صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۷:۰۵ - ۲۶ تير ۱۳۹۹

طرح ریزی استراتژی کجا و پیاده سازی آن کجا

پیاده نشدن استراتژی ها، می تواند سم مهلکی برای حوزه مدیریت بوده و مشکلات بسیاری پیش روی مدیران و سازمان ها قرار دهد.
کد خبر : 502137

به گزارش گروه رسانه‌های دیگر خبرگزاری آنا مدیریت یکی از مهم ترین مفاهیم در عرصه های مختلف می باشد. این حوزه با توجه به جایگاه و اهمیتی که دارد، نقش بسیار مهمی در طرح ریزی، اجرا، نظارت بر انواع فعالیت ها داشته و از اهمیت ویژه ای برخوردار است. مدیریت کار ساده ای نبوده و مشکلات و موانع بسیاری در آن وجود داشته که کیفیت خدمات و نظارت بر فعالیت ها را کاهش داده و معضلات بسیاری در آن عرصه به وجود می آورد. یکی از این معضلات و مشکلات، عدم پیاده سازی استراتژی ها است. پیاده نشدن استراتژی ها، می تواند سم مهلکی برای حوزه مدیریت بوده و مشکلات بسیاری پیش روی مدیران و سازمان ها قرار دهد. در این مقاله قصد داریم این معضل و برخی راه حل های آن را از کتاب فراتر از استراتژی نوشته رابین اسپکیولند و ترجمه دکتر میثم شکری ساز بررسی کنیم. با ما همراه باشید.


حرف کجا و عمل کجا!


حتما شما نیز اصطلاح "حرف کجا و عمل کجا" را شنیده اید. در واقع این اصطلاح می گوید حرف زدن ساده است اما عمل و انجام آن است که دشوار است. در حوزه مدیریت نیز، عمل می بایست در کنار حرف و برنامه پیش رفته و فعلیت پیدا کند. در غیر این صورت تنها یک طرح و برنامه بیش نبوده و تنها روی کاغذ است. یکی از مفاهیم مهم در حوزه مدیریت، استراتژی و طرح ریزی برنامه های اجرایی در موقعیت های مختلف است. "استراتژی" کلمه ای یونانی و به معنی مدیریت و رهبری است. در اصطلاح این کلمه به معنای تعیین اهداف و برنامه ریزی طرح های مشخص و هدفمند برای رسیدن به آن ها است. استراتژی یکی از مفاهیم اصلی مدیریت در حوزه های مختلفی همانند اقتصادی، تجاری، سیاسی و اجتماعی بوده و از اهمیت ویژه ای برخوردار است.



تمام این موارد، طرح و برنامه بوده و همان "حرف" در اصطلاح عامیانه می باشند. اما "عمل"، پیاده سازی این استراتژی ها و برنامه ریزی ها و اجرا کردن آن ها است. پیاده سازی آن ها، بسیار مهم تر و سخت تر از طرح ریزی و برنامه ریزی بوده و بدون انجام آن، کل اهداف و سیاست های پشت آن شکست خورده و سرمایه های مادی و معنوی بسیاری از منابع سازمان را هدر خواهد داد.


پیاده سازی استراتژی، نیازمند مهارت و فنون


در کتاب فراتر از استراتژی ترجمه دکتر میثم شکری ساز می خوانیم؛ از هر 10 استراتژی 9 استراتژی در پیاده سازی و اجرا با شکست مواجه می شوند. مشکل اصلی در این زمینه، نه درباره خود استراتژی بلکه درباره پیاده سازی آن است. شکست ها در پیاده سازی و اجرای این استراتژی ها، ریشه های مختلفی دارد. این ریشه ها ممکن است به خود طرح و برنامه ریزی استراتژی و نقص های موجود در آن بازگشته یا اینکه دلایلی در خود اجرا و پیاده سازی داشته باشد. اجرای استراتژی ها و طرح های بلند مدت بر عهده تمامی افراد مجموعه بوده و در واقع با توجه به وسیع بودن این استراتژی ها، کل سازمان و زیر مجموعه های آن به طور مستقیم یا غیر مستقیم برای رسیدن به آن استراتژی تلاش کرده و در راه رسیدن به آن قدم بر می دارند. از همین رو، نحوه فعالیت و کارایی تک تک این افراد بر روی نتیجه نهایی تاثیر گذاشته و در پیاده سازی یا شکست در اجرای این طرح ها نقش اساسی دارند. از همین رو، کتاب فراتر از استراتژی نوشته رابین اسپکیولند و ترجمه دکتر میثم شکری تاکید می کند، پیاده سازی و یادگیری فنون اجرای آن ها، نه تنها مختص مدیران و برنامه ریزان این طرح ها، بلکه مختص تمامی افراد مجموعه بوده و همه می بایست مطابق فعالیت و نقشی که در مجموعه دارند، از اجرای دقیق آن آگاه بوده و به خوبی نقش خود را در این زمینه انجام دهند. در این کتاب می خوانیم مدیران می بایست افراد سازمان را به پیاده سازی استراتژی درگیر کرده و آن را به بروز رفتارهای صحیح و مناسب در این راه تشویق کنند. در واقع نیروهای مجموعه، مشتریان استراتژی شما بوده و شما این استراتژی را به آن ها می فروشید.



پیاده سازی استراتژی ها کار بسیار مهمی بوده و قبل از شروع این فرآیند، مدیران می بایست ارزیابی های مختلف و وسیعی را انجام داده و نتایج آن ها را مستقیما در اجرا و پیاده سازی استراتژی ها اعمال کنند. یکی از این ارزیابی ها، ارزیابی آمادگی سازمان برای پیاده سازی استراتژی است. این ارزیابی بر اساس هشت جهت قطب نما طراحی شده و سوال های مهمی در 8 حوزه مختلف و مهم از مدیران پرسیده که جواب های آن ها نقش مهم و تعیین کننده ای در اجرا و پیاده سازی برنامه ریزی ها دارند. این حوزه ها عبارتند از؛ افراد، جایگاه تجاری، ارتباط، ارزیابی، فرهنگ، فرآیند، تقویت و بازنگری. به عنوان مثال در حوزه افراد سازمان، از مدیران این چنین سوال هایی پرسیده می شود؛ آیا شما اطلاع صحیحی از کارآیی و عملکرد آن ها دارید؟ آیا آن ها مهارت و دانش مورد نیاز برای اجرای صحیح استراتژی را در اختیار دارند؟ آیا به آن ها برای انجام این کار انگیزه داده شده است؟


سخن پایانی


همان طور که گفته شد، حوزه مدیریت و بخش طرح ریزی و پیاده سازی استراتژی ها، یکی از مهم ترین و پر چالش ترین بخش های این حوزه مهم است. با آگاهی بر این چالش ها و برنامه ریزی صحیح برای رفع آن ها، می توانید بسیاری از این مشکلات و معضلات را رفع کرده و به طور صحیح و موثر استراتژی های مدیریتی در عرصه های مختلف را پیاده سازی کنید. کتاب فراتر از استراتژی، نوشته رابین اسپکیولند و ترجمه دکتر میثم شکری ساز، یکی از منابع مفید و معتبر در حوزه پیاده سای استراتژی های سازمانی و آموزش نکات و فنون این حوزه است. با مطالعه این کتاب، می توانید بر این نکات مهم تسلط پیدا کرده و به بهترین شکل استراتژی های سازمانی خود را اجرا کنید.


انتهای پیام/4127


انتهای پیام/

برچسب ها: مدیریت
ارسال نظر