صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

ورزش

سلامت

پژوهش

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

علم +

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۶:۵۲ - ۲۵ آبان ۱۳۹۴
با تلاش پژوهشگران هنرهای سنتی

هنر نگارگری روی سفال احیا شد

هنر نگارگری روی سفال توسط پژوهشگران کارگاه سفال و لعاب پژوهشکده هنرهای ملی «سنتی»، در پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری احیا شد.
کد خبر : 50087

به گزارش گروه فرهنگی آنا و به نقل از روابط عمومی پژهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، رعنا بهرامی پژوهشگر کارگاه سفال و لعاب پژوهشکده هنرهای ملی با اعلام این خبر تصریح کرد: «نمونه‌های مصور کردن بر روی سفالینه‌ها با نقوش انسانی از قرون 4و5 دردوره سلجوقیان وجود داشته است.»


به گفته او، نمونه این مصورسازی‌ها را می‌توان در ظروفی مشاهده کرد که با چهره‌های انسانی و با شمایل مغولی منقوش شده‌اند.


این پژوهشگر افزود: «نگارگری بر روی ظروف سال‌ها انجام می‌شده اما در سال‌های اخیر بیشتر در مصور کردن کتاب‌ها و یا در قالب مینیاتور بر روی کاغذ مورد استفاده قرار می‌گیرد.»


او یکی از اهداف کارگاه سفال و لعاب پژوهشکده هنرهای ملی را احیای مجدد نقوش برگرفته از فرهنگ نگارگری سنتی ایران بر روی سفالینه‌هایی اعلام کرد که با شیوه لعاب انجام می‌گیرند.


بهرامی افزود: «هم‌خوانی این نقوش با ظروف مورد نظر همراه باحفظ مفاهیم سنتی و اصیل اثر از عرصه‌های پژوهشی گروه هنری سفالینه‌ها در پژوهشکده هنرهای سنتی است که مد نظر قرار می‌گیرد.»


وی با اشاره به اجرای مدل‌هایی برای احیا این شیوه تصریح کرد: «پیش از این مینیاتور کمتر روی سفال انجام می‌شد و این شیوه به دست فراموشی سپرده شده بود که در این کارگاه سعی دراحیای آن داریم.»


به گفته بهرام ، هم‌اکنون یک بشقاب توسط پژوهشگران کارگاه سفال و لعاب ساخته شده است که با روش «رولعاب» و نقش مینیاتوری از شاهنامه که نمونه اصلی آن در کاخ گلستان قرار دارد طراحی شده است.


این هنرمند در پایان گفت: «برای طراحی این بشقاب به دلیل محدودیتی که در کار با سفال داریم یک نمونه از طرح را در ظرف لعاب انجام دادیم به این صورت که ابتدا روی ظرف رابا لعاب سفید می‌پوشانیم وسپس روی آن نقاشی می‌کنیم و پس از پخته شدن در کوره، بشقاب با طلا تزیین و برای پخت مجدد در کوره قرار می‌گیرد.»


انتهای پیام/

ارسال نظر