جبران کسری بودجه شهرداری به قیمت جان مردم تمام میشود
به گزارش خبرنگار حوزه شهری گروه اجتماعی خبرگزاری آنا، با افزایش قابلتوجه تلفات شیوع ویروس کرونا در کشور و بهویژه در کلانشهر تهران، صحبتها از اتخاذ تدابیری برای جلوگیری از این روند افزایشی به گوش میرسد که یکی از این موارد توقف طرح ترافیک است.
با اجرای طرح ترافیک میزان استفاده مردم از خودروی شخصی کاهش یافته و مردم مجبور هستند برای رسیدن به محل کار از وسایل حمل و نقل عمومی استفاده کنند.
از مهمترین نقاط ضعف اجرای طرح ترافیک کاهش ازدحام جمعیت در مکانهای عمومی و فاصله اجتماعی است، هر چند شهردار تهران در زمان اجرای طرح ترافیک و الزام استفاده از ماسک در سیستم حمل و نقل عمومی عنوان کرد که با استفاده از ماسک در سیستم حمل و نقل عمومی میتوان فاصلههای اجتماعی را کم کرد.
مشخص نیست این اظهارنظر غیرکارشناسی از سوی کدام مشاور به شهردار تهران ارائه شده است؛ زیرا درست مدتی پس از آغاز شیوع ویروس کووید-19 مدیرعامل شرکت بهرهبرداری متروی تهران اعلام کرد که احتمال شیوع کرونا در مترو وجود دارد، چون سیستم تهویه قطارهای مترو هوا را از داخل واگنها گرفته و پس از فیلتر کردن مجدد به واگنها بازمیگرداند.
نکته قابل توجه اینکه عملکرد تهویه قطارها که در جریان فعالیتش به هوای تازه دسترسی ندارد و تنها به استفاده مجدد هوای داخل مترو میپردازد، در زمان شلوغی واگنها و کاهش فاصله اجتماعی خود میتواند خطر شیوع کرونا را افزایش دهد.
بیشتر بخوانید:
مدیرعامل مترو در پاسخ به آنا: احتمال شیوع کرونا در مترو را تأیید میکنم
انوشیروان محسنی بندپی، استاندار تهران هم در اظهاراتی نگرانی خود را نسبت به کاهش فاصلهگذاری اجتماعی و افزایش استفاده از سیستم حمل و نقل عمومی اعلام کرده بود که بیش از ۹۰ درصد مسافران سیستم حمل و نقل عمومی از جمله مترو و اتوبوس از ماسک استفاده میکنند؛ اما رعایت فاصلهگذاری اجتماعی در این وسایل حمل و نقل عمومی زیر ۳۰ درصد است که این امر به افزایش چرخه شیوع ویروس کرونا کمک میکند؛ در همین خصوص پیشنهادی که با امضای استاندار و فرماندهی ستاد مقابله با کرونا استان تهران به ستاد ملی کرونا ارسال شد، این بود که طرح ترافیک متوقف شود تا مردم بیشتر از وسایل حمل و نقل عمومی شخصی استفاده کنند.
این در حالی است که سیما سادات لاری، سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز در ارتباط با موضع این وزارتخانه میگوید با برقراری طرح ترافیک مردم مجبور هستند برای رسیدن به محل کارشان و انجام کارهای روزمره از وسایل نقلیه عمومی استفاده کنند که این موضوع فاصلهگذاری اجتماعی را محدود میکند؛ وزارت بهداشت همچنان مصر است که طرح ترافیک لغو شود و با استفاده مردم از خودروی شخصی از تراکم در سیستم حمل و نقل عمومی جلوگیری کنند تا زنجیره انتقال عفونت شکسته شود. وزیر بهداشت نظر دارد که بهدلیل افزایش شیوع در تهران و البرز مصر تجدیدنظر در ستاد ملی کرونا است.
این در حالی است که علیرغم نگرانیهای مطرحشده از سوی وزارت بهداشت و استانداری بهنظر میرسد شهرداری تهران همچنان بر تداوم طرح مُصر است، هر چند پس از اظهارنظرهایشان درباره لزوم تداوم طرح ترافیک خود را تابع نظر ستاد ملی مقابله با کرونا میدانند.
پیروز حناچی، شهردار تهران در اظهارنظر خود در ارتباط با اجرای طرح ترافیک در توئیتی نوشت: «بر اساس گزارشهای علمی و مشاهدات میدانی، برداشت طرح ترافیک منجر به افزایش سفرهای غیرضروری درونشهری میشود؛ ولی همانگونه که بیان کردهایم در مسیر صیانت از سلامت شهروندان در موضوع طرحهای ترافیکی، تابع تصمیمات ستاد ملی مبارزه با کرونا هستیم.»
سید مناف هاشمی، معاون حمل و نقل و ترافیک در خصوص اجرای طرح ترافیک در تهران میگوید: «طرح ترافیک علاوه بر تشدید آلودگی هوا، سفرهای بیمورد به حوزه مرکزی شهر را افزایش میدهد که این مسئله آسیبزا است و باعث نشر ویروس میشود اما بارها اعلام کردیم که ما در مورد وضعیت طرح ترافیک تابع تصمیمات ستاد ملی کرونا هستیم. من نمیتوانم در مورد علل شیوع بیماری و چرایی افزایش آمار صحبت کنم؛ اما همان زمان بررسیها نشان میدهد که با فعال شدن مشاغل و عادی شدن زندگی تا سقف ۱۰ درصد بار ترافیکی مترو و اتوبوس افزایش مییابد که آمارها نشان میدهد فعلاً در همان سقف هستیم.»
روز گذشته محسن هاشمی، رئیس شورای اسلامی شهر تهران در ارتباط با عدم اجرای طرح ترافیک مجدداً بهانههای همیشگی را بهمیان آورد و عنوان کرد که طرح ترافیک برای کاهش آلودگی هوا ایجاد شده است و جای سؤال است که اگر طرح برداشته شود آیا واقعاً سفرهای غیرضروری انجام نمیشود؟ آیا آلودگی هوا شدت نمیگیرد؟ آیا وسایل حمل و نقل عمومی خلوتتر میشود که بهنظر میرسد باید این سؤالات پاسخ داده شود.
با وجودی که مدیریت شهری در اظهاراتش از تمکین نظر ستاد مقابله با کرونا دم میزند؛ اما شواهد حاکی از آن است دیگر وزیر بهداشت نیز تاب لغو طرح ترافیک را ندارد و لغو این طرح در ششم خرداد ماه نهایت توان وزیر بهداشت بهعنوان رئیس ستاد ملی مقابله با کرونا بوده است.
بنا بر اظهارات وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی دیگر لغو طرح ترافیک نیازمند مصوبهای است که تأیید آن نیازمند اجماع آرای حاضران در این ستاد است و وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در این میان تنها یک رأی دارد.
به نظر میرسد ناتوانی دولت در ارائه کمک به شهرداری تهران در بحران کرونا باعث شده دست مدیریت شهری برای دریافت درآمدهای جاری باز گذاشته شود و شهرداری نیز که بنا به اذعان مجید فراهانی رئیس کمیته بودجه و نظارت مالی شورای شهر تهران با کسری بودجه بین ۳۲ تا ۵۶ درصد مواجه خواهد بود به بهانه الزام ماسک در حمل و نقل عمومی و اختلال در تردد اتوبوسهای شرکت واحد و تردد های غیرضروری مردم در مرکز شهر به هیچ عنوان حاضر نیست از درآمد خود در این حوزه چشمپوشی کند و سلامت مردم اینبار نیز قربانی خواستهای خودخواهانه مدیریت شهری خواهد شد.
انتهای پیام/4105/پ
انتهای پیام/