ماجرای خبرسازیها در روزهای تعطیل/ عملیات رسانهای برای القای ناامنی
به گزارش گروه رسانههای دیگر خبرگزاری آنا، اخیرا با وقوع برخی حوادث در داخل کشور خصوصا در روزهای تعطیل که رسانههای داخلی فعالیت کمتری دارند و مردم نیز در تعطیلات بسر میبرند، شاهد بمباران خبری و انتشار اخبار فیک و جعلی برای بروز ناامنی روانی در جامعه هستیم.
این اخبار جعلی از حادثه کارگاهی و انفجار گرفته تا تعمدی جلوه دادن آتش سوزی پوشش گیاهی برخی مناطق کشور گسترده است و هدف آن تشویش در اذهان عمومی و گرفتن حس امنیت از مردم است. در همه این خبرسازیهای کذب اصل بزرگنمایی و سناریوسازی فراگیر و سریالی برای ایجاد نگرانی هر چه بیشتر در جامعه به وضوح دیده میشود.
برای نمونه بامداد جمعه 20 تیرماه شایعه انفجار در شهر قدس مطرح شد که نه تنها هیچ منبع رسمی آنرا تایید نکرد بلکه از اساس تکذیب شد. در انتها مشخص شد که قطعی برق جزئی در این حین اتفاق افتاد که ضدانقلاب از آن سوء استفاده کرد و از کاه کوه ساخته و در شبکه های اجتماعی به آن دامن زده است.
خبر انفجاری دیگر در شامگاه جمعه پنجم تیرماه سال جاری در شرق تهران منتشر شد که رسانههای معاند در صدر آن رسانههای رسمی آمریکایی سعی کردند با استفاده از کلید واژه «پارچین» که نام منطقهای است که در مذاکرات هستهای بارها آورده شد، افکارعمومی را نسبت به وقوع حادثه ای در این حوزه درگیر کنند. این رسانهها مدعی شدند انفجار در مرکز تولید موشکهای بالستیک با سوخت جامد در گروه صنعتی شهید باکری رخ داده است در حالی که مقامات رسمی وزارت دفاع در گزارشهای خود به وضوح این ادعا را رد کردند.
همچنین آتش سوزیهای مختلف در جنگل های زاگرس که بعضا خطای انسانی و یا علتی غیر سیاسی امنیتی و عملیات خرابکارانه داشته است، موضوع دیگری بود که رسانههای معاند با خبرسازی درباره آن سعی کرد افکارعمومی را منحرف سازند. جالبتر اینکه رسانه های معاند در شبکه های مختلف این موارد کذب را طول و تفسیر می دهند و با دعوت از افراد معلوم الحال به عنوان کارشناس سعی می کنند، به کذبیات خود رسمیت ببخشند.
اغلب این دروغ بافی و مسموم سازی افکارعمومی در شامگاه و به طور شبیخون خبری انجام میپذیرد که امکان تکذیب آن کمتر وجود دارد و متاسفانه برخی از رسانه های داخلی در دام این خبرسازیها میافتند.
این سبک شبهه افکنی و شایعهسازی تاکتیک روانی نخ نما شدهای برای القای ناامنی در کشور است؛ درحالی که هیچ واقعیت بیرونی برای این موارد وجود ندارد. از این رو هم رسانهها بایستی با هوشیاری بیشتری به پوشش اخبار و حوادث بپردازند و هم مخاطبین با استفاده از سواد رسانهای و نگاه انتقادی بر روی اخباری که در وقت های غیرمعمول شامگاهی و بامدادی متشر می شود، بیشتر تامل کنند.
منبع: راهدانا
انتهای پیام/
انتهای پیام/