صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۲:۳۰ - ۱۹ تير ۱۳۹۹
آنا گزارش می‌دهد؛

نگاه تک‌بعدی مدیریت شهری به اجرای طرح فاصله‌گذاری در مترو/ شهروندان چگونه سفرهایشان را مدیریت کنند؟

در حالی‌که طرح شناور شدن شروع ساعات کاری ادارات به‌منظور جلوگیری از ازدحام جمعیت در مترو اجرایی نشد، شهروندان چگونه می‌توانند سفرهایشان را به‌منظور کاهش خطر ابتلا به کرونا در مترو مدیریت کنند؟
کد خبر : 500294

به گزارش خبرنگار حوزه شهری گروه اجتماعی خبرگزاری آنا، با فعالیت مجدد کسب و کارها پس از اجرای طرح فاصله‌گذاری اجتماعی، طرح ترافیک هم مجدداً به حالت سابق برگشت که این موضوع استقبال مردم از حمل و نقل عمومی و کاهش استفاده از خودروی شخصی را به دنبال داشت.


با آغاز مجدد طرح ترافیک، اگرچه ازدحام در حمل و نقل عمومی به یک چالش جدی تبدیل شده بود اما ارائه و اجرای طرح الزام استفاده از ماسک در این سیستم بسیار مناسب ارزیابی می‌شد. با این‌حال پس از گذشت مدتی از اجرای این طرح باز هم شاید اختلالاتی در سیستم بهداشتی و سلامت حمل و نقل عمومی هستیم.


از آنجایی‌که در سیستم تهویه مترو از هوای داخل واگن‌ها استفاده می‌شود بنابراین ازدحام جمعیت باعث ایجاد نگرانی‌هایی نسبت به شیوع کرونا در مترو شده که همین موضوع زمزمه تعلیق مجدد طرح ترافیک را به‌دنبال داشته است.


باوجودی‌که به پیشنهاد شورای اسلامی شهر تهران مبنی بر شناور شدن شروع ساعت کاری توجهی نشد ولی فرنوش نوبخت، مدیرعامل شرکت بهره‌برداری متروی تهران از مردم می‌خواهد تا با مدیریت زمان از حجم سفرهایشان بکاهند تا اجرای طرح فاصله‌گذاری اجتماعی به شیوه بهتری اجرا شود؛ درخواستی که هیچ‌گاه اجابت نشد و روزبه‌روز بر جمعیت داخل واگن‌ها افزوده می‌شود.


اگرچه امکانات مترو برای تأمین قطارهای مورد نیاز در شرایط بحران کرونا بر کسی پوشیده نیست؛ اما مدیریت شهری باید توجه داشته باشد زمانی‌که هیچ سیستم حمل و نقلی به فراگیری مترو در شهر وجود ندارد، مردم چگونه می‌توانند خودشان را در آغاز روز به محل کار رسانده و بعد از ظهر به منازلشان بازگرداند؟


نکته دیگری که باید به آن توجه شود بحث فروش ماسک در مترو است. از زمانی‌که الزام استفاده از ماسک در مترو مطرح شد با همکاری وزارت صمت بخش‌هایی برای فروش ماسک اختصاص یافت؛ اما متصدیان فروش این ماسک‌ها در برخی از ایستگاه‌ها در ساعات اولیه صبح که شهروندان در حال رفتن به محل کارشان هستند و بعد از ظهرها و شب‌ها در پایان ساعت اداری در محل حضور ندارند و با توجه به این‌که مسافران بدون استفاده از ماسک امکان ورود به مترو را ندارند، موضوعی است که در مواردی شهروندان را با مشکل مواجه می‌کند.


فرنوش نوبخت، مدیرعامل شرکت بهره‌برداری متروی تهران در ارتباط با این موضوع به خبرنگار گروه اجتماعی خبرگزاری آنا گفت: همه مردم محل سکونتشان به مترو نزدیک نیست و با تاکسی و اتوبوس به ایستگاه‌های مترو می‌رسند و با توجه به این‌که بحث کرونا جدی است مردم باید زمانی‌که از منزل خارج می‌شوند، ماسک داشته باشند.


مدیرعامل شرکت بهره‌برداری متروی تهران با بیان این‌که مردم باید برای حفظ سلامتی خودشان استفاده از ماسک را جدی بگیرند، اظهار کرد: پیشگیری از کرونا امری جدی است و نباید مردم به آن بی‌توجه باشند و بگویند اگر مترو ماسک نفروشد، ما نیز استفاده نمی‌کنیم. شاید ماسک در مترو تمام شود و این نباید بهانه‌ای برای عدم استفاده از ماسک باشد؛ زیرا این موضوع می‌تواند به ابتلا منجر شود.


با توجه به اینکه بخش مهمی از مدیریت، اجرا و فرهنگسازی طرح‌ استفاده ماسک در مترو و اجرای فاصله‌گذاری در سیستم حمل و نقل عمومی بر عهده مدیریت شهری است باید تمام نقاط ضعف و قوت این موارد را بررسی کرده و اگر قرار است طرحی را اجرا کند به تمام مواردی که باعث خواهد شد تا طرح‌هایش با اشکال مواجه شود توجه کند.


انتهای پیام/4105/پ


انتهای پیام/

برچسب ها: فرنوش نوبخت
ارسال نظر