«بومگردی مسئولانه» محور تولید مستندمسابقه «بوم گرد» بود/ روایت هماهنگی گردشگران با فرهنگ روستایی در قاب تلویزیون
بهگزارش خبرنگار حوزه رادیو و تلویزیون گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری آنا، «بومگرد» عنوان مستندمسابقهای است که فصل اول آن از حدود یک ماه پیش روی آنتن شبکه مستند رفته است.
این مستندمسابقه برپایه سه سرفصل مهم گردشگری با محوریت بومگردی و اقتضائات فرهنگی هر منطقه، اشتغال و کسب و کار روستایی با در نظرگرفتن ظرفیتهای مغفول و در نهایت ارزشبخشی به سنتها و آداب و رسوم هر منطقه و هویت بخشی به هر بوم و قومیت تولید شده است.
در هر فصل از مستندمسابقه «بومگرد» سه خانواده براساس آیتمهایی متناسب با زیست بوم انتخاب شده در ۱۱ قسمت به رقابت با یکدیگر میپردازند. تصویربرداری فصل نخست در مدت زمانی حدود دوماه در منطقه قاسم آباد و ییلاق جواهر دشت در حوالی لنگرود صورت گرفته است.
تورج کلانتری و امیر منیری طراحی و کارگردانی مستندمسابقه «بوم گرد» را به عهده دارند. این برنامه در موسسه اومافیلم تهیه شده و محصول سازمان هنری رسانهای اوج است.
تورج کلانتری به عنوان کارگردان این مستندمسابقه در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری آنا درباره ایده اولیه تولید این برنامه تلویزیونی گفت: همه ما دغدغه محیط زیست و فرهنگ روستایی را داریم و در حد خودمان دوست داریم محیط زیست ما آسیب نبیند و آن فرهنگ عامه روستایی مخدوش نشود. ما هم این دغدغه را داشتیم و همیشه به این فکر میکردیم که با توجه به اینکه در کار رسانه و فیلم هستیم، چگونه میتوانیم به این مسئله بپردازیم. یک نگاه این بود که مستند بسازیم و سابقه هم داشته که در حوزههای محیط زیست کار کرده بودیم.
وی اظهار کرد: در بررسیها دیدیم در رابطه با موضوعاتی مثل تولید زباله یا ساخت و ساز بیرویه در جنگل، بحث آب، بحثهایی نظیر مهاجرت از روستا به شهر مستندهای زیادی ساخته شده است. ما به دنبال این بودیم که به محیطزیست و فرهنگ روستایی و بحث اشتغال و کسب و کار روستایی به صورت ایجابی نگاه کنیم.
این کارگردان در ادامه افزود: برای ما سرگرمشدن مخاطب خیلی مهم است و روی آن تأکید داشتیم. نمیخواهیم صرفاً پیام خود را برسانیم بلکه میخواستیم در کنار آن، مخاطب از نظر بصری و شخصیتپردازی هم از این کار لذت ببرد.
کلانتری عنوان کرد: در جلساتی که با بچهها داشتیم به این نتیجه رسیدیم که «بومگردی مسئولانه» را جا بیندازیم. بومگردی مسئولانه به ظرفیتها و محدودیتهای حوزه مقصد در گردشگری توجه دارد. این مفهوم به زبان ساده یعنی اگر برای گردش به یک روستا یا یک مکان بکر میرویم، برای آنجا آورده مالی داشته باشیم و بتوانیم به اشتغال و کسب و کار آن منطقه کمک کنیم ضمن این که به محیط زیست و فرهنگ آنجا نیز لطمه نزنیم.
وی افزود: بهترین ظرفیت برای گفتن این حرف و رساندن این پیام، یک مستندمسابقه و «رئالیتیشو»بود.قالب مستندمسابقه هم سرگرمکننده است و هم آن معنی و مطلبی که مدنظر ماست را در قالب یک مسابقه منعکس میکند.
کارگردان مستندمسابقه «بومگرد» با اشاره به اینکه تاکنون پنج قسمت از فصل اول این مجموعه تلویزیونی پخش شده و 6 قسمت دیگر هم باقیمانده است گفت:تصویربرداری فصل اول اواخر مردادماه سال 1398 شروع شد و در اواسط مهرماه به پایان رسید. قرار بود تولید فصل دوم را از دیماه امسال شروع کنیم،اما به نظر میرسد مسائل مربوط به کرونا کار را عقب بیندازد؛ چون این مسابقه به صورت خانوادگی است و باید پروتکلهای بهداشتی در آن رعایت شود.
وی در توضیح بیشتر مفهوم بومگردی مسئولانه گفت: نگاهی که چند سالی است در بحث بومگردی رایج شده این است که مثلاً جایی که یک بافت سنتی دارد، خانهای را بهعنوان اقامتگاه بومگردی درست میکنند. بحث سفر به صورت بومگردی در حقیقت فقط یک اقامتگاه است. حالا مثلاً صبح هم به ما یک صبحانه محلی میدهند. منتهی ظرفیت بومگردی خیلی بیشتر از این حرفهاست. یعنی ما می توانیم در حوزه مقصد از اتفاقات سنتی و صنایع دستی آن منطقه برای اهالی آنجا درآمدزایی داشته باشیم.
کلانتری اظهار کرد: یک سری نقاط مغفول وجود دارد که در کار ما هم دیده شده، مثلاً احیای سنتی قدیمی که از بین رفته و ما میتوانیم دوباره آن را زنده کنیم و برای مخاطب و گردشگر جذابیت دارد و از سوی دیگر برای روستایی هم درآمدزایی داشته باشد.
کارگردان مستندمسابقه «بومگرد» عنوان کرد: در بومگردی مسئولانه بحث محیط زیست حتما درنظر گرفته میشود. یعنی خود اهالی میآیند بحث بومگردی را دست میگیرند و جلوی ساخت و سازهای بیرویه گرفته میشود.
وی افزود: بحث دیگر این است که از نظر فرهنگی، در بومگردی مسئولانه ظرفیتهای آن منطقه دیده شده و به محدودیتهای آن توجه میشود. در بومگردی مسئولانه شما از حیث فرهنگی هم با زندگی روستایی هماهنگ میشوی. یک هفته یا دو هفتهای که آنجا هستی، خودت را با آن فرهنگ وفق میدهی و فرهنگ خودت را به روستا نمیآوری. از این جهت نیز از نظر فرهنگی برای روستایی یک هویتبخشی دارد و روستایی میبیند که ا تو آمدهای تا خودت را با او هماهنگ کنی و قرار نیست او خودش را با تو وفق داده و آن چیزهایی که تو دوست داری را به تو بدهد، تو باید ببینی او چی دوست دارد و چگونه زندگی میکند و خودت را با اوهماهنگ کنی.
کلانتری درباره جزئیات فصل بعد نیز گفت: برای سری بعد هم دوباره همین بحث بردن سه خانواده شهری به روستا و کسب تجربهها و چالشهایی که هست را داریم. درآمدزایی روستایی باز در آن دیده میشود. یک چیزی شبیه همین فصلی که داشتیم منتهی چون بوم ما عوض میشود، آیتمهای ما کاملاً تغییر میکند.
وی افزود: مثلاً در بوم شمال گاوداری داریم ولی وقتی به جنوب برویم دیگر گاوداری به این معنی وجود ندارد. باید آیتمها را عوض کنیم. بر اساس آیتمهایی که عوض میشود، طبیعتاً فرم هم تغییر خواهد کرد ولی مبنانی و نگاهی که داریم همینها باقی میماند و فقط آیتمها را تغییر میدهیم.
کلانتری درباره بستر جغرافیایی فصل بعدی «بوم گردی» نیز گفت: جاهایی را در نظر داریم منتهی نگاه ما این است که این سری به نقاط محرومتر برویم که بومگردی درست در آنها دیده نشده و ظرفیت دارد که هم اشتغالزایی کند، هم به مردم منطقه کمک کند و هم آن مناطق را به مردمی که برنامه را نگاه میکنند معرفی کند. مناطق محرومتر از نظر گردشگری و بومگردی را سعی داریم برویم و نگاهمان هم در این سری بیشتر به جنوب کشور است.
انتهای پیام/4104/
انتهای پیام/