صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

ورزش

سلامت

پژوهش

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

علم +

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۵:۳۳ - ۲۳ تير ۱۳۹۹

زمان و نحوه برگزاری آزمون‌های سمپاد سال 99

آزمون سمپاد برای دانشجویان پایه هفتم و دهم در روز جمعه 27 تیرماه در ساعات 9 و 14 برگزار می‌شود.
کد خبر : 501454

به گزارش خبرنگار حوزه آموزشی و پژوهشی گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، مرکز سنجش استعدادهای درخشان و دانش‌پژوهان جوان هر ساله برای جذب دانش‌آموزان در مدارس سمپاد اقدام به برگزاری آزمون ورودی در دوره متوسطه اول و متوسطه دوم می‌کند. متقاضیان تحصیل در مدارس تیزهوشان که در زمان ثبت‌نام آزمون تیزهوشان ۹۹-۱۴۰۰ با مراجعه به سایت مرکز ملی پرورش استعدادهای درخشان و سامانه همگام مدارس، ثبت‌نام خود را نهایی کرده‌اند باید خود را برای زمان برگزاری این آزمون آماده کنند.


چگونگی اختصاص نمره به سؤالات


محتوای این سنجش هوش، استعداد و خلاقیت است که ابزار آن توسط متخصصان مربوط طراحی می‌شود. به ازای هر پاسخ صحیح 3 نمره مثبت و به ازای هر پاسخ غلط یک نمره منفی برای داوطلب در نظر گرفته می‌شود. برای سؤالات بدون پاسخ، نمره‌ای منظور نخواهد شد.


چنانچه داوطلب در سؤالی بیش از یک گزینه را علامت زده باشد، 1 نمره منفی برای او منظور خواهد شد.


محتوای سؤالات


محتوای آزمون مشتمل بر دو دسته سؤالات استعدادهای تحلیلی و استعداد تحصیلی است. 50 درصد امتیاز مربوط به سؤالات استعداد تحلیلی و 50 درصد مربوط به سؤالات استعداد تحصیلی است. امتیاز آزمون از طریق وزن‌دهی به نمره کل استعداد تحلیلی و تحصیلی به نسبت 50 و 50 محاسبه می‌شود.


برای 50 سؤال استعداد تحلیلی 50 دقیقه و برای 50 سؤال استعداد تحصیلی 70 دقیقه در نظر گرفته شده است.


سؤالات استعداد تحلیلی به شیوه چهارگزینه‌ای (فقط با یک پاسخ درست‌تر) به‌منظور ارزیابی توانایی تحلیل، ریشه‌یابی، طبقه‌بندی، و سازمان‌دهی مطالب و مباحث گوناگون، طراحی می‌شود.


سؤالات استعداد تحصیلی، به شیوه چهارگزینه‌ای (فقط با یک پاسخ درست‌تر) در سطح محتوای کتاب‌های درسی، با تأکید بر سطوح بالای شناختی، تلفیق دانش، مفاهیم و مهارت‌های دو یا چند ماده درسی در برخی از سؤالات، طراحی می‌شود.



سؤالات درس قرآن و معارف اسلامی از محتوای مشترک داوطلبان اهل تشیع و تسنن طراحی می‌شود اما داوطلبان اقلیت‌های دینی کشور (مسیحیان، کلیمیان و زرتشتیان) به سؤالات مشترک دینی پاسخ خواهند داد.


برای دریافت کارت ورود به جلسه آزمون تیزهوشان باید به سایت مرکز ملی پرورش استعدادهای درخشان و دانش‌پژوهان مراجعه کنید.


ظرفیت پذیرش


ظرفیت پذیرش دبیرستان‌های دورهای اول و دوم استعدادهای درخشان در هر شهرستان با در نظر گرفتن مناطق تحت پوشش، براساس پیشنهاد اداره کل آموزش‌وپرورش استان و با تأیید سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان تعیین شده است که در هنگام ثبت‌نام الکترونیکی از طریق سامانهٔ ثبت‌نام، به اطلاع داوطلبان می‌رسد.


در مواردی که تعداد داوطلبان شرکت‌کننده در آزمون، متقاضی یک رشته تحصیلی در هریک از دبیرستان‌های دور دوم استعدادهای درخشان، کمتر از حدنصاب موردنیاز بوده یا نمرات آنان کمتر از حد قابل‌قبول باشد، به تشخیص سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان، اسامی قبول‌شدگان آن رشته تحصیلی در مدرسه مذکور کمتر از ظرفیتِ اعلام‌شده تعیین و با هماهنگی استان و در نظر گرفتن سایر شرایط، حداکثر معادل ظرفیت کاسته شده از آن رشته به ظرفیت پذیرش رشته‌های دیگر افزوده خواهد شد.



پذیرش دانش‌آموزان شرکت‌کننده در آزمون برای ورود به دبیرستان دوره اول استعدادهای درخشان صرفاً بر اساس نتیجه سنجش داوطلبان و برای دوره دوم استعدادهای درخشان، بر اساس رتبه مبتنی بر امتیاز کل آزمون ورودی خواهد بود.


با توجه به ضوابط خاص نقل‌وانتقال در مدارس استعدادهای درخشان، لازم است داوطلبان، دبیرستان‌های استعدادهای درخشان مورد نظرشان را با توجه به محل سکونت خود در سال تحصیلی 1399-1400 و با توجه به منطقه ناحیه آموزش‌وپرورش محل استقرار مدارس استعدادهای درخشان انتخاب کنند.


حوزه امتحانی داوطلبان سنجش هفتم و آزمون ورودی پایه دهم، بر ا ساس منطقه آموزشی محل تحصیل سال تحصیلی جاری آنان تعیین خواهد شد.


برای داوطلبانی که در آزمون پذیرفته نشده‌اند، حداکثر یک هفته پس از اعلام نتیجه آزمون، کارنامه عدم قبولی شامل تعداد پاسخ‌های صحیح و غلط، نمره مکتسبه هر ماد درسی، امتیاز کل آن داوطلب و امتیاز آخرین فرد پذیرفته شده در مدارس مورد تقاضای او صادر می‌شود. برای پذیرفته‌شدگان آزمون، کارنامه صادر نخواهد شد.


انتهای پیام/4040/


انتهای پیام/

ارسال نظر