صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

ورزش

سلامت

پژوهش

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

علم +

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۲:۱۱ - ۲۶ تير ۱۳۹۹
سخنگوی کمیسیون آموزش مجلس با آنا مطرح کرد؛

ساماندهی مؤسسات غیرانتفاعی بی‌کیفیت یکی از مأموریت‌های مهم کمیسیون آموزش مجلس

سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی ساماندهی مؤسسات غیرانتفاعی بی‌کیفیت را یکی از مأموریت‌های مهم کمیسیون آموزش مجلس دانست.
کد خبر : 501887

به گزارش خبرنگار حوزه آموزشی و پژوهشی گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، با روی کار آمدن مجلس یازدهم کمیسیون‌های تخصصی هم شکل گرفتند. کمیسیون آموزش و تحقیقات یکی از کمیسیون‌های مهم مجلس شورای اسلامی که اعضای آن درباره موضوعات آموزش عالی کشور به بحث می‌نشینند و در صورت نیاز مسئولان مربوطه را دعوت می‌کنند تا پاسخ‌های آن‌ها را دریافت کنند. همچنین این کمیسیون مسئولیت تدوین قانون در حوزه آموزشی و پژوهشی کشور را نیز برعهده دارد. 


این روزها که تب آزمون‌ها در کشور داغ است، با حجت‌الاسلام احمدحسین فلاحی سخنگوی کمیسیون آموزش کشور درباره کنکور و مسائل مربوط به آن به گفتگو نشسته‌ایم که در ادامه مشاهده می‌شود. 


آنا: نظر شما در کمیسیون در مورد موضوع حذف کنکور چیست و آیا طرح و برنامه‌ای در این زمینه دارید تا داوطلبان امیدوار باشند که بالاخره روزی کنکور حذف خواهد شد؟


فلاحی: همانطور که می‌دانید کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس یازدهم به‌تازگی ایجاد شده و تاکنون چند جلسه‌ای در کمیسیون آموزش و تحقیقات برگزار شده است. یک سری از جلسات مربوط به اصلاح آیین‌نامه‌ها و ترکیب داخلی کمیسیون بود، یکی دو جلسه با وزرای علوم و آموزش و پرورش داشتیم و آنها گزارش‌هایی ارائه دادند. جلسه‌ای با دیوان محاسبات داشتیم و برخی از مشکلات فرهنگیان مثل صندوق ذخیره فرهنگیان بررسی شد. در رابطه با بحث کنکور به صورت تخصصی که حذف شود یا نه، کمیسیون ورود پیدا نکرده؛ اما در همین مسائلی که خانواده‌ها درگیر هستند که کنکور برگزار شود یا نشود، در دو جلسه این موضوع طرح شد، وزیر علوم اصرار داشت که کنکورها باید در موعد مقرر برگزار شود.


ستاد مقابله با کرونا تصمیم گرفته کنکور در تاریخ 30 و 31 مرداد برگزار شود. بنابراین اگر کمیسیون هم ورود پیدا کند، تاریخی را مشخص کند یا عقب بیندازد یا بیاورد جلو، فایده‌ای ندارد. چون تصمیم‌گیرنده اصلی در این ماجراهای فعلی ستاد ملی مقابله با کروناست. اگر ستاد ملی مقابله با کرونا کلاً لغوش کند، دیگر مصوبه آن ستاد برای همه الزامی می‌شود. بنابراین این موضوع را در بحث اصل برگزاری به ستاد ملی مقابله با کرونا سپردیم. درباره اینکه کنکور حذف شود یا نشود یا وضعیت دانشگاه‌های غیرانتفاعی، پیام نور و دانشگاه فرهنگیان چگونه باشد بحث‌هایی است که در جلسات بعدی راجع به آنها صحبت خواهیم کرد.


آنا: تعدد سهمیه‌ها در آزمون‌ها و وجود سهمیه‌هایی نظیر سهمیه‌های فرزندان اعضای هیئت علمی و ایثارگران باعث اعتراض داوطلبان آزمون‌های سراسری شده است، خیلی از داوطلبان معتقدند باید تغییراتی در این سهمیه‌ها صورت بگیرد. سه سال است که لایحه و طرح اصلاح سهمیه‌ها در مجلس مورد بحث قرار می‌گیرد؛ اما در نهایت مسکوت می‌ماند، آیا کمیسیون آموزش فعلی نظر یا طرحی در این مورد دارد؟


فلاحی: کمیسیون هنوز در ابتدای کارش است و در این موارد بحث نشده است. من تا جایی که به یاد دارم اصلاح سهمیه فرزندان اعضای هیئت علمی قبلاً هم نتوانست رأی بیاورد و با آن مخالفت شد ولی در بحث سهمیه فرزندان شهدا، بایستی تأمل کرد. قطعاً اینها کسانی هستند که عزیزان خود را در راه خدمت به این مملکت از دست داده‌اند و اگر قرار باشد که سهمیه آنها تغییر کند، باید با دقت بیشتری بررسی شود ولی فعلاً در کمیسیون در این رابطه بحث نشده است.


آنا: خیلی از مؤسسات غیرانتفاعی کیفیت لازم را ندارند یا اعضای هیئت علمی به تعداد مورد نیاز ندارند و نمی‌توانند آموزش‌های مورد نیاز را ارائه دهند. وزارت علوم هم چندین بار اقداماتی انجام داده ولی در نهایت همچنان تعداد پرشماری از این مؤسسات در حال فعالیت هستند. مجلس برای ساماندهی مؤسسات توصیه‌ای به وزارت علوم ندارد؟


فلاحی: اتفاقاً یکی از بحث‌هایی که الان در بین دوستان و همکاران در مجلس مطرح است، بحث تعارض منافع در مؤسسات غیرانتفاعی است؛ چون متأسفانه خیلی از مدیرانی که الان دارای مسئولیت در کشور هستند، دارای دانشگاه غیرانتفاعی هستند. این اتفاقاً مورد بحث ماست که کسانی که مسئولیت داشته باشند، نمی‌توانند صاحب مؤسسات غیرانتفاعی باشند؛ چون با منافع‌شان تعارض دارد. نمی‌شود کسی هم مدیریت و نظارت و سرپرستی داشته باشد و از طرف دیگر خودش در آنجا صاحب منفعت باشد. نگاه ما در این قضیه این است که باید یک مقدار دقت بیشتری شود.


پیشنهادی که ما در این زمینه دادیم این بود که مؤسسات غیرانتفاعی محدود شوند چون واقعاً به قول شما اعضای هیئت علمی کافی ندارند، کیفیت و نظارت پایین است. ضمن اینکه کرسی‌های دانشگاه‌های دیگر الان خالی است. اگر قرار است مؤسسه غیرانتفاعی داشته باشیم، دانشگاه آزاد اسلامی و پیام نور هم هستند. الان خیلی از مراکز دانشگاه آزاد اسلامی و واحدهای دانشگاه پیام نور خالی است و ساختمان‌های آنها خالی مانده است. برخی از دانشگاه‌ها الان اعضای هیئت علمی مازاد دارند، از یک طرف برخی دانشگاه غیرانتفاعی می‌زنند و این مشکلات را ایجاد می کنند. 


آنا: در این دوره و همین‌طور دوره‌های پیشین برخی از نمایندگان مجلس با چالش مدرک تحصیلی مواجه بودند و عمدتاً هم مراکزی که مدارک‌شان را تحصیل کردند با مشکل مواجه بودند. وزارت علوم چندین سال است ساماندهی مدارک تحصیلی را در دستور کار دارد ولی هنوز به جایی ختم نشده است. حتی در یک اظهارنظر اعلام کردند که دو نوع مدرک تحصیلی در کشور است، یک نوع خود وزارت علوم صادر می‌کند و یک نوع هم یک تعدادی از مؤسسات که خیلی شفاف در این زمینه توضیح داده نشد. مجلس فشاری یا راهکاری یا پیشنهادی در این زمینه ندارد که حداقل افرادی که قرار است در مسندهای مهم مشغول به کار شوند و مدرک تحصیلی آنها برایشان منفعت ایجاد خواهد کرد، مشخص باشد؟


فلاحی: مجلس هنوز به این ورود پیدا نکرده ولی باید ورود پیدا کند. یک بحث‌های مقدماتی در خصوص این داشتیم که معضلاتی در مسیر مدارک علمی وجود دارد، حتی مشکلاتی درباره پایان‌نامه‌فروشی وجود دارد، باعث می‌شود که با حیثیت علم در کشور ما بازی می‌شود و متأسفانه این مشکلی است که چند سال است دامنگیر ما شده است و قطعاً باید سروسامان پیدا کند. در خصوص آن دو نوع مدرک هم که گفتید، یک قسمتی از آن به همان تعارض منافع برمی‌گردد که به نظر می‌رسد باید فکری به حال مؤسسات غیرانتفاعی و دانشگاه‌های غیردولتی داشته باشیم، خصوصاً غیرانتفاعی‌ها البته غیر از دانشگاه آزاد اسلامی.


دانشگاه آزاد اسلامی سازوکار خاص خودش را دارد ولی مؤسسات غیرانتفاعی که شخصی هم هستند عمدتاً مشکلاتی را درست می‌کنند که باید برای دفاع از ساحت علم و دانشگاه یک مقدار روی آنها با حساسیت بیشتری فکری شود، إن‌شاءالله در جلسات کمیسیون به این بحث‌ها ورود پیدا خواهیم کرد.


انتهای پیام/4040/پ


انتهای پیام/

ارسال نظر