه آن شد که مردم در برابر آن مقاومت و حجاب خود را حفظ کرده و از آن پاسداری کرد.
حیدران با اشاره به برخی اشعار شاعران بزرگ ایران مطرح کرد: از طرفی با نگاه به ادبیات فارسی و اشعار شاعرانی بزرگی مانند فردوسی و صائب تبریزی و دیگران مشاهده میکنیم شعرا تا چه میزان به آن توجه داشتهاند.
انتهای پیام/4121/
انتهای پیام/