دانشگاه نسل سوم باید حل مسئله و کارآفرین باشد/ مدرک تحصیلی بدونِ مهارت، اصالت ندارد
به گزارش خبرنگار حوزه دانشگاه و سیاست گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، سید محمودرضا آقامیری، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان تهران و واحد تهران مرکزی در برنامه «به وقت ایران» شبکه آموزش سیما با موضوع «مهارت و مهارت پروری» حضور یافت و در خصوص دانشگاه و مهارتپروری به ارائه توضیحاتی پرداخت.
سیدمحمودرضا آقامیری با بیان اینکه مدرکگرایی یک رویکرد ضد مهارت است، اظهار کرد: آفت امروز در دانشگاهها این است که برای جذب دانشجو رقابتی عمل میکنند اما باید شرایطی ایجاد شود تا بتوانیم متخصصان ماهر تربیت کنیم.
وی با تأکید بر اینکه نظام آموزشی در کشور باید اصلاح شود، افزود: نظام آموزشی بدون توجه به کیفیت، رشد کمی را گسترش داده است. فضای آموزشی در دانشگاهها باید به سمتی برود تا نیازهای منطقهای و جامعه را درک کند. من معتقد هستم آمایش سرزمینی در ارتباط با آموزش در کشور ضروری است و دانشگاهها باید با آمایش سرزمینی و منطقهای تواناییها و پتانسیلهای منطقهای را شناسایی کرده و براساس آن رشته ایجاد کنند و دانشجو بپذیرند و در این راستا ارتباط دانشگاه و صنعت نیز باید گسترش یابد.
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان تهران و واحد تهران مرکزی با اشاره به اینکه در چند دهه اخیر با شعار «علم برای همه» بر تعداد دانشگاههای ایران افزوده شد، گفت: در حال حاضر بیش از دو میلیون دانشجو و دو هزار و 460 دانشگاه در کشور داریم، این درحالی است که کشور آلمان 412 دانشگاه، هند 620 دانشگاه و کانادا 329 دانشگاه دارد.
آقامیری ادامه داد: البته توانایی علمی دانشگاههای ایران بالاست، دانشآموختگان دانشگاههای ایران به لحاظ علمی قدرت رقابت با دانشگاههای جهان را دارند ولیکن به لحاظ مهارتی چنین توانایی را ندارند و ما باید به سمتی برویم که دانشگاه نسل سوم، دانشگاه حل مسئله و کارآفرین باشد. نسل اول دانشگاه، بر اساس آموزش بود و در نسل دوم، تعداد محدودی از دانشگاههای کشور به سمت پژوهش رفتند.
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه ایجاد مدارس مهارتی ضروری است، خاطرنشان کرد: مدرک تحصیلی به خودی خود اصالت ندارد مگر اینکه همراه با مهارت باشد. سیاستهای استخدامی و اشتغالزایی در کشور باید اصلاح شود که مهارت جایگزین مدرک شود و مهمتر از آن این است که باور و فرهنگ اجتماعی باید اصلاح شود تا مهارتپروری در جامعه نهادینه شود.
انتهای پیام/4118/
انتهای پیام/